söndag 8 februari 2015

Söndagsmiddag/Jag och Billgren

Så satte jag den rubriken!

Söndagsmiddag:
Skinkstek! Svalen på, kryddat och rutat och stekt ... så ljuvligt gott! Brun sås! Ärter och morötter, från  burk, (mossgröna ärtor),men färsk blomkål lyste emellanåt. Ofta sönderkokad.

För att inte tala om persiljan på sin gröna kvist.  Kotletter var också en favorit.

Efterrätten? Katrinplommonkompott med grädde, inte vispad utan flytande ...tjock gul och fet!

I bland är minnen ljuvliga! 
Smal och smärt!
Numera är mina söndagsmiddagar o övriga middagar nyttigare.
Numera är jag
rund och osmärt
Osmart, typ... att förändringen slår på det viset ...

Säg mig vad du äter och jag kan säga dig vem du är!
Jisses, sådan smörja, i alla fall om en beaktar det jag skrev där ovan.
Jo, jag vet, nu säger du att jag säkert ljuger för mig själv och dessutom tillägger raskt att jag säkert inte rör på mig tillräckligt....
He dig in i skafferiet ... He är skelleftebonnska och talar tydligt om var "du/experten" ska bege dig.



Billgren (jag köpte boken våren 2010)
har svaren:

Fråga 25: 
Jag får ofta kritik för att jag är otydlig?
Bör jag vara mer exakt?

Kort svar:
Du är troligen redan exakt, frågan däremot kanske skulle vara lite luddigare.

Det lång svaret hoppar jag över.
Nej, inte helt för det med kvantfysik, som ingår i det långa, svaret är intressant ... och så har jag satt upp ett räknetal ... 
1+1=3

Slutkläm:
När jag var ung åt jag enligt den tidens normer. Jag var något klarare och mer tvärsäker i mina svar .... (nåja) .. och ville ha tvärsäkra svar!

När jag nu är äldre så äter jag efter nutidens normer. Jag har inga tvärsäkra svar och vill heller inte ha dom .... (nåja) .. nu hade jag en utmärkt formulering i tanken, men den försvann visst ... något med luddighet i frågor och svar ...

1+1=3




15 kommentarer:

  1. Du är så filosofisk att jag inte alltid hänger med i svängarna....men det gör ingenting eftersom jag tycker om att överraskas av det jag läser. Tänk att äta söndagsmiddag med Billgren ;)

    Önskar dig en fortsatt fin söndag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  2. Den kommentaren den är en önskekommentar att få, så tack fina du för den! Hedrad känner jag mig! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ju mer en lär sig om nåt, ju mindre tvärsäker blir en! Då börjar man ju förstå att saker inte är så enkla som det ser ut vid första anblicken. Alltså blir svaren luddigare. VSB;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. VSB :) se jag lärde en ny förkortning.. tack!

      Radera
  4. Inte lätt att vara tvärsäker när man är över 60. Annat när man var ung, då visste jag allt. Nu är jag bara tvärsäker på att Islamska staten måste förgöras. Och att hemvändande jihadister bör få jobb - efter avtjänad tid i finkan. Jo du, jag vet allt en hel del fortfarande.

    SvaraRadera
  5. Luddiga frågor och falsk matematik. Alla frågetecken rätas ut. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att sedan återta sin frågeform ... :-)
      kram

      Radera
  6. Hej Tove! Ser att du förändrat både header och lagt till nytt foto. Själv har jag inte kommit så långt att jag känner mig bekväm med självporträtt, men du verkar vara en tuff brud! Om du gör som du alltid gjort eller tänker lika som du alltid gjort kan ju kvitta, jag tror att det mesta mår bra av att rensas på gammalt stagnerat skit, för att möjliggöra en förändring. Det som är intressant är ju att all förändring behöver ju inte börja med en själv personligen, utan ofta kan jag känna att det skapas ringar på vattnet från omgivningen. Ungdomlig iver och tvärsäkerhet kan få vävas in lite fint med en mer mogen, lite klokare, lite mer reflekterande, lite mer ödmjuk mänsklig sida. Traditionsbunden eller nytänkande? Jag kan äta söndagsstek på onsdag och pyttipanna på söndag, bara jag blir mätt! Mycket svammel från min luddiga skalle idag...
    Ha det fint / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Tack för din kommentar som jag uppskattar, du läser och tänker till ... det är bra att lufta sin luddiga skalle :-) Ringar på vattnet som åstadkommer förändring är träffsäker! Oftas tär det på den vägen.
      Mättnaden är ju målet med maten, och få energi till luddet :-)
      Slår mig att tradition och nytänkande hänger nog i hop ...
      Ha det bra du med!

      Radera
  7. Alla frågor har inte svar. Skönt är väl kanske det...

    SvaraRadera
  8. Billgrens bok är det något som du rekommenderar? Låter som en bok i min smak! Ät det du gillar men ät mindre är något som jag tror på. Alla ska tjäna pengar på något och har de pengar så marknadsförs varan ofta. Det gäller även i att äta mindre.
    Lät som god mat det du räknade upp. Har torkad frukt hemma för att kokas så att jag kan återuppliva denna goa kräm igen /kram

    SvaraRadera
  9. Mängden mat är en god nyckel!
    Visst är den maten god, liksom mera grönt och fettsnålt - också
    Billgrens bok är i mitt tycke helt underbar om en gillar korta och långa svar, ger lite nytänk och är rolig .. så ja, tror du skulle gilla den ...
    :-)
    kram

    SvaraRadera
  10. Hehe... häftiga inlägg du gör. Jag skriver som någon ovan, jag är inte riktigt säker på hur du tänker ibland. Men visst är det charmen, var och en för fylla i efter sin egen ryggsäck...

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...