fredag 20 mars 2015

Livs - poesi


                                                   

Gäckfull
skrockfull
livfull
småfull
allvarsfull
- Liv Liv




Klättrar jag uppåt
glider jag neråt
Hoppar från gren till gren
svänger i lianen som inte finns
- Liv Liv


Bussen kom  gick
flyget i högan sky
Kanoten på vattnet flöt
segel hissas
båten dunk dunk
- Liv Liv







Livboj utan fäste
snurrade till och flöt
Livremm och hängslen
skyddar och bedrar
- Liv Liv






Fastnar i träsket
vinner en kamp
Snuddar livets sköra
bygger igen och igen
- Vill vill




Så flyter ett liv
med
utan
väst
näst
bäst
- Vill Vill





Lycklig värme
kom nära nog
det pirrade ljuvligt i kropp
Kärlek pytsas till och från
-Älska Älska






Välkomna ålder
famna långt länge
- Minnen Minnen




En vila väntar
det gjorda är gjort
Någon för tidigt
någon för sent
Sällan i tid passa
- Vil Vil










Spänn för hästen
med vagnen bakom
ställ kistan på
Tillbaks utan kista
- Vil Vil








©Tove Olberg



17 kommentarer:

  1. Härligt, tack! Kramar till Skellefteå!

    SvaraRadera
  2. Detta är bland det bästa som du har skrivit. Jag hittade många extra skrivna gobitar här. Underbara foton till allt detta! Men var har du skrivit om att copyrighten är din? Skydda dina ord och bilder snälla goa ordvrängarvännen min /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det? :-)
      Tusen tack!
      © finns under texten, samt th i menyn.
      kram

      Radera
  3. Du är otrolig! det måste jag säga, klurigt finurligt, fantastiskt ,-)
    Fina bilder också!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!
      Du vet hur det är .. ibland ramlar poletten ner! :-)
      kram

      Radera
  4. Så förunderligt förföriskt och finurligt! :-)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3 f .... Tusen tack!
      Trevlig helg!

      Radera
  5. Tack! Helt ljuvligt! Orden dansar, innebörden berör, och tankarna fladdrar.....
    Och Liv, det är jag. (Alltså jag heter det som första namn, min ena dotter också.)
    Stor kram och trevlig fredagskväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Liv!
      Tusen tack!
      Du är en liv-s-njutare den känslan får jag i din blogg!
      Stor kram och trevlig helg!

      Radera
  6. Vackert! Vemodigt och Fint... Tack för att jag fick läsa dessa ord just en dag som denna <3
    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. just en dag som denna (igår) - så fint Tusen tack <3
      Kram och fin helg till!

      Radera
  7. Nej, det ska stå under varje vers eller längst ned i detta inlägg. Många läser inte utan kan bara kopiera din text för att sen göra den till sin eller ....
    /kram

    SvaraRadera
  8. OK. Vadå läser inte, men kopierar ändå? Det låter ju lite mysko i mina öron. Nu finns det folk till allt... men jag tycker inte det är riktigt för mig att skriva det under alla verser. Skrev jag för mitt levebröd så skulle jag nog skydda mitt mer.
    Nå nå, jag får väl bjuda då.
    Jag tappar inte min glädje.
    Tack för din omtanke ännu en gång!
    Nu låter vi det vara som det är!
    Kram :-)

    SvaraRadera
  9. Var får du alla läckra bilder ifrån? Ditt eget hem?

    Tack för ett lustfyllt inlägg i både ord och bild.

    SvaraRadera
  10. Tack Mia!
    Älskande paret finns hos min bästis + hennes man i Arvika. "Flytande" bilden tog jag på Aker brygge i Oslo förra sommaren. Övriga bilder är tagna här hemma av egna saker och ting som glas mm. Sista bilden är en del av en målning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och några utomhus förståss --

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Dagens lilla 2 - Märkvärdigt

Är märkvärdig något en gör sig? Vill göra sig? Eller är det märkvärdigheten som gör en? Märkvärdigt eller inte? Märk värdigt.  Är in...