lördag 7 mars 2015

Lördagstema Ansikte


Kicki i Livsrummet håller våra livsandar i tema denna månad.
T.h finns de du kan  läsa.

Att ansikta är inte så lätt fast det är medfödd.
Med tanke på hur mycket det rymmer borde det vara större.

Jämförd med vårt tarmsystem som är metervis.
Finliret sitter i ansiktet därav storleken. Finlir är smått, men har stor effektfunktion.

Förutom tilldragelseattributt är det sinnrikt behändigt, ansiktligt.

Smaken, i sig, är som baken,
sitter i ansiktet, i munnen närmare bestämt.
Lukten, som kan misstänkas komma från baken, i och för sig, sitter ju också ansiktet, här gör näsan nytta som härbärge.
Själens spegel, samordnar också med magen, synens paradis - i ögonen beläget.
På vardera sidan ansiktet har vi öron som påverkar ansiktet. Hörseln. Några öron står ut och ramar liksom in ansiktet. Intill-liggande öron gör en annan ram.

Facies är ansikte på latin.
Feces är avföring på latin.

Jag håller visst på att lortkasta ansiktet. Det är det som menas med att tappa ansiktet tror jag.


 Minspel! Ansikte mot ansikte!
Blotta åsynen!

Fysionomisk nuna.
Fejs.
Nylle Tryne Planeten.

Kommunicera; detta magiska som ansiktet bolltrar sig med. Ett plyte till behövs för kommunicare.
Sedan går det som en dans i takt.  Eller otakt; det uppträder då hakan ramlar ner till följd av överraskning, överrumpling samt annat överspel.

Mitt ansikte har för vana att se snorkigt ut!  Faktiskt lite  högdragen. Ingen höjdare direkt.

Ingen vecka har jag kollat så på ansikten som denna.
Jag glömde mig totalt och verkligen stirrade på ett ansikte som hade så mycket att se i  - eller på. Hade velat fota det.
- Tror du att du känner mig?
Mitt ansikte rodnade först, en förmåga ansiktet har. Det är i alla fall där det syns. När jag förklarade varför och vad jag såg brast hon ut i skratt.

Ett ansikte fungerar i praktiken oss ansiktsuttryckare i emellan. Det är i ansikten det mellanmänskliga samspelets samhörighet, eller utanförhörighet ligger.
Ondskans ansikte. Sorgligt ansikte. Bittert ansikte. Gömt ansikte. Glömt ansikte. Stenansikte. Pokerfejs.

Ansiktet knyter an med kroppen som också har sitt språk. I symbios?

Ansikten i profil . Hur många ser du?

Ingrid Luterkort, f. 1910 - d. 2011. Svensk skådespelare, regissör,  och dramapedagog.  Utbildade sig till kantor  så hon hade ett yrke bredvid skådespeleriet - klokt Ingrid K  eller hur?
Vid 95 års ålder spelade hon i en pjäs på Dramaten. Läste dagens dikt Sveriges Radio, den sista när hon var 101 år.
Hennes rynkor var/ är det vackraste jag vet i rynkväg! Hon hade ett ansikte utåt. Tillika röst.
Den sista skälvande minuten av detta tema där hon läser en dikt; den är allvarlig men .... hon är wonderful!

Ingrid Luterkort  här på Tuben


Alla bilder är hämtade från Illusions på nätet.
Texten ©Tove Olberg

30 kommentarer:

  1. Vilket ljuvligt inlägg plus dessa bilder där man kan hitta mer och mer för varje gång som man tittar. Varmt tack för ett braigt inlägg/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är rolige de där bilderna.
      Tack!
      kram

      Radera
  2. Hääääärligt inlägg . Fantasifulla bilder och fint ordat.

    Du.....snorkigt..Så tycker många om mitt ansikte åxo. De tycker jag ser arrogant och högfärdig ut. Men då de lär känna mig så förstår dom att de har fel. Man kan ju inte rå för hur man ser ut hihihihi...

    Tack för fint inlägg fina bloggvän.
    Kraaaam från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ser ut som en gör, insida har en ju också!
      Tack bloggsystern! :-)
      Insidakram

      Radera
  3. Känns som jag upprepar mig, men vad annat kan jag skriva... ännu ett fantastiskt inlägg! Kul med de där bilderna och jag har räknat profiler... och räknat igen... och igen... olika antal varje gång :)
    Tack Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går an; känner så själv också att jag upprepar mig; så får det vara.
      :-)
      Tack!
      Uppreparkram

      Radera
  4. Ja vi får stå ut med fejset vi fått, på ont och gott. Så vackert ett gammalt ansikte som fått leva sitt eget liv, är. Jag tänker på alla dem som lyft sig och opererat lite här och där i sitt ansikte...hur kommer de att se ut när de fyller 101 år.
    Kramis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får fejsa fejset :-) Tack!
      Fejskram

      Radera
  5. Oj, vad roligt skrivet ! hihi...! "lukten som kan misstänkar komma från baken", hahaha !
    Jag som vågade inte ens fisa i början på vår äktenskap, hahahaha.... !

    Men ansiktet säger vem man är ?
    För så fort man träffar någon så gör man av personens karaktärs bedömning på ansiktets utformning !

    Att prata om rynkor kan vara känsligt,
    Helst ska förbli ung och vacker, men våra upplevelser och vår livsstil visar sig som tecken i ansiktet,
    och vi går inte opåverkade genom livet !

    Rynkor är en naturlig del av att bli äldre.
    Spegel, spegel på väggen där säg mig vem är det som syns där, hihi...?

    Allt gott till dig och ha en lat lördag kram !!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda!
      Friskig kommentar!
      Lat lördag blev det inte men god.
      Söndagskram

      Radera
  6. Mitt lilla face och jag. Det är nog bäst att vara vän med sina olika delar som moder jord har fogat samman till MIG! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla fejs och jag, javisst - vänskapet får råda!
      Tack!

      Radera
  7. Härligt!
    Ja ansikten som säger allt vid första anblicken, ansikten som bevarar minsta lilla tanke och känsla.
    Du har skrivit så bra!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :-)
      primrosekram

      Radera
  8. Det är bara du Tove som lyckas med detta konststycke. Att beskriva ett ansikte så ingående och utgående och allt.
    Bravo!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Nog är vi flera tror jag ju .... :-)
      Kram utgår

      Radera
  9. Så fint skrivet, du är en konstnär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så roligt skriva och se vad som sker ...
      Tack så mycket!
      Konstkram

      Radera
  10. Vilket roligt ansiktsträd – tio ansikten i samspråk ser jag. Fin tolkning av temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt det där trädet - jag såg länge 10, så blev det 11, men då såg jag nog dubbelt eller fantiserade ... Roligt att du fann min tolkning kul!
      En liten tolkarkram för det ....

      Radera
  11. Hahaha! Den där pappa Freud! Tio ansikten ser jag i trädet! Och en massa sinnrika tankar i din text! :-) Vilket underbart vackert ansikte (Ingrid Luterkort), varför är rynkor vackra överallt utan när man ser dem spegeln på sig själv :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Anna säg det? :-)
      Freuden och Luterkort blev lite spännande när de dök upp under skrivningen..... hade pappa Freud rynkor tro?
      Tack Anna! :-)
      Rynkarkram för det

      Radera
  12. Underbart roligt inlägg. Tänk vad mycket ett ansiktsuttryck avslöjar. Om du såg mig nu så skulle du bara se ett stort leende...
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligt att se! .... men jag föreställer mig ... :-)
      Kulkram

      Radera
  13. Mycket originellt och roligt inlägg som vanligt! Vad man inte vet om ansikten efter det här inlägget är inte värt att veta...
    Spännande bilder också.

    Kram från Ingrid som tackar för länken. Och som i sitt 78:onde år har börjat spela piano minst två timmar om dagen och snart är uppe på samma tekniknivå som hon var på när hon var 15 år. Vad gäller det musikaliska uttrycket tror hon att det är bra mycket bättre än förr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen fantastisk, att du spelar piano två timmar per dag - och du är 78, det har jag inte fått med mig - med .... nu med tekniknivå som vid 15 år!
      Av med hatten fröken Olberg, och applådera!
      Bra mycket bättre ...!!
      Teknikkram ... jag hör de vackra pianotoner...

      Radera
  14. Det är svårt att hålla masken och vara cool. Hundar har det lättare - fast svansen avslöjar dem rätt effektivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det de har svansen för kommunikation - coolt!

      Radera
  15. Jag ler... det där att smaken är som baken skulle ha med att göra att smaken sitter i ansiktet - det har jag aldrig tänkt på :) Ansikten, Ja visst är de intressant. Vi är alla så olika men samtidigt otroligt lika ändå...
    Intressanta bilder att klura på... såg fler och fler ansikten efterhand.

    Önskar dig en fin dag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  16. Vi är lika, fast olika, visst är det så att vi delar flera likheter. Ansikten är spännande. Ett och samma ansikte kan skifta i olika situationer....
    Tack Christina!
    kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...