lördag 7 februari 2015

Lördagstema Sömnlös

I februari hälsar vi  Anki på bildbloggen välkommen med sina tema så att vi har något att skriva om.
Övriga som skriver hittar du t.h. på sidan här. Läs runt!
Lust att skriva med oss?

Först ut är tema sömnlös!
För mig blir det temat ett kapitel ur mitt liv;
Tack för det Anki!

Sömnlös, lös sömn.
Utan sömn. Trött.

Sömnlös i Seattle.
Sömnlös i Skellefteå.

Var som helst på vår jord kan människans sömnlöshet ge vika för annan verksamhet eller ingen verksamhet alls.
Själv har jag haft ett antal kreativa nätter då jag skulle kunnat uträtta stordåd om flera hade varit vakna.
Vi är rätt många i stordådsgruppen tror jag.

Jag har också haft goda spännande sömnlösa eller delvis sömnlösa nätter då det inte går att lägga i från sig boken.
Men den tiden är det slut på.


För mig gäller numera lugn överfart mellan kväll och natt. Svalt i rummet, och inga upphetsande ting. Snabbt rullar sömntåget in, missar jag så är det kört. Sover bäst om jag får somna i snitt tre timmar före midnatt.
Jag fuskar då det är fest!

Lös sömn, den där då en tvärklipper till på väg i sömnen för att strax vakna av en eller annan grund. Avgrund troligen.

Helt sömnlös i ältande, malande aktiva tanker från en hjärna på högvarv, den är icke att föredra ty denna leder efter ett antal nätter till sömnbrist och det hörs ju på namnet att det klingar varning.

Sömn är viktig för alla människor det vet vi  i dag, och det stämmer fantastisk väl för alla med längre sömnbrist vet hur det känns och märks i ens vardag.

Utan sömnlöshet/brist på sömn, vilar kroppen och hjärnan sig, nya celler återbildas och gör oss redo för vardagen - och fest. Får vi drömma lite så bearbetas det vi varit med om. Oftast god inverkan.
Vi behåller dessutom humöret, den goda varianten.
Sömnlöshet med mardrömmar de stunder en sover tenderar negativitet.

Gäst med sömnbrist på festen... har du provat?
Gäspvänlig stämning. Tröttsamt!

Några sömnlösa nätter klarar vi människor, men sällan då de övergår i  "onormal normalitet".

Stress och sömnlöshet följs ofta åt. En växelverkan om jag tänker efter. Påverkan. Säkert spår till utmanningssyndromet om fler faktorer inträffar.

Sömnlös;
Jag ligger där och vrider och vänder på mig. Kudden er tokig. Lakanet känns smuligt, skrynkligt och varmt. Fötterna rycker på sig. Jag flyttar på de ständigt frivilligt och ofrivilligt. Varmt! Stiger upp öppnar dörren ut till terrassen. Skönare. Bryter tanken, svävar runt. Snurrar in i sömnen. Sover löst.

Ännu mera sömnlös;
Samma som ovan, men om och om igen. Tanken slår till: jag borde, jag måste, om bara .... snurrar inte in i sömnen, den bryts och det mal bara på. Räknar får, gör avlappningsövningar, andas i fyrkant. Räkna snygga manliga filmskådespelare är direkt förödande.

Total trötthet; sömnbrist.
Total.

Ångestnatt;
Det är näst intill döden. Men jag vet att så inte är fallet,  jag har lärt mig ... stå ut, hitta en väg just nu när det är som värst .... andas trots att det är så stramt i svaljet och luftrören. Fingrarna känns konstiga, benen skakar, astman piper en aning, inhalerar en dos.
Nu ligger jag inte kvar i sängen längre ... jag stiger upp och sätter mig i dörröppningen med filten omkring mig. Det tar sin tid innan det blir normalt.

Snäppet värre; jag får klä på mig. Går av och an på min terrass, tack för dennes storlek, så jag kan ta ut svängarna .
Natten är mörk. Mina ögon klipper svidande då allt är över ...energiläget på noll....

Vägen till frihet är att lära sig leva med det som finns, plågan och möjligheten att ...
just det: få sova .... basen i livet.

Sova gott!








17 kommentarer:

  1. Så jädra bra sagt; "Sömnlös i Seattle.
    Sömnlös i Skellefteå."

    Sömnlös lika var du än bor ... så sant sagt!

    Bra ordat om sömnlöshet!

    Ha en fin helg fina ordvrängarvän/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sömnlös i Piteå :)
      Tack och fortsatt fin helg till dig!
      kram

      Radera
  2. Du kan VÄRKLIGEN formulera dig bra.
    Älskar att läsa allt du skriver om.
    Detta med sömnlös känner nog många igen sig i.
    Stordåd.......ja jisses så mycket man kan uträtta när man är sömnlös och John blund missade att ta med mig in i drömlandet.

    Kraaaam Du fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt du tycker det .... :)
      John Blund ja .. han gäckas med oss ..
      kram Glad!

      Radera
  3. Ännu ett av dina helt underbara inlägg! Det finns bara en av dig Tove!
    Tack för ett toppeninlägg!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) ... tack själv för tema du gav!
      Ha en fin söndag!
      kram

      Radera
  4. Mycket igenkänning där.
    Hälsningar från en sömnofil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar åter till sömnofil!
      Igenkänning ja ..

      Radera
  5. Svalt i rummet och att passa sömntåget är verkligen bra tips, som jag skriver under på. Jag vill även ha det mörkt, är inte lika ljudkänslig dock. Lite brus eller vågskvalp skulle kunna hjälpa till om det skulle behövas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörkret är bra, vad gäller ljud så är det lite till och från för mig.

      Radera
  6. Ett rent elände att inte kunna sova - det beskriver du bra! Och måste man vara pigg nästa dag för nåt viktigt uppdrag blir det ju ännu omöjligare att somna.....

    SvaraRadera
  7. Ny här bland lördagsbloggarna tittar jag runt med stort nöje, inte minst här! Tror det är väldigt sant det där med växelverkan mellan stress och sömnlöshet. Det ena föder det andra. Synd att jag inte är sömnlös så ofta, då kunde jag testa det där med att räkna snygga manliga skådespelare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit och till temaskriv! Tema är nöje, samma ämne, felra infallsvinklar och upplevelser. Lärorikt dessutom!
      Önskar dig en lagom sömnlöshet så du kan få räkna snygga manliga skådisar.. men bättre att du sover :-) Lägger till dig i gruppen och kommer ju på besök säklart :-)

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Att ha det svalt i sovrummet är viktigt och så sover i alla fall jag allra bäst när jag lägger mig i vanlig tid. Sömnen blir bara sämre om jag sitter uppe längre än vanligt.
    Det är ett elände när man inte kan sova, men ack så gott när det fungerar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, elände utan och gott med!
      Kram

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...