måndag 16 februari 2015

"Man kan ju inte vimsa omkring och vara förälskad hela livet"

Dessa ord i rubriken hittade jag hos bloggvän livsrummet.blogspot.se

Utan att överdriva vimsade jag runt och var förälskad, halva livet kan en säga. Näst intill ...
Några år som sambo, gift, sambo x 3. Liten tid särbo.

Mellan dessa relationer har jag haft mellanperioder då det blivit  lite 'poolande ... mellanperioderna är de då en upptäcker just det fina med att vara själv om en nu är den typen vill säga. Den typen är jag.

Noteras kan att jag blir varm i hjärtat då par håller i hop och kärleken blomstrar om de vattnar och gödslar!

Kärleken är beständig som bekant, men i mitt fall så växlade föremålen.
Det berikar, sliter och ger vid handen inte så mycket vinst mer än då det pågår.
Men behållningen i slutändan är ovärderlig!?
Nu vet jag ju förstås inte riktigt när slutändan börjar och slutar.

Tänk vilket "fett manskonto" jag har.
Men dålig ränteavkastning ... nåja en investering i mansaktier är ju att gambla.

Men jag ångrar inget, jag har klarat mig ...  kanske just därför?

Minns passionen jag upplevde en sommar;
Rattade  min Kadett med gasen i botten, körde in 15 min med livet som insats på en sträcka som tog 45 min i vanlig fart.
Innerkurvor ytterkurvor, raka kurvor! Transportsträcka. Halleluja!  - och Amen.

Min allra första förälskelse var lycklig ovetande om det.
En förälskelse med gensvar i moppeåldern minns jag; han var rätt så kraftig och moppen stannade då och då .... jag sköt på ...
Jag ville helst åka bak!
Då tar det fort slut, men nya dök upp. De avlöste varandra; härliga tider!
Bilar blev ju nästa steg.

Några olika svärmödrar ger perspektiv på livet.
Gulli Gullan koko  ... jag hade två Gullor.
Två på bokstaven A och den sista på B.

Så var det ju alla de som inte blev något av, några var döda, några träffade jag ju aldrig. Lika gott det.

Jag har verkligen relaterat till de jag träffade. Som jag minns det var jag drömsvärdottern hos en av de fem. Det är inte så illa att ha på sin meritlista om det nu skulle vara aktuellt.

Kontaktannonser, har ni förresten hört om den undersökningen ... riktigt roligt material!
Alla dessa dejter jag gjort, hoppla hoppla.

Under en månads tid flera på mitt favoritmatställe. Det blev ju inget av det vilket servitören med glimten i ögat påpekade då jag gick dit utan manlig fägring:
- Så damen kommer själv idag?
Jag uppskattade hans själv i stället för ensam.
Ensamhet har inget med  ...  nå, det kan göra det samma.

Så det kan gå när inte haspen är på .........
Sätt fingret på en tangent så får du se ...

En ser hur det går när en väntar på den rätta - om en nu vill ha någon. Det kan löna sig att vara aktiv.

© Tove Olberg


Bilden fann jag på  dayvievs.com













12 kommentarer:

  1. Hej Tove! Japp, nu är jag här!�� Roligt inlägg det här! Visst kom det och gick en och annan i ungdomen men först och främst måste man trivas med sig själv innan man kan trivas med någon annan är min erfarenhet. Fin, fin konst du har i tidigare inlägg!�� Underbara färger. Kram på dig och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du kom hit idag då! Du har så rätt ... trivas med sig själv först ... jag trivs nog "för mycket" själv eftersom åren går.Vad roligt att du gillar min konst, den betyder så mycket den färg och form glädjen :)
      kram

      Radera
  2. Jag fastnade direkt för rubriken " Man kan ju inte vimsa omkring och vara förälskad hela livet" och tänkte - Jo, det är precis vad man kan. Jag tänker att man mår bra av att vara förälskad.... förälskad i konst, dikt och poesi....estetik.... av sådant blir man bra mycket lyckligare och så slipper man ju hjärtesorgen ;)

    Spännande att få läsa om dig och dina erfarenheter av förälskelser.
    Ha det fint! Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kompletterade du mitt inlägg; Ja, mer förälskad i själva livet mitt med
      min tokiga konst, mitt skrivande,fotandet, teater o film, mina vänner .. mina två guldhjärtan till barnbarn - än en man
      :-)
      kram

      Radera
  3. Haha, det var minsann en fin bild! Det här med karlarna har jag inte blivit klok på ännu vid 40 års ålder så jag säger inget mer. Jag har inte lyckats kommentera sin blogg på länge men nu gick det. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du kom fram idag!
      Ja, det där med män tar sin tid att blir klok på och jag tror bestämt att de säger det samma om kvinnor.

      Radera
  4. Den stormande förälskelsen som jag upplevde med min andra man går knappast att beskriva. Det tog nog ett halvår innan man upptäckte att det fanns andra människor i världen. Sen blev vi bästisar och är fortfarande. Fortfarande ser jag lyckan hos honom när jag varit borta några dagar och kommit hem och han väntar på mig vid busshållplatsen för att köra hem till oss. Då blir hjärtat varmt. Jag har varit både lycklig och olycklig i snart 40 år med honom, men de senaste åren har lyckan övervägt. Jag tycker det är skönt när han är borta några timmar och härligt när han kommer hem igen. Det är nog kärlek - skulle aldrig kunna tänka mig någon annan att leva ihop med. Då skulle jag hellre vilja vara ensam - eller själv :-)
    Kram från Ingrid som i sex år var ensamstående med två barn och tyckte det var ganska tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrattar gott då du skriver att det tog ett halvår innan ni igen upptäckte människorna omkring! Jag blir varm av glädje för er som du berättar om er relation som gled över till att bli bästisar. Och ljuvlig är hans omtanke om dig! Härlig Ingrid! Själv är också gott som du förstår. Tid ensam med barn är tufft.
      Kram

      Radera
  5. Trevligt inlägg som fick mig att tänka till en och annan gång...
    /SA

    SvaraRadera
  6. Visst måste man väl kunna vimsa runt och vara förälskad hela livet? Eller?
    Känner att det skulle vara underbart att ha det så ... men det kanske beror på den berömda termen "att grannens gräs är grönare".
    Helt sjukt och bakvänt så önskar jag att jag hade lite av din erfarenhet ... ;)
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Gräset är lika grönt överallt!
    Kanske njuter min tillvaro - och är faktisk förälskad i den! - för att jag fått uppleva så mycket. Vimsar omkring ...
    MItt tillstånd av utmattning har påverkat de sista åren också. Knappt fått i hop livet för egen del vissa tider.
    Kramis

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...