söndag 22 mars 2015

Söndagspoesi - Enkelhet




Enkelhetens besvärliga omfång
hittar du nerbäddad i det komplicerade
Du tror det inte förrän du upplevd det
- några gånger













Om det vore så enkelt
så fanns ju inte ett ända problem
ändå så krånglar vi till det
i den enklaste enkla enkelhet
- flera gånger










Ta dig i kragen
om det hjälpte att ta sig i kragen
 för att rycka upp sig
- svår enkelhet
ty, om  alkoholisten, missbrukaren kunde det
så fanns ju ingen alkoholism
- många många gånger









Ty, så rinner dagen upp
natten ger vika
det vanliga fyller ens tid
- flera gånger om










Var tog du vägen
tanken min
det var ju så klinkande klart
uppenbart
om enkelhetens visa kväda
där ser du
så enkelt  är det inte
- de allra flesta gånger






Tavlan som helhet - och dennes baksidas historia finns på min konstblogg



Enkla ord
- förenklade ord
ja
nej
- utan om och men










PS.
Mitt skrivande i poetisk anda är  sedan en tid så helt överraskande i tid med mig!
Det är enkelt! Sätt mig ned och skriv!
Tusen tack alla ni som ger inspiration runt om när jag och när ni läser och skriver en snutt  "på fältet"
DS

©Tove Olberg





18 kommentarer:

  1. Härligt skrivet, Tove! Tänk om de där tankarna som ibland dyker upp, med sina så "enkla"och "självklara" svar på saker och ting, var något man kunde omsätta i praktisk handling, då skulle väl livet vara så mycket enklare? Men jag undrar det, en del saker gör man nog annorlunda efter att tanken slagit en och man fått reflektera. Sedan väljer jag att tro att man ska uppleva lite av varje, både positivt och negativt, att man kanske behöver ha lite att "bita" i. Man kan ju stagnera som människa annars!?
    Skön söndag! / Åsa

    SvaraRadera
  2. Precis Åsa, det självklara svaret tar tid och ska nog finnas som just en reflektion! Utan upplevelser stagnerar vi!
    Kul att du kom på besök!
    Söndagskram

    SvaraRadera
  3. Du klurar alltid till det på nåt vis, du verkar ha enkelt för det här , skrivandets ,-)
    Medans jag ofta gör det enkla mycket svårare än vad det är, bra tankar fick jag nu.
    Ha det jättefint KRAM; Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det rinner bara till ... Nog har jag försvårat det enkla så det räcker och blir över - också...
      kram

      Radera
  4. Ja, fast jag skulle behöva ta mig i kragen idag. Det är det enda som hjälper. Jag har inte mått psykiskt bra av att ligga i sängen i stort sett en vecka (och bara ett öga som är sjukt...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns olika behov för kragtag Annukka!
      kram

      Radera
  5. Fina ord, ännu finare bilder! Är det tavlor du gjort eller vad är det för läckra färgglada alster du visar? Jag blir riktigt nyfiken... lockar mig nästan att kasta mig på flyget hem till mina oljefärger som säkert är ihoptorkade för länge sedan.... ;-) Finns väl nya att köpa om andan faller på!

    SvaraRadera
  6. Tack Mia!
    Bilderna här är delar av en tavla jag målat i akryl. En del av mina tavlor finns här http://klaraovidias.blogspot.se/. Det är så roligt med färg och form. Köp nya färger du, mycket glädje önskar jag dig .. och nyfiken blir jag ju :-)

    SvaraRadera
  7. Du är bara för lurig å klurig när du kluddar ner dina ord. Dom svävar i väg och överraskar oss läsare på ett roligt och uppiggande sätt. Me like....very Nice.

    Fin konst åxo....tjolahopp...tjolahopp..tjolahej...ja på ett sånt humör blir man efter ett besök i Tove's blogg.

    Kram du fina stinta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tusen tackar från stintan i Ordriket! Uppmuntran muntrar ju upp :-) tjolahopp tjolahejkram

      Radera
  8. Intressant blogg du har! Fina bilder och fina ord!

    SvaraRadera
  9. Tack Birgitta och välkommen hit!

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig start jag fick på den här dagen. Tack för det. Jag älskar ju att klura och fundera om än det ena och än det andra. Ibland är ju svaret så enkelt, men som du skriver så krånglar vi till det och ibland tvärtom för det är inte så lätt som vi trodde.
    Ha en fin måndag. kram

    SvaraRadera
  11. Så kul Annika!
    Då smäller vi i gång dagen! :-)
    kram

    SvaraRadera
  12. Fint ordat till din fina målning *tumme upp*
    Baksidan till din målning .. jag smäller av för så vacker den är!!!!
    Livet, livets öga och så mycket mera *wow*
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den underbar; jag har ju två tavlor! I all enkelhet! kram

      Radera
  13. En vacker och överraskande slut, tavlan, på dina ord av enkelhet !

    Jag är ingen "vän" med dikter, eller poesi,
    men jag läser dina för jag har lärt mig att älskar dina skrivelser !

    Ha det gott vännen, kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var ju lite x:a om gillar mina skrivelser ... Då känns det ju riktigt bra.... Ha det gott och stor kram

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...