lördag 18 april 2015

Lördagstema Glädje


Jag är glad, inte av förväntning utan av själva glädjen. Förhoppning ger mer glädje än förväntan ...
Glädjen utesluter inte sorger och bekymmer.
Glädjen sätter bo i de mest otänkbara situationer, och uteblir ibland i  de mest tänkbara.
En blick, en tanke, en beröring, en helt oväntat gest eller utsago - så klingar det till.
Naturen är en glädjekälla! Rötterkvistarstubbarblommormosslavasvampstenjordvattenhimmel!
Samt eld!

Glädjen är, blir, kommer bort i bland, för att så dyka upp.  
Glädjen är sambo med humorn. 
Huruvida lyckan slår till av mycket glädje det vet jag inte .... 

Men en liten kurios är det allt att glada jag bor på Lyckogränd. 
Jag bor där också om jag är oglad.
Kroppen mår bra av glädje, men att vara lyckofreak ständigt tär på tror jag.

Glädjegränd finns i Umeå, en bit fra Paradisgränd.
I Umeå finns dessutom  en Glädjefabrik och de som jobbar där kallas Glädjespridare! 
Sandra Olofsson som driver fabriken fick Nyföretagarcentrums pris i år.
Glad gladare gladast!

Till och med Ingmar Bergman - som ses som en dysterkvistig melankolisk herre - gjorde en film 
"Till Glädje" 1950
Stig Olin och Maj Britt Nilsson  som Stig och Marta
Bild från ingmarbergman.se.

Barnbarnens glädje att springa i en vattenpöl och se vem som bli blötast ..lycka  - tillståndet som inträder där vi springer hand i hand och är glada ... vattenpölglädjen!

Farmor jublade vid regn!

Tyst smyger den i mitt inre

pocker på att komma ut
jag säger, lugna dig min glädje
vi hinner vi hinner
låt oss dansa lite först...

Glädjen finns före under och efter -  som veden - den värmer tre gånger.

Det finns en glädje; den att glädja andra.  

Som barn hörde jag att om en skrattar och är glad på morgonen så blir det gråt innan kvällen. Det värsta var att det stämde ibland.


Gnuttan tack för ett glädjande tema denna lördag, Nästa vecka blir det Nästa vecka om jag nu inte minns fel .... 

Övriga  i gruppen hittar du t.h i menyn.


GLAD LÖRDAG!
© Tove Olberg

Uppdatering; Har just upptäckt att tema är Gjädjen med att  ...
men glädjen är glädjen med att vara glad ...









28 kommentarer:

  1. Vad du skriver mycket klokt Tove! Så härligt att veta om man inte mår så bra på morgonen att det är BRA, för då slipper man gråta innan kvällen! Det där hur glädjen sätter bo är också väldigt sant. Och varför rusar inte vuxna genom vattenpölar för att se vem som blir blötast. Övertygad om att världen skulle se annorlunda ut då! Veden... Är det när man hugger den, själva brasan och effekten av den, som varmvatten eller när det "lagras" på annat sätt. Känner igen uttrycket men minns inte "svaret" Ha en glädjefylld lördag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att inte skratta på morgonen det ansågs klokt - att vara glad skulle en inte vara i "onödan" det skulle straffa sig. Men vill en hellre vara glad på kvällen så var är det ju bra kanske. Veden huggs, kapas och läggs i kast, sedan in för att ge värme och nu lägger vi till ge varmvatten Anna :-) så har vi ett svar säger vi
      :-)
      Glad söndag!

      Radera

  2. Underbart skrivet Tove.
    Glädjen finns hela tiden det är bara våra tankar som blockerar den ibland...
    Lördagskram till dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad av kommentaren :-)
      Söndagskram till dig!

      Radera
  3. Jag har önskat för mig själv så många gånger att vissa inlägg skulle gå och spara som favorit på sin egen blogg (i poeter heter det bokmärke). Tänk att få gå tillbaka till detta inlägg och läsa dessa underbara ord igen det vore mumma. Tack! en del säger spara som favorit på din dator men det blir inte samma. Inne hos Poeter ligger alla bokmärken på min sajt där inne under bokmärken. Lätt att hitta och lätt att läsa. Underbart skriftat min fina ordvrängarvän/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tack! Du får ju komma tillbaks hit när du så önskar om du inte vill spara det i favoriter hos dig :-)
      kram

      Radera
  4. Det finns en glädje i allt. Det gäller bara att kunna se den. För även i sorgen finns den, i allt det tråkiga som hör till livet. Att kunna se det är för övrigt en glädje.
    Jag minns också att det sades att skrattar man på morgonen så gråter man på kvällen. Egentligen tycker jag att det är hemskt att tänka så, att säga så. Det blir på sätt och vis ett styrande sätt att sätta pardon på skrattet. Typ, var inte glad för det kan gå över! Så kände jag alltid när jag hörde uttrycket då jag skrattade på morgonen när jag var barn. Nu har jag kastat av mig den fördomen. Skratt, glädje, tårar, sorg hör livet till och ges oss huller om buller när vi minst anar.
    Ha en fin dag Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skrattet får bubbla när det vill, morgon eller kväll :-) Fördommen var inte rolig tills jag insåg vad som låg i den - sedan blev det fritt fram ... I sorgen sås ett frö till glädje - det behöver tid att växa fram.
      Fin söndag och kram till dig Karin!

      Radera
  5. Vilken underbart glädjefylld femtiotalsbild från Bergmans film. Ett oskuldsfullt årtionde, känns det som. Och ett glädjefyllt inlägg, dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det oskuldsfulla måhända en Bergmansk myt ... eller var det omvänt? ...hm tappade tråden i tanken så vi nöjer oss med en glad söndag!

      Radera
  6. Vilken glädje att läsa här. Skönt att bli pmind om hur glädje finns i så mycket, i det lilla sim i det stora. Man ska bara komma ihåg att se efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gladhetens gömma
      lätt att glömma
      fånga den i farten
      lite trög i starten.
      :-)

      Radera
  7. Jag smittas av all denna glädje och kan inte annat än att känna mig glad inombords. Glädjefylld av glädje som är här och nu.

    Önskar dig en fortsatt glädjerik helg!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad blir jag!
      Skön söndag till dig!
      :-)

      Radera
  8. Bergman gjorde faktiskt flera komedier. Sommarnattens leende är nog den bästa, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Alla dina inlägg inger glädje att läsa. Umeå är min favoritstad i Sverige. Men jag bodde inte på den gatan. Glädjegränd. Undra om det känns som ett hån att leva där ensam och ledsen. Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara ensam och lessen på Glädjegränd har nog sitt. Finns det en Sorgegränd? Sorgens gränd? Så lätt det är att växla mellan glädje och sorgligt ...
      Roligt att du gläds när du läser här Bosse!
      Söndagskram

      Radera
  10. Tack Tove! Jag gläds, inspireras och tänker...
    Dina tankar om glädje ger mig de ord jag själv inte finner, men ändå känner.
    Att glädjas över det lilla och att känna glädje är en stor gåva här i livet och jag hoppas att denna känsla aldrig skall berövas mig.
    Stor glädjekram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så delar vi glädjegåvan du och jag som systrar kan :-)
      Glädjen fann oss kram!

      Radera
  11. Vilken fantastisk text om glädje. Tack för att du delar med dig av dina kloka och starka ord. Underbar läsning som föder tankar hos mig att fundera över. Vitsippekramar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad som en vit blåsippa att du tittar in!
      :-)
      Söndagskramen

      Radera
  12. Vet inte om min kommentar gick fram... fick upp ett litet knepigt meddelande...

    Jag skrev ungefär som att ditt inlägg om glädje ger glädje! Att naturen ger mig mycket glädje den här tiden på året, att få följa naturens skiftningar från grått, små knoppar och till sommargrönska - det ger mig mycket glädje!

    Visst kan en glädjedag sluta i tårar, men värre vore förstås om det vore gråt från morgon till kväll!? ;-)

    SvaraRadera
  13. Jag ser ingen annan en denna här ovan ... men vet det strular ibland. Glad du blir glad och naturens glädje delar vi, jag är ju också vinter-och mörkermänniska :-)

    SvaraRadera
  14. Det där uttrycket att Om man skrattar på morgonen blir det tårar innan kvällen använde Åke alltid och jämsides med Om solen skiner skarpt på morgonen blir det regn innan kvällen. Två ganska liknande proftetior.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  15. Vet du Ingrid, när jag nu läser det så kommer jag i håg det om solen på morgonen också.
    Tänka sig!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vi strävar ofta bort istället för att se all det lycka och glädje vi redan har !
    Lycka är livets små glädjeämnen som kakan till kaffet, en varm dusch,
    te och mackor,
    lata kvällar och trogna vänner !

    Var nöjd med allt som livet ger
    Och allting som du kring dig ser
    Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
    Var glad och nöjd för vet du vad.
    En Björntjänst gör ju ingen glad
    var nöjd med livet som vi lever här (björnen Baloos sång)

    Björnkram till dig !!

    SvaraRadera
  17. Visst är glädjen nära, det kan ta lite tid att komma dit :-) Baloos sång är skön...
    Bamsekram till dig Amanda!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...