söndag 15 februari 2015

Söndagsmiddag/Billgrens frågor

Detta är min andra söndagsmiddag med Billgrens frågor; Här är den första

På menyen står mandelmjölsplättar med limecreme &blandade bär, beströdd med florsocker.

Bilden är från Härliga söndag - Hur avrundar du veckan? Utgiven av Ica med 8 vänner matproducenter.
I receptet står det som en brunch. Det gör samma nytta.. Jag äter lagad mat en gång per dag. Om jag nu inte råkar tvärt bli bortbjuden på något gott lagad efter att ha intaget min egen lagad.  Eller blev inte mätt.
Att vara för principfast påverkar lyckofaktorn. Mat är lyckans förutsättning. Så även konstens.
En mätt och glad målare målar mer konstnärligt än en hungrig? Absolut inte tror jag ... hunger målar starkt ...


Fråga 4, 65 och 117; Vad är konst?

Men det står  100 frågor på bokens framsida?
Ha ha ... precis så är det  ... det blir alltid mer  än det ser ut att vara från början ....

Fråga 4;
Kort svar: En fråga.

Fråga 65;
Kort svar: Ett ord.
Del av långt svar: Frågan "vad är konst" är ett språkligt problem och inte ett konstnärligt.

Fråga 117;
Kort svar: Ett sätt att tänka.
                                              ..................................................

Howard Gardner; en amerikansk pedagog och utvecklingspsykolog, född 1943. Hans teorier om multipla intelligenser publicerades första gången 1983. Han var alltså 40 år då.

 En av multiplarna, alltså i det fria bildklok. Förmåga att lära sig via bilder, skapande och färger.
Dessa multiplar dök upp i min värld vintern 2014. Jag var då 59 år.
Alltså, pågår lärandet hela livet ... skönt.

 Välkommen till 

BLOGGVERNISAGE
i dag
 finns t.h i menyn, Tavlor i akryl feb. 2015

                                       
© Tove Olberg

                                                       


                                   








6 kommentarer:

  1. Visst är det fint att vi lär oss hela livet. Livet är en lärorik resa.
    Gillar dina färgstarka bild som berättar om bloggvernissage, det ska jag titta närmare på.

    Ha det fint! Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul du gillar mitt färgsprak! Tack! Såg just att sidan jag bjuder in till hade" gömt sig" men den är nu på plats!
      :-) kram

      Radera
  2. Häftigt färgsprak du bjuder oss på! Gillar bilden skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad blir jag för det Mia! Tack! :-)

      Radera
  3. Vilken brunch ,-)))
    Härliga målningar i härliga färger, bra för både öga och själ.
    Älskar färg!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  4. Den smakade!
    Färgälsket har vi gemensamt :)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...