torsdag 26 mars 2015

Lördagstema Fotografering



Tack Kicki i Livsrummet för dina  teman i mars!
Ett nöje att skriva!

I dag önskar du dig Fotografering .....

Att fota är att se flera gånger i flera vinklar - vidvinkelsyn

F som i fota, fånga, föreviga, förstora, framkalla
O som i  omvärld, oskuld, omfattande
T som i ta en bild, tillblivelse,
O som i objekt omfatta objektiv
G som i grant, graciöst
R som i raritet, riskabelt
A som i avbilda, avsikt
F som i fantasi, finurlig fantastisk
E som i erkänna, existens
R som i  resurs, runt om på bloggarna finns det sköna fotografer
I som i  intressant insikt
N som i natur
G som i  GSG > går det så går det

Om det fanns ett K så skulle det stå för kurs, kunskap
Om det fann ett M så skulle det stå för motiv
Om det fanns ett L så skulle det stå för lins, landsskap, ljuger (det sägs att en bild ljuger)
Om det fanns ett P så skulle det stå för pixlar, porträtt

Jag tog några bilder; på samma tema...













Färg eller svart vit
Kärnan i bilden 


Nästa månad som bekant hälsar vi Gnuttan i wienerbrodslandet.wordpress.com välkommen med sina utvalda tema!
T.h.  i menyn finns de övriga i tema.
DU kan hänga med om du har lust...

©Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Underbart inlägg om vad fotografering kan vara. Gilla din lökfågel *tumme upp* Vet inte om du såg att jag också hade skrivit om fotografering? Fast du kanske gjorde två flugor av en smäll och kommenterade i trissen istället *ler* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lökfågeln gjorde sig ju själv , kul du såg den .. jag tänkte fågel... nu fär jag ta en tur inom dig igen ... jag har ju varit där och kommenterat ditt inlägg om fotografering ... fototrissen såg jag inte ... men ... :-)

      Radera
  2. Att se flera gånger i flera vinkar! Bra beskrivning på det jag kallar för fotografiskt öga. GSG passar mig. Med lite tur blir det en bra bild :-) Härligt inlägg Tove med många klurigheter som vanligt. Ha en fortsatt fin och solig lördag :-)

    SvaraRadera
  3. Soliga lördagen finns i hjärtat, men ute snöar det ... det gör inget, våren har sin gång!
    Som fotograferingen :-)
    Uppriktigt glad över att du tar in mig i din betydelse av det fotografiska ögat! Tack!

    SvaraRadera
  4. Ett underfundigt sätt att beskriva fotografering, både i ord och i bild.
    Du är kreativ i ordets rätta bemärkelse uppfinningsrika Tove!

    kram

    SvaraRadera
  5. Tusen tack! Det värmer mitt seende i bilder och leka med orden!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Och nu blev jag sugen på att fotografera igen....
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Zooma in och knäpp! :-)
    kram

    SvaraRadera
  8. Skulle vilja kalla dina bilder "Liv i koncentrat"!

    SvaraRadera
  9. Vad härligt! Din lek med ord är så inspirerande och bilderna till förstärker verkligen orden och fantasin kan flöda. Lökfågeln ser snart ut att vara flygfärdig...
    Och att ha vidvinkeln inkopplad gör ju att vi även ser bakom kulisserna och vad som kan finnas där.
    Kram och tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du säger om vidvinkeln är som jag tänkte, men det försvann i texten ser jag nu. I bland säger jag att ett inlägg blir komplett med en kommentar; nu blev det så Tusen tack Ditte.
      kram

      Radera
  10. Ännu ett klockrent och intressant inlägg med skön ordlek! Fina bilder... kul att se dem i olika skepnad. Jag ser en fin pippi där - en vitlökspippi... den är då helt underbar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Vitlöspippi .. lökfågel
      ;) kram

      Radera
  11. Den första fina lökfågeln ser ut att vara lite vilsen – rörande ängslig på något sätt. Hoppas du tar väl hand om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i ...
      Pontus har varit här i dag och pysslade om lökfågeln!

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...