fredag 13 mars 2015

Blogg Bloggare Bloggast

Fladdrande gardin i bloggfönstret
Detta inlägg är en direktlänk från flera som jag besöker. Nej, inga direkta länkar utan i min blogghjärna ..

Bloggtorka/bloggångest: 
Har inte uplevd det så någon gång och nu bloggar jag på andra året. Har jag inget at skriva om så skriver jag ju inte.
Jag behöver inte det for bloggen är inte mitt levebröd. Kommer jag att hamna "utanför" om jag inte skriver? Inte med på bloggbrädan? Folk slutar läsa.
Hamnar jag utanför av den orsaken så må det vara hänt. Det går alltid att komma tillbaka.

Kommentera:
Jag kommenterar alltid de kommentarer jag får. En fin, trevlig kommunikation som ger mig glädje.
Ibland blir inlägget först "komplett" med kommentarer!

Kommentera hos de jag läser: 
Jag gör det så gott som alltid. För mig är det ett utbyte. Kan skriva: har läst.
Ibland är jag dålig på att återläsa svar.

 En blogg är fri i sig, skrivaren och  läsaren väljer själv. Som med ...

... en  enkel tulipan
Jag har en GÄSTBOK som det går att skriva i.
På min förra blogg (inte här på Blogger) hade jag många hälsningar i gästboken.
Att få kommentarer är den tydligaste responsen, men visst ger antal sidvyer respons likaså.

Jag skriver ju inte för tomma intet. Förr låg allt skrivet i byrålådorna.
Nu vill jag publicera.
Jag önskar dela med mig.

Min utmattningsdiagnos ger mig stor frihet att skriva och "umgås" på det sätt jag klarar av att vara social, jag har en knapp av stänga av med. Bloggen ger fritt utrymme för mig! Datorn finns där och kräver så gott som ingen energi i form av planering .... Ej heller viss klädsel, el tid att passa.

Så har jag förmånen att ha ett socialt liv live också, men jag får begränsa mig en del.

Vidga min vidvinkelsyn, den behöver hållas ajour, få nytt tillfört och en smula gemenskap är inte så dumt heller. Det finns mycket humor i bloggar runt om.

Min blogglista:
Andras bloggar som jag besöker är halva mitt skrivande. Foto och målningar också.

Såklart jag har vissa som betyder mer för mig.
Antar att så är det för oss alla - vissa bloggar kommer närmare.

Tiden:
Det tar tid att läsa. Tar det tid på fel sätt, alltså stress - då hoppar jag över.
Jag kan liksom läsa i kapp emellanåt, få "min dos" hos någon.
Tänker om "mina läsare" att de kommer när de kommer - de också!

Temaskriv:
En glad överraskning, jag trodde inte alls att jag skulle få till det, men i gruppen finns mycket inspiration - och jag gillar det verkligen! Riktigt roligt att få tillfälle att komma med!

Förändring? Leta nya? Lämna gamla?

Allt har sin tid ..  Bloggvingar lyfter

Fullt eller halvfullt  - njutning klunkvis

Här kan du läsa vad jag skrev i samma ämne tidigare:

http://toveolberg.blogspot.se/2014/12/varfor-bloggar-jag.html

http://toveolberg.blogspot.se/2014/09/blogg-bloggare-bloggast.html

19 kommentarer:

  1. Har nu länkat till min konstblogg igen, hade tagit bort den ,-)
    Ja hur härligt är inte det att sitta klädd precis som man vill och skriva svar, det blir inte den jobbiga sociala biten då, (som är härlig) men ofta för jobbig för mig och min trötthjärna, det här passar så bra.
    Ibland får jag bloggtorka, då hoppar jag över bara ,-)
    Men lite då och då vill jag ta bort min blogg helt!
    Men gör det inte tack o lov.
    Du klurar på mycket, svara tillbaka, det gör jag ibland när någon undrar något speciellt.
    Svara annars, nej tyvärr inte ibland tänker jag att jag borde, gjorde det förut ett tag , har bloggat i 7 år.
    Men märkte att folk oftast inte gick tillbaka och läste svaren, plus att det tog så mycket tid, jag orkade inte.
    Mitt bloggande, ja göra en fulbild går ju fort, själv bloggandes tar inte så lång tid, mitt eget inlägg alltså. det som tar tid och är förstås både givande och roligt är ju att besöka er andra mina bloggvänner.
    Men det är ju förstås roligt att få svar på sitt eget inlägg också.
    Men jag sitter här i flera timmar, för att läsa vad alla ni andra skriver, så jobbade jag skulle jag aldrig ha tid att ha en blogg ,-)
    Jag kommentera det jag läser, så gott som alltid, men jag är noga med att läsa!
    Så ibland förstår jag inte riktigt vad som menas, när min hjärna sätter käpp i hjulet, då kommer jag tillbaka, förstår jag inte då, kommer jag vid nästa inlägg .-))
    Ha en härlig Helg! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog lite samma tråd i bloggskrivet vi! Att inte förstå vad som menas hände ibland. Ibland förstår jag inte helt mitt eget skriv heller :-) Jag kommer att lägga mer tid på att återläsa kommentarer , det är nog en "kärna" i bloggen. Om jag vore i jobb på heltid blev det inte lika mycket blogg. Kul att ta del av dina tankar kring blogg. Vi bloggas! kram

      Radera
    2. Grattis till 7 år i Blogglandia!
      Hipp hIpp för dig!

      Radera
  2. Tänkvärt, verkligen. Jag funderar också en hel del över bloggandet, dels andras och dels min egen. Att blogga är, tycker jag, en sorts frihet och att sätta ord på tankarna som valsar runt i huvudet och ibland i benen.
    Tvång, eller måsten i dessa sammanhang går bort. Tiden har jag och jag väljer vad jag gör med den och att läsa andras bloggar tillför ofta en hel del och ibland sådant som jag inte ens förstår från början att det ger mig energi.
    Att förändra, inte stå kvar och stampa; det kräver visst mod och mod får jag också av andra bloggar jag läser.
    Jag örjade blogga i september 2007 då vi bott ett halvår i Peking och mest för att hålla kontakte med mina vänner hemma.
    Bär jag fyllde 60 år och goaste vänner kom på vesök hade de gjort en bok till mig med texter och bilder mellan min bloggstart och mars 2009. Helt fantastiskt och jag tittar ofta i den. En helt underbar present.
    Livet har gått vidare, jag har gått vidare och jag är glad för att vara en del av "Blogglandia".
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu säger jag som jagsa i inlägget; kommentarer gör det mer komplett. Din fyller den funktionen! Grattis till så lång7 bloggande, och vilken fantastisk present att få av goa vännerna. Ett nöje och en förmån att finnas i Blogglandia. :-)
      Kram

      Radera
  3. Temabloggandet gör att bloggtorkan inte blir total!
    När man tid efter annan hittar nya bloggar att följa vidgar man verkligen vyerna.

    SvaraRadera
  4. Tack för inlägget. Jag är så van vid att prestera i hela mitt liv, att så kan det kännas även med bloggandet, OM jag inte har tiden för det. Hälsosamt påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tack Annukka för ditt, du inspirerade mig i tankar kring mitt eget. Härligt utbyte vi har! Van vid att prestera delar vi också, för mig har det ändrats. I din ålder (20 år sedan) körde jag hårt, dock inte bloggsfären. Men om den hade funnits ja då ...

      Radera
  5. Intressant inlägg. Jag har funderat av och till på detta med bloggandet och kommit fram till att det råkar vara en skrivart som passar mig bra. Man bloggar när man har lust, om det man har lust. Gör en paus när man vill, börjar om igen.

    Under två år var jag med i Blogg100-utmaningen, som är precis vad det heter. Man skriver ett blogginlägg om dagen i hundra dagar. Det är ju inte så svårt, vardagen är full av bloggämnen som man kan skriva om; jag bloggar ibland dagligen. Men problemet var att det inte var jag som bestämde. Och om det kom igång någon intressant diskussion i kommentarsfältet avbröts den när nästa inlägg kom. Det funkade helt enkelt inte för mig, men jag vet många som tycker det är ett väldigt bra sätt att hålla igång bloggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det för mig också - en skrivart som passar - bra sagt! Började blogg 100 förra våren, inte pga av behov att komma igång, ämnen finns och blir över, men får att komma "ut" mer. Skadade höger handled och avbröt. Det du säger om diskusssion i kommentarfältet är ju en bonus egentligen, men nytt kommer ju.

      Radera
  6. Jag har precis kommenterar hos "Miatankar" i samma ämne ....
    https://miatankar.wordpress.com/2015/03/13/darfor-bloggar-jag/

    Håller med dig om att vissa bloggar kommer en nära på ett helt annat sätt än andra ....
    Önskar dig en fin helg, vännen ...

    PS!
    Hoppas att ögonen passar där du hade tänkt dig dem. Om det blir så får du gärna skicka en bild så jag får se "väggen" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag besökte Mia och läste din första kommentar samt eran "dialog" som jag fick på köpet; tusen tack!
      Jag har fotat ögonen, och lägger upp på din FB sida. Gjorde det för långe sedan i syfte att skicka de - så tack för påminnelsen min vän och kram
      Kr

      Radera
  7. JA, visst är det många fördelar med bloggandet. Jag sitter ofta i sängen och bloggar hutlöst tidigt på morgonen så då är det tur att klädsel och huruvida man har kammat sig eller ej...inte spelar någon roll.. ;) Jag tänker som du att jag bloggar när jag vill, när det känns rätt och bra. Inga framtvingade inlägg hos mig, jag kan uppleva att reklam stör och gör inlägg hos somliga framtvingande. Det blir så genomskinligt att man vill sälja något.... Det är ju upp till var och en hur man vill ha det....
    Här hos dig tittar jag gärna in och säger hej. tycker om ditt sätt att uttrycka dig.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blev också en av de som inspirerade mig till ännu en fundering kring mitt eget bloggande :-)
      Som du säger upp till var och en hur en vill ha det.
      Det är så roligt när du tittar in, och att du gillar mitt sätt att utrycka mig gör det inte sämre ... :-)

      Radera
  8. Jättefint inlägg med många kloka tips och råd omkring förhållningssätt till bloggandet! Tror det är viktigt att prioritera lusten och glädjen i bloggskrivandet. Att det inte får bli prestation som du så klokt säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I lust och glädje skriver och läser vi!

      Radera
  9. Instämmer i att bloggandet helt sker på ens egna villkor. Vill jag inte skriva, läsa, ja, då gör jag inte det. Då får det vänta tills jag har tid och lust.

    Det positiva är också att man lär sig nya saker ibland, får ta del av andras tankar osv...

    Kul att följa din och andras bloggar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det positiva bär de eventuella pauser vi tar oss -- tänker jag :-) kul att du har kul här och runt om hos andra!

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...