lördag 28 februari 2015

Lördagstema Drömresa

Tack Anki på bildbloggen för dina sköna tema i februari!
Idag vill du drömresa med oss.
T.h i menyn finns de tematiska pärlorna. 
Det blir en temaresa varje vecka.
Kanske vill du med?

Här hos Karin finns en förteckning över lördagstema bakåt.
Här hos Gnuttan 21/2 får du en tillbakablick också.

Jag har skrivit ett år nu i mars. En droppe i temahavet.
Droppresa.

Drömresa. Så enkelt.
Att jag inte har någon drömresa. Att jag aldrig haft det.  Bucket list ej heller. När jag gör något så gör jag det. Ibland blir det lite klumpeduns.
Klumpedunsresa.

Kanske kan jag ha haft det i ett tidigare liv.
Tidsresa.

Minns en cykeltur i Värmland med min dåvarande svägerska. Alla som cyklat med ont i rumpan, men överväldigat med intryck vet hur det känns! Fick klä sadeln med skumgummi. Vi hamnade långt in i de djupa skogarna där det låg ett hotell. Vi räknade reskassan och tog in. Men se vi fick bo gratis!
Senare visade det sig att fru Hotell hade en son hon gärna ville ha en fästmö till!
Trampresa.

Paddla  i blå kanot, med uteligg i 8 nätter.  Ljuvlig på vattnet glida fram. Slå läger för natten. Förresten så seglade vi i en smal älv. Det blåste tillräckligt för att kunna slå upp paraplyet och hålla det högt. Helt underbart!
Kanotresa.

Ta mig till havet
Några minnen från en resa jag ofta gör:
Med buss, flyg, tåg händer det mer i kontakter med människor.
Familj och vänner i Norge, vänner i Värmland är mitt resmål.
Finns både dröm och verklighet i dessa.

Två grundpelare i mitt liv som jag vill stanna av hos en stund.
Jag lever gott dem förutan, men behöver träffa de.
Stammen inom mig, som min bästis i Värmland uttrycker det om sitt inre. Stammen stärks då jag är där, i synnerhet hos vännerna.

På flyget satt jag bredvid en äldre kvinna, hon berättade att hon sett det mesta i världen och var less på att resa.
Nu var hon ute på resa för att hitta nånstans att bo. Det skulle kännas i hjärtat var hon ville bosätta sig. Skellefteå skulle det inte bli.
Hittaboresa.

Ankomst Stockholm central för tåg vidare till Arvika.
En ung man med världens största resväska  tar plats bredvid mig på bänken.
Fipplar med sin telefon. Han har problem förstår jag.
Han vänder sig mot mig; Kunde jag vakta hans resväska!
- Of course I can!
Ten minutes maybe fifteen?

Så sitter jag där med världens största resväska. I min tanke far ju Hundråringen som försvann förbi ... ni minns ju resväskan kanske ...och vad var det i väskan .... tre fria sekunder såg jag mig själv sticka i väg med väskan ...
Några passerar på ett mystisk sätt förbi - kollar in väskan  och mig! Tänk om han inte återvänder och jag måste gå till perrongen?
Kunde jag be någon annan? Förtroendets glädje jag fick glider av mig!
Så får jag syn på en bagagehjälpare, han får bli min räddning. Om.

Efter 20 minuten är mannen tillbaka. Tackade mig, beklagade att han blev sen. Allt ordnade sig, säger han glad. Han var kommen långt bort ifrån och på väg till Göteborg för att stanna där på jobb ett halvår.
Därefter till Australien. Hade varit på resa i 3 år, född i ett afrikansk land, jag minns inte vilket nu.
My life, sa han och pekade på väskan. It´s all I need!
Do you feel happy?
- Oh yes, every day!
Livsresa.

En resa 1976 gick till Dubrovnik.
Vi skulle ta ett raskt bad före middagen. Jag lade bara handduken kring axlarna, behöll bikinin på och stradade upp till hotellet när badet var över. Skulle ju duscha och klä om till middagen så ...
Det skulle ta bara 5-6 minuter (klumpedunsvarianten).
En  gatupolis kom springade ... pekade, gestikulerade!
Servitören på hotellet såg från fönstret vad som hände, kom springande ut och räddade mig troligen från - ja, vem vet?
Brölloppsresa.

Bloggreser gör jag ofta.

Dan Andersson, den kortlivade skalden hade förmågan att resa i fantasin.
Göran Greidner skriver i sitt förord i boken  Dan Andersson Samlade dikter:
"Mytbildningen omkring honom tilltog.
I en minnesruna berättades om hans tid på haven och skeppet Constantia som nämns i sången Jungman Jansson, trots att Constantia var nammnet på en eka i en tjärn i finnarken".

Min fiktiva drömresa  får bli  först till en tjärn i finnmarken sedan landet Sveno runt och åter till träsken jag bor i nu för tiden.
Svenoland


Till sommaren ska jag ut och resa.
Stamresa!

                                                                       Trevlig resa!


©Tove Olberg




















22 kommentarer:

  1. Många små färder att ta del av här Tove! Underbart! Kanske drömresan är de färde man minns när man blickar tillbaka. Stammen inom mig, jättefint uttryck! Det kommer jag att dela vidare! Kram och solig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tydligen blev det så ... det bara dök upp i minnet dessa färder. Tanken var ett kort inlägg eftersom ... men men ...
      Dela gärna uttrycket du det tål det :-)
      Kram

      Radera
  2. Har cykelsemestrat i Finland/Åland i min ungdom - utan bakvärk. Bäst så.

    SvaraRadera
  3. Vilken massa fina resor. Och temat, som jag läser det är ju de människor man möter, andra människor på väg bort eller hem. Ibland tänker jag att man borde vara mer som på resa även till vardags: uppmärksam på vad man ser, öppen för andra medresenärer. Ofta händer ju ingenting ändå, när alla sitter och fipplar med sina mobiler på bussen, men ibland blir det ändå lite kul samtal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk så det blev eftersom jag skrev. Från början skulle det blir kort .... jag tror jag är en vardagsresenär .... på väg bort eller hem.

      Radera
  4. Underbart inlägg som vanligt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Det rinner ju till ....
      Kram

      Radera
  5. Möten på resor kan bli minnen för livet, oftast trevliga, ibland skrämmande.
    Någon man mött kan bli en livslång bekanskap, faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tillfälligt möte som leder till livslång bekantskap, en "drömresa".

      Radera
  6. Som vanligt ett helt underbart inlägg... så härligt skrivet... gillar uttrycket stamresa...!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, du milde vilken inspiration jag fick efterhand som jag skrev ...
    Tack!
    Stammen är ... jaa bara så bra uttryckt!
    kram

    SvaraRadera
  8. Oj, vad långt, men så roligt och härligt skrivet !! Önskar jag kunde skriva som du !

    Men jag säger som hon, äldre kvinnan på flyget, som du träffade,
    att jag sett det mesta i världen och orkar inte eller vill inte ens resa mer !
    Jag sitter hellre under min "korkek" och njuter av mina böcker och fågelsång på
    vår lilla omodern sommarstuga på landet. Annars jag bor nästan mitt i Kalmar.

    Kram på och ha en skön söndag !

    SvaraRadera
  9. Det blev verkligen långt, planen var ett kort inlägg ... men när det strömmar så driver det ju iväg... Kul du gillade det!
    Kalmar nyckel... under korkeken är guda gott att vara!
    kram

    SvaraRadera
  10. Underbart med alla dessa resor du varit med om och ditt inspirerande sätt att berätta om dem. :-)

    Resor är inget självändamål, det är upplevelserna som räknas. Tror också att stammen är viktig för att känna sig tillfreds på alla sätt.
    Ha en skön söndag! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Upplevelserna är det som ger resan. När jag skrev dök de bara upp en efter en.... Stammen är balansen i livet vi alla strävar med :-) Kul att du gillade mitt sätt att skriva.
    Fortsatt skön söndag till dig också.
    kram

    SvaraRadera
  12. Oj, det var en underhållande lista av resor (mängdresa) ... hihi
    Du är bra finurlig du, när du knåpar ihop dina texter. Det blir en "underhållningsresa" för oss ...
    Kramis

    SvaraRadera
  13. Hi hi - underhållningsresa- den satt ju fint! Finurligt var ordet ..
    kram

    SvaraRadera
  14. Klumpedunsresor, halka på bananskalsresor osv...blir ofta rena drömresorna.
    Det man minst anar brukar bli jättebra. Så har det varit för min del också och är till en viss del ännu. Livet är en drömresa det också. Det gäller bara att våga åka med och ta för sig på bästa sätt, vara varlig med medresenärer och så vidare.
    Ha en bra måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Halka på banaskalsresa - i livsresan - minsann! Du beskriver det så bra här i kommentaren!
    Tack!
    Måndagskram :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...