måndag 2 mars 2015

Brev till Beata Friwolter

Beata,  bästa vän!

Tack för överraskningen att du plötsligt bara stod där i dörren! Den härligaste överraskningen som hänt, förutom att mina barn är välskapta utom det som inte var det, så var detta den bästa i livet!

Din friska fläkt, din flärd, din kunnighet, din egna väg att gå.
Mannen min fick lite att fundera på. Men jag såg hans respekt för dig också. 
Något vingelbent är han dock efter diskussionerna vi hade på kvällarna.
Han var ju så spendersam när jag fick ledigt från mjölkningen tiden du var här.

Kom du gott hem?
Mötte han dig med öppen famn din älskare med det tjocka lockiga håret?
Bad du om ursäkt för ditt lilla försvinnande?
Nu har väl boken kommit ut också?

Men nu ska du få höra hur vi lever vårt liv här hos oss:

Djurlivet går sin gilla gång. Grödan gror och vi skördar. Åter står slåttern för dörren och jag har fullt upp med matlagningen som alltid. 

Mannen min knegar, gör räkenskaperna och sticker förnöjt tummarna in under sina hängselstroppar. Pipan bolmar rök.

Nu har vi en piga i hushållet som är en riktig pärla, men jag har inte släppt på tyglarna helt. 
Min kontakt med jorden, hushållet och det livet är min lott och jag vill ha det så. 

Hästaveln har blivit min syssla. Jag kom på att prova rida till de gårdarna där föl ska avlas. Föll av ganska styggt, men det stannade med fula blåmärken. Nu går det bättre. 
Avelsfrågan som mannen min och hästen delade? Ja livet går ju vidare ändå.

Solen går upp och ner, jag sover illa några nätter, så kommer den åter och jag hinner inte lägga kudden på huvudet.
Kudden på huvudet undrar du nog över, men det är så jag sover numera. 
Kan inte minnas när det började, men det är effektivt för att värja sig.
Jag vill vara i fred för jag är så trött.

Nu har det blivit bättre senaste tiden med det. Så nu har jag huvudet på kudden.
Annars knådar jag deg, dunkar i vävstolen och kan tycka att livet är bra gott i allt slit.

Jag har kommit på et sätt att lägga undan lite pengar för en resa till ditt där i Frankrike.

Nu kallar mina plikter. Jag inväntar ditt svar.

De bästa hälningar och tack än en gång för ditt besök!

Amalia Frusterud 


9 kommentarer:

  1. Vad är detta för intressant berättelse? Något som kanske hör i hop med det som finns under detta inlägg .. ska kolla /kram

    SvaraRadera
  2. Jo, de här i hop dessa brev som finns i länk där uppe.. :-)
    kram

    SvaraRadera
  3. De här damerna är trevliga! Hoppas det kommer mera.....

    SvaraRadera
  4. Mycket intressanta damer som jag kommer att följa med stort intresse. Undrar hur hon ska bära sig åt för att samla ihop pengar till Frankrikeresan.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Å vilken vänskap Tove. Vad roligt att läsa om och förstår att det kommer mer :-)

    SvaraRadera
  6. Vänskap då den är som bäst; jovisst det kommer mera :-)

    SvaraRadera
  7. Nu har jag även läst de andra breven och med mycket stort nöje. Vilka kvinnor! och Jag ser/funderar mycket där mellan raderna.
    Och deras vänskap tilltalar mig mycket. Så olika men ändå så lika. Jag ser verkligen fram emot en fortsättning.
    Tack för härlig och givande läsning.
    Kram!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Gems weekly photochallenge - Bad

Julbadet. Alla i samma familj badade i samma vatten och hade en mer rituell betydelse än en hygienisk. Hygienaspekten  har varierad över t...