torsdag 30 april 2015

Berättelse - Pigan som blev fru på gården skriver i sin dagbok

Pigan, det är jag det som fick bonden och hela gården!

Men jag saknar min matmor Amalia Frusterud, min älskade man August´s första hustru. Amalia var rättskaffens, målmedveten och duktig. Att hon sedan länge inte önskade dela säng med August är möjligen en rättvist rådande omständighet.
Vi fick en slags förtrolighet tills den dagen hon kom på oss i höet. Det underliga var att det ändå fanns där, en respekt oss emellan.

Att så hastigt byta sinnesstämning från himmelens öppna portar till verklighetens stängda kommer för alltid att finnas kvar i mitt minne. 
Hon trodde på mig, gav mig sitt stora förtroende, senaste veckan hade hon gett mig nycklarna till det ekonomiska skrinet samt till allt på gården. Hennes blickar på mitt ansikte och kropp kommer heller aldrig att försvinna.
Hon anförtrodde mig sin hemlighet, pengarna hon taget från hästavelsinkomsten och några andra sedlar som hon ansåg sina för att kunna resa till Paris.
Jag tyckte hon gjorde rätt.

Beata Friwolters besök här på gården var en händelse som lyste upp, och jag tror August fick sig en tankeställare där. Han var artig och tillmötesgående och satt med på kvällarna då samtalen pågick. Fröken Friwolter är  frispråkig och bryr sig inte ett dugg om mannens rätt att leda och styra åsikter.
Amalias vänskap med Beata beundrar jag.  Att ha en sådan vän önskar jag mig också.

August är en bestämd man som  kan vara hård och krävande, värre var det förr har jag förstått, men når Amalia trädde fram och gjorde anspråk på sitt i gården, så gav han vika till viss del.

Olyckan var hemsk. August i djup förtvivlan, själv fick jag ta över så mycket i det dagliga så jag hann inte med att ta in att hon slog ihjäl sig i fallet.

Amalia hade inget ärende, hon nöjesred i vild fart. Jag vet varför, August likaså.
När hon inte kom hem gav sig August med närmaste drängen ut för att leta. Hästen kom under tiden åter till gårds av sig själv. Amalia hade trillat ner för en brant slänt. Jag har frågat August om det men han tiger som muren.

Där gick jag med en växande mage, August ville göra mig till en ärbar kvinna, så jag tackade ja till att bli hans nya hustru; fru Lovisa Elisabet Frusterud. Jag hade ett val att göra.

Min ungdom försvann, men jag är ung hustru till bygdens största bonde och mor till vår lilla flicka Ina Elisabet Amalia  Frusterud. Ina är hennes tilltalsnamn.
August avgudar den lilla jäntan som han kallar henne.

Utan Amalias fasta kunniga hand i att lära upp mig hade jag stått mig slätt i denna stormen. Hon är min förebild på många sätt.

Nu kallar mina plikter. Dagboken har sin plats längst bak i skrivbordslådan som är min, August gav mig egen nyckel dit. En husfrus rättighet menade han.

Detta är en fri fortsättning på brevväxlingen.
här kan du läsa samtliga brev i brevväxlingen mellan Amalia Frusterud och Beata Friwolter

© Tove Olberg

14 kommentarer:

  1. Nästan en vardagsrysare, tillika kärleks-.
    Så där var det säkert på många ställen förr i tiden.
    Kanske nu också, fastän lite annorlunda. Bra skrivet Tove.
    Jag väntar på fortsättningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten rysare i vardagen - ja det har du rätt!
      Tack Karin!

      Radera

  2. Underbar läsning Tove, :-)

    Önskar dig en trevlig Valborg och ger dig en stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och trevlig första maj med stor kram till dig!

      Radera
  3. Du kan skriva du. Finfint är det.

    Tittar in och önskar dig en jättefin första Maj.

    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack tant bloggsyster!
      I:a maj kram till dig!

      Radera
  4. Du skriver med sådan inlevelse att jag får känslan av att detta är en verklig berättelse ur livet... men var går gränsen mellan verklighet och fantasi.... Mellan berättelse och verklighet? sådant kan man fundera på...

    Idag är det första maj och jag önskar dig en vacker maj-månad!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!
      Var går gränsen ;) som sagt någons verklighet är det ju i min fantasi .. :-) Kram med önskan om god maJ!

      Radera
  5. Hej Tove! Så duktig du är på att skriva!��Mycket intressant historia! Hoppas vi får en fortsättning.�� God fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Fortsättning .... :-)
      God fortsättning på helgen till dig också!

      Radera
  6. Både dramatiskt och sorgligt - för Amalia, men inte för Lovisa. Vilken tur att hon fick nyckeln till en egen skrivbordslåda. Men August kanske har en dubblett, eller? Väntar med spänning på fortsättningen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dramatiken florerar frekvent .....
      Tror att det passar bra att skriva den som lever får se :-)... ?
      Fortsättningskram

      Radera
  7. Allra bästa Tove... du är såå duktig! Har läst alla breven och så detta och jag vill bara läsa mer och mer... och ännu mer!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Roligt du läst hela "serien" Anki!
      Fortsättningskram också till dig ...

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...