tisdag 24 mars 2015

Tisdag Dagens

Hi,
God morgon! Jag skriver grönt idag, även om det nu är vitt ute igen.

It´s tuesday, the day of the way! 

Av och till ger en bussresa massor med goda känslor. Här om dagen var det en sådan.
Datorn funkade inte så alla åkte gratis.
Rattaren kunde inte linjen så det bjöd på lite aktivitet för oss resenärer. 
Det var många hudfärger representerade, så olika i vår  utformning. En del har ben, andra inte. Någon famnar livet, andra inte. Men där och då så var vi som en samling på väg. 
En liten baby i en barnvagn, en kvinna med rollator hade platserna bredvid varann. Den blinda  på riktigt och den blinda på låtsas.  Jag åkte några fler hållplatser  faktisk den dagen. 
Det var inte det att vi delade så många ord, vi delade blickar och leenden. 
Vi fanns till och var på väg!

Dagens bild;

Fri att tolka om du vill
Dagens fråga;
en bagatell
eller?

Gå, cykla eller köra moppen på rätt sida av gång- och cykelväg.
Hur många ryms i brädden?
Spelar väl ingen roll?
Det löser vi efter vägen?

Dagens ordspråk; 
Vägen blir till när du går.
Norska prinsessan Märtha Louise








Have a nice day on your way!







©Tove Olberg

14 kommentarer:

  1. Hej Tove! Ett intressant ämne idag! Vad man blir ofta varse om man bara tittar ordentligt och verkligen ser. I mitt jobb möter jag många människor, ibland har jag en förutfattad mening, men om jag bara kan inleda ett samtal så blir bilden av den andra oftast en annan. Tänk tanken; om du av en viss mängd okända människor skulle välja ut ett antal som du skulle ha med dig till en öde ö, vilka skulle du välja då? Hur skulle dina tankar gå?
    Härlig bild, jag fick tanken på tomten och alla renarna där uppe på himlavalvet...
    Vägen ja, den har ju sina olika hinder den, är ju både rak och krokig...
    My way is my way, everyday...
    Have a nice day, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Åsa, vem skulle jag välja? När jag nu försöker sätta mig in i din fråga så tror jag det blir några av de som "jag får upp en känsla för av något gott, och för de som inte vid anblicken ger något alls". Förutfattad mening styr ofta, men precis som du säger så blir det på ett annat sätt bara vid ett inledande samtal. Att se och betrakta är något som jag gör mer nu än förr.
      Sören Kirkegaard sa: Möt människan där den står;
      Tomten på himlavalvet! Härligt, för det var just himlavalvet som jag kom att tänka på då jag skakat glittret på en bomullspad!
      Have a nice day every day, in all sorts of way!
      Kram och tack för din kommentar som fick mig att tänka också....















      Radera
  2. När jag är i olika grupper - på teater, i en buss, på en båt eller någon annan arena, så brukar jag tänka: Det här är något som aldrig kommer att upprepas. Dvs. att alla vi som just nu är tillsammans, kommer aldrig mer att träffas och bilda en grupp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så ... just in the moment!

      Radera
  3. Bilden är när du åkte bussen. Vissa människor utmärkte sig och strålade på ett sätt som gjorde dig varm av kärlek. Vet att du har skrivit ungefär så men dessa människor och dess energi syns långt från ovan också. Fina ord igen! Härlig bild den här gula också. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din tolkning Ann - Britt!
      Just där och då var det bara stilla, det finns ju energi i stillhet också.

      Radera
  4. Synd att jag har slutat åka buss. Det blir intressanta möten och det är kul att iaktta människor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... ja, men visst är det lite synd ....iakttagande ger mer en det en ser ..

      Radera
  5. Åkte buss igår och tänkte lite i dina banor. Här och nu, möten av olika slag, blickar. Men mest blickar ner i mobilerna. Att ta en busstur/tunnelbanetur är att färdas en bit i vidare livet.
    I den blå bilden ser jag något som är på väg och kanske mot nya mål.
    Ordspråket tar jag genast till mig; "Vägen blir till när du går". Skall tänka extra på det.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. JA, tyvärr så är mobilblicken en vanlig - och trist företeelse i vår tid .... kanske säger den oss lite om hur vi har det ....
    ... på väg mot nya mål det passar ju bra med vägen blir till...
    God kram på vägarna vi gå!

    SvaraRadera
  7. Dagens ordspråk väckte tankar !
    Man måste umgås till en bra relation.

    Det är ganska roligt med långa bussresor, som vi gjort många gånger,
    för varje gång blev vi som en stor familj i bussen.

    Kortare resor blir det aldrig med buss, så länge jag har min körkort.

    Önskar dig sköna bussresor, kramar !!





    SvaraRadera
  8. Just så umgås till en bra relation ... vägen blir till :-)
    kram

    SvaraRadera
  9. En vintergata (översta bilden) kan vara varm, generös och inkluderande. Fler värmande bussturer till folket!!!

    SvaraRadera
  10. Skön tolkning av glittret jag hällde på en bomullspadd och vickade lite på!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...