lördag 21 mars 2015

Lördagstema Planering

Kräver planering planer?


Vilket tema! Livsrummet, tack för det!

P som i prioritera
L som i låt oss komma i håg
A som i annars blir det inte av
N som i  nödvändigt
E som i erkänd,efterfrågad,ekonomisk, ergonomisk. effektivt,
R som i resultat
I som i  inkomst, insikt
N som i  nödvändig
G som i glöm inte

Planera det som behövs för det du är ansvarig för, för att ditt uppdrag ska bli utfört till och för part/parters behov och resultat.

En egen självplanering är lönsam. Budgeten. Överdriv lite så spar du en slant.
Betala räkningar. Framförhållning för att göra en resa; boka flygbiljetter, hotell o dylika. Lägga in semester. Kom i håg läkarbesöket och tandläkaren.

Almanackan, där all planering finns bör finnas! Lättlogistikerat. Förutsatt att det är inskrivet.
Planera det!

I den bästa planering är det klokt att lägga in det som oplanerad har en tendens att ske. Det innebär ändrade planer.
Omplanering. Inplanering som planas ut. Planlöst i oplanering. Planering planerad,  .. jag har en plan..

Ju mer oplanerat det går att leva ju bättre blir det.
Min devis är: Planera inte så mycket.

Men det är väl roligt planera så en har något att se fram emot? Jo, men visst - men jag ser fram emot dagen där den ligger oplanerat - så jag kan planera om jag vill och som jag vill. Jag behöver inte längre så där mycket att se fram emot. Häret och nuet gör det åt mig.

Jag vaknar  på morgonen; Känner lust att gå på den där teatern ... ringer och kollar om det finns biljetter kvar - ja, men tyvärr bara en! Så lagom då. Jag är ju en.

Tror nog att vi människor är bra olika i detta.
Olikheten är välsignad vare sig den är planerad eller inte.

Önskas fördjupning i ämnet?

Planeringens utmaningar och tillämpningar
493 sidor.
ISBN 978917005 Konsultförlaget/Uppsala Publishing

Om flera  har planerat bort sig så kan det vara bra att ha en


Enligt planeringen skriver vi nästa lördag om Fotografering.
Nästa månad är det Gnuttan i Wienerbrödslandet som klurar ut tema om jag förstått det hela rätt...
Välplanerat denna gång inför månadsskiftet...
T.h i menyn hittar du temabloggarna.
På återseende!

©Tove Olberg





29 kommentarer:

  1. Ops var får du reda på allt om vem som tar över stafettpinnen varje månad? Tack då vet jag också vem det är nästa månad *ler*
    Grattis till biljetten som fanns kvar endast för dig! Tack för ditt planerade inlägg om planering och ha sen en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  2. Nja, jag läser och ibland hänger jag med ... som denna gången .. :-)
    Det har blivit många såna biljetter under åren.
    Tack!
    Helgkram

    SvaraRadera
  3. Det är bra att planera in saker och ting för dagen. Om det sen inte går som planerat, så får man ta det som det kommer. Har planer för ett inlägg idag, så vi får väl se om det lyckas eller helt enkelt planar ut. Ha det gött. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plan B ... kollar inlägg du har planer på :-)

      Radera
  4. Men å vilken bra kom-i-håg-lista för planerande för varje bokstav i planering! Den tror jag får hamna på mitt kylskåp! Den var bra Tove! Jag tycker också att det bästa är om man slipper planera så mycket, om man kan gå på impuls och ta dagen lite som den kommer. Jag är absolut inte där än men har mer och mer en strävan dit... Den där boken om planering på nästan 500 sidor!!! Jag blir ju väldigt nyfiken måste jag säga... Hoppas det dyker upp lite spontana äventyr under helgen! Kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kylskåpshäng, ja, men så kul!
      Min nuvarande livssituation gör att jag leva som jag gör. En gång var ju min tid full av planering också ... Spontant äventyr då Pontus kom för att få sina naglar klippta och lite till... :-) God söndag!
      kram

      Radera
  5. Du är som vanligt en fantastisk ordvrängare, ordanvändare... tack för den braiga listan på ordet planering!
    Hade faktiskt tanken att prokastinera, men tänkte att det vore dålig planering just idag då jag har just planerade saker att göra :)
    Stort Grattis till segern hos Bosse L.!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig planering just då du har just planerade saker att göra ... du ordar väl du med tycker jag :-)Tack för ditt ordanvändare!
      Väldigt säker på damens ålder hos Bosse, vinner sällan så det var ju roligt! kram

      Radera
  6. Planering är svaret! Men vad var frågan?
    Att planera eller inte planera det är frågan!
    Äsch, det löser sig nog, sa prokrastineraren och somnade om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sov en stund och planera vidare sedan ...

      Radera
  7. Hade inte kunnat formulera det bättre själv - eller rättare sagt: så bra hade inte jag kunnat säga det! Plats på kylskåpet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ånnu ett kylskåpshäng - noterar jag förnöjsamt!

      Radera
  8. Lagom är bäst, även med planering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta fina lagom ... på norska akkurat passe!

      Radera
  9. Hade jag haft lite planering kunde jag ju ha klarat av nästa veckas tema redan igår kväll. Då hade jag en fotograf här och kunde tagit ett foto av honom, välbehängd med olika kameror och objektiv, men inte sjutton tänkte jag på det.
    Jag som ändå skryter med att jag är bra på planering!
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha -- tror det är så det funkar med planeringen - idéen är kämpegod! Bjud hem honom igen ...
      Fortsatt trevlig helg Ingrid!
      kram

      Radera
  10. Så trevligt du skriver! Att planera kan ju också vara att få drömma sig bort litet grann...
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!
      Tack!
      En dröm gör gott, om det blir bort eller hem...

      Radera
  11. Så trevligt du skriver! Att planera kan ju också vara att få drömma sig bort litet grann...
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Jag läser, njuter och konstaterar; lagom är bäst. Är så förtjust i ditt sätt att leka med orden och det ger mig en massa inspiration. Em inspiration som jag lagt på en hylla i en garderob för att inte mer tas fram. Men jag smygtittar och finner en massa roliga saker. Tack för din inspiration.
    Viss planering kan behövas, men så här, i min ålder, älskar jag att ta dagen som den kommer. Men då och då behövs viss planering...
    Måst tillägga att jag gillar dessa "temabloggar". Häftigt och härligt och man får sig en tankeställare.
    Kramar i kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tillhör du de som ger en absolut fullträff kommentar, jag tänker inspirationen, och vad ligger på din hylla i garderoben? Kan du ompröva det beslutet kanske? Dessa temabloggar är underbara .... vore väldigt fint om du vill gå med tänker jag vidare. Du är också inspiration!
      Söndagskram

      Radera
  13. Man måste kunna planera sitt liv någorlunda annars blir det oplanerat och det är inte bra. Oj, vilken djupsinnighet. Men bäst är om ens föräldrar redan har planerat lite i förväg. Då går det lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så dumt med föräldraplanering --- nu planerade de så lite - min mor försvann i planeringen ... dök upp då och då ... far menade att det inre var viktigt ... lätt nja, egentligen inte - men friheten har många ansikten.
      Djupsinnig sa du visst .. :-)

      Radera
  14. Jag som endast arbetar halva året har en massa oplanerad tid. Ibland känns det litet för mycket... Ibland känns det bara underbart!

    Under hela vårt yrkesverksamma liv lever vi som små skållade råttor med en massa krav på oss.... Nu slog det mig... jag använde just uttrycket "skållade råttor" i Norge en gång vilket ledde till munterhet... Så berättade de att de hade ett liknande... jag tror det handlade om vägglöss... Jag har försökt komma på hur det var, men fixar det inte... Kan du hjälpa mig? Vet du vad jag tänker på?

    SvaraRadera
  15. Det är nog både och. Hm ... jag funderar på det där med vägglöss ... men inget dyker upp i skallen så där spontant... letade lite runt ...men fann inget. Vi får klura vidare. Det sim dyker upp är ytrycket å kjenne lusa på ganga ... alltså ana något, känna igen och se och jämföra, har sett det förr. Men det blir inte helt rätt tänker jag .. kul å få klura lite Mia!

    SvaraRadera
  16. hahaha...vad roligt, för så brukade jag göra, "igår smidde jag tusen planer,
    i morse gjorde jag precis som vanligt".

    Men nu har jag slutat att planera, det går ju inte som man planerat !

    Fast en planerat kram till dig !

    SvaraRadera
  17. Planerad svarskommentar: Tack min vän! Oplanerad när du får nästa svarskommentar ..
    kram

    SvaraRadera
  18. Underbart inlägg - det är allt jag kan säga, för nu ska jag gå och äta kvällsmat, det är planerat sedan några minuter tillbaka...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  19. Tack för det! Smaklig kvällsmat!
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...