lördag 14 mars 2015

Lördagstema Kökssoffa

Kicki  på Livsrummet "marsar" oss i tema.

Denna vecka hälsar vi Birgitta, en blogg för seniorer, - pensionären på ön välkommen att skriva med oss!
Övriga finns t.h i menyn.
Antar att det finns mycket soffor att sätta sig i runt om i gruppen!
Om du inte är fullt upptagen med att ligga på kökssoffan, så kom med och skriv tema!
Kökssoffan är troligen utmärkt att kläcka sköna skriv i.

Kökssoffor. De är till för kort sömn, lång sömn, filosofiska vandringar, meditationer. Vackra att se på. Hantverk! Inte alltid sköna att sitta i, men vad gör det när fenomenet i sig är så gott som heligt. Sitt med andakt och känsla. Ligga på samma sätt.
Inte bara ligga på sofflocket utan i soffan,  en utdragssoffa.  I trångboddhet. Pigsoffan i köket. Behändig praktisk sak! Fast att få locket på rätt plats direkt vid nedfällning är ibland millimeterfint.

Förvaringsplats är den ockå.
En kvinna jag besökte i hemsjukvården visade mig sin kökssoffa, där lå det vackraste broderier, hemvävda lakan med sirligt virkade spetsar .... och en skokartong klädd med silkespapper och rött snöre. Breven, de välskrivna om kärlek. De var sparade förr eftervärlden, sa hon. Önskade mig tillhöra hennes eftervärld just då!


Själv har jag inte ägd någon. Men de har ingått i en och annan relation jag haft förmånen att uppleva. Även sovit i en. I relationen och i soffan.
Vävda tyger på dynan och kuddar framhäver hantverket! Allmoge.
Nå - det finns ju gustavianska soffor med. Pinnsoffa tycker jag betecknar livet på en pinne.

Hå hå ja ja jag ligger på soffa för så ska det va ...
Kronblom dyker upp i tankarna ...

Bilden från Wikipedia, bilden finns i Wadköping -
även hos sina svärföräldrar knöt han sig i kökssoffan

Och mer blir det inte i dag.
 Kök Soff !
©Tove Olberg


22 kommentarer:

  1. Saker som man har i kökssoffan kunde bli ett eget tema. Jag skulle tippa att mattor och sängkläder tillhör det vanligare. Sittdynor för utemöbler också. Mindre vanligt är nog att ha skridskor där, som vi hade ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ett eget tema vad som fanns/finns i en kökssoffa. Skridskor minsann - ja, det blir lite Kajsa Warg stil över den förvaringen :)

      Radera
  2. kökssoffan är definitivt vackrare att se på än bekväm att sitta på. Det var nog inte så att det skulle vilas så långa stunder förr. Tänk vad mycket som förvarats under locken, kärleksbrev! Ibland önskar man att man kunde vara en liten fluga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kort vila var nog meningen. Flugtillvaron skulle vara spännande, mycket fint att se!
      :-)

      Radera
  3. Kronblom i Wadköping har jag hälsat på där han ligger på sitt sofflock.
    Ja, tänk om alla dessa soffor hade kunnat berätta vad de sett och hört och bevarat under locket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har besökt herr Kronblom du!
      Alla dessa soffor.... på och under locket!

      Radera
  4. Kronblom och kökssoffan hör ju ihop,-)
    Vi hade en i köket när jag var barn, såklart det var i köket ,-)))Har ingen relation till den utom en gång när jag hade så ont i magen då låg jag på den, mamma var halvt hysterisk och försökte få tag i pappa, jag var rädd, mest för att mamma var rädd tror jag ,-)))
    Ha en härlig Lördag ,-)
    KRAM Primrose -)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köksoffepartners de där två ...
      Det tror jag med att du blev rädd då din mamma blev rädd ...inget roligt minne just det där.
      Kram fin söndag ska du ha!
      :-)

      Radera
  5. Kökssoffor är en fiffig och småmysig möbel. Efter att läst blogginlägg om sådana, så funderar jag just nu över om jag ska skaffa mig en sådan igen! Har haft tidigare, men lämnade den när jag separerade för många år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det du! Tänk vad tema sätter igång!

      Radera
  6. Älskar kökssoffor men tyvärr äger vi ingen och har faktiskt inte gjort sedan jag flyttade från föräldrahemmet. Och det var länge sedan. Önskar jag hade en. Vardagsrumssoffan duger bra den med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog duger den soffan - men en köksmodell är ju snäppet vassare :-)

      Radera
  7. Kronblom är ju oundviklig i sammanhanget.
    Kökssoffan är som en scen, så mycket dramatik, väntan diskussioner och annat som kökssoffan har fått bevittna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en prima kommantar!

      Radera
  8. Jag saknar verkligen den kökssoffa som jag en gång hade. Eller rättare sagt de kökssoffor jag haft och haft tillgång till. Att vila på den, att sitta uppkrupen, sittta tätt tillsammans med någon, få höra en saga/dikt/berättelse liggandes med huvudet mot någon.
    Som barn soman i på en kökssoffa när vi var på kalas...
    I mitt nästa hem vill jag gärna ha en kökssoffa, en vanlig soffa är för mig inte detsamma.
    Oh, dessa minnen. ..
    Kram!
    Och sedan tänker jag förstås på Kronblom....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med så fina mjuka minnen du har så blir det nog en kökssoffa i dit nästa hem. Ditt nästa hem, det är spännnde tycker jag .., en framtidsvy en öppen dörr ... till något...
      Stor kram!

      Radera
  9. Jag är uppvuxen med kökssoffa. Den var i färgerna gult och orange. Min morfar älskade dessa skrikiga färger på möbler. Är uppvuxen med morfar,mormor, bror och mor.
    I den där soffan låg jag mycket och filurade på en massa saker. Jag sov även i den och bäddade ut den.

    Nä nu ska du ha en helmysig söndag.
    Kram fine vän.

    SvaraRadera
  10. Så härliga färger på soffan! Riktiga gladfärger :-) Kanske var det i den soffan du la grunden till dagens filurer?
    Så många du hade omkring dig när du växte upp! Jag ska fortsätta min helmysig söndag nu! kram till bloggsystern!

    SvaraRadera
  11. Jag har själv ingen kökssoffa, har aldrig haft någon, men har barndomsminnen där kökssoffa finns med, en enkel träsoffa som förr i tiden stod i köket på bondgårdar.

    Men jag skulle vilja ha en kökssoffa, men vi har ingen plats i köket !

    Tack för en bra och trevlig inlägg !!
    Önskar dig en jättemysig söndagskväll med en jättekram !




    SvaraRadera
  12. I tanken ger jag dig en kökssoffa och uttrymme att ha den i!
    :-)
    bamsekram

    SvaraRadera
  13. Ja, kökssoffor är visst något vi alla kan relatera till, om vi har haft någon eller ej. Med tiden verkar det dock tunnas ut bland dem, så om ett par generationer kanske de verkligen blivit till en raritet. Lite synd, för praktiska är de ju, med förvaringsmöjligheter och plats till många sittande. Sova kan man ju också på dem. Ovanpå locket kan det bli lite hårt, men det är väl också tanken; bara en liten lur efter kaffet, innan man ska upp/ut och jobba igen.

    SvaraRadera
  14. Bare en liten lur, plikten kallar ... kul att du kom på besök!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...