lördag 21 februari 2015

Lördagstema Citat


Alla temabloggare till höger du hitta
tryck dig dit för att titta
och läs
mycke fräs

Du, milde Anki på bildbloggen vilket tema,  inbjudande tema!

Tack så mycke
för detta jag fattar tycke
Vips virre vipp
så dras det i  gång
likt en sång
med ord
på jord
 - som smord
Nej, nej
säg inte hej
före du  är över ån
- kan ses som ett rån

Men vänta nu ... Citat. Ordspråk. Aforism.

C som i ciceron
I  som i intressant
T som i träffande
A som i aha
T som i tål att upprepas

Bra sagt som går till eftervärlden, men förutsätter att en placerar  det i rätt sammanhang.
Här syndar nog jag i mina tisdagsinlägg, men men ...

Svenska akademins ordlista säger; citerat avsnitt el uttryck.
Ordagrant anföra ord eller uttryck ur skrift el tal, eller återge avsnitt.

O som i ordspråk
R som i riktad riktning
D som i det
S som i sanning? sammanhang
P som i pillemarisk påstående, plingsäkert
R som i retorisk? ruskigt, rart
Å som i åstadkomma
K som i kunskap, kultur.

Bra sagt som går till eftervärlden och säger en del om oss som citerar, brukar
ordspråk. ?
I rätt sammanhang.?

Wikipedia vän skriver att väl valda ordspråk i rätt sammanhang anses i allmänhet som en indikation på att vederbörande har hög allmänbildningsnivå och bra kunskaper i språket och landets kultur.
Så lyckas jag synda igen ...

Ack o ve!
Det får vi se!
Håll i hatten!
- sa Ditten och Datten

Wikipedia: Ordspråk, kommer från äldre latin; adagium. Tänkespråk.
Synonymer: sentens; av latinets mening. Motto, aforism.

A som i absolut attraktion, ansvar, abstrakt,
F som i förebild, finurlig
O som i omfång,ord
R som i rättesnöre
I som i insikt
S som i snillrikt snyggt snidat
M som mening motto
 ,
Wikipedia säger: En aforism är ett kort och kärnfullt uttryckt förhållningssätt!
En aforism är en roman på en rad.
Leonid S.Sukhorokov.

Svenska akademins ordlista: Tänkespråk.Visdomsord.

Tänk dig en värld där varje människa har fri tillgång till summan av all mänsklig kunskap.
Jimmy Wales, grundaren av Wikipedia.

Den starkaste kärleken är den som kan visa sin svaghet.
Elva minuter heter boken av Paulo Coelho.
Citatet hämta från hans bok Livet, utvalda citat



Till synes en röra
att alla dessa ord höra
Läsa -  steget värre
smärre
Bruk
på huk
i livets vara
säg vad vill du svara
- när du genom texten fara

Hör du strängen brista
inget kan du mista
-men fram till sista
gnista
citat citera
ordspråk, aforism, tankesätt.
aldrig någonsin mätt
Som Loesje eller Kafka
fram ordet "hafka"
- behöver du inte prestera
bara mera
romaner flera
på en rad
- Had (e)

 Ut kommer toner som ger oss vingar. Lek att du flyger runt i livet.

Aforistisk roman på en rad.
//Undertecknad







    

26 kommentarer:

  1. Men vilket härligt citatinlägg! Håll i hatten - sa Ditten och Datten! Och så fick jag veta skillnad på saker och ting, som en aforism tex! Då har jag flera såna favoriter, en roman på en rad! Fint! Ha en fin lördag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditten och Datten
      säger tack
      och lägger det i hatten
      :-)

      Radera
  2. Du är en mästare med ord! Önskar dig en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ord är just ord, lyckade då de kopplas till något ...

      Radera
  3. Tack Tove! Du har rett ut en del... vilket fantastiskt inlägg. Jag känner mig berikad och klok :)
    Önskar dig allt gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra gjort Anki, inte helt övertygad själv nämligen vad gäller rett ut :)
      kram

      Radera
  4. Om jag känner mig så klok vet jag inte, men jag fascineras av dina ord... ;-)

    SvaraRadera
  5. Du fick med känslan, rikedomen, flygturen och så mycket mera med dina ord om citat. Verkligen tack för ett njutbart inlägg om våra älskade ord *tack*
    Fin bild! Ha en bra dag /kram

    SvaraRadera
  6. Jag citerar i min tur Karl-Alfreds Olivia: Oh, my, you have a way with words!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) hm... way with the words ...
      Tack så mycket!

      Radera
  7. Vilket fantastiskt inlägg på temat. Tur att jag skrev mitt innan jag besökte dig, för då hade det inte blivit något.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Ingrid - jag har nyss varit hos dig och fått mitt att lägga på citathyllan; tack du för det!!
    kram

    SvaraRadera
  9. Här rinner orden till vill jag säga. Har du inga begränsningar, kvinna? Vi är lite olika du och jag. Själv strävar jag alltid efter att skriva så kort som möjligt. Det ena utesluter inte det andra.

    SvaraRadera
  10. Ha ha .. kort kommentar ... som sagt!

    SvaraRadera
  11. Där blev det fräs på poeten, minsann! Vissa citat och aforismer är bra att i bakfickan när man själv inte inte kan finna ord. Bara man kan stå för dem.....

    SvaraRadera
  12. En roman på en rad! Sådana citat kan dröja sig kvar länge....

    Kram och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nytt innehåll varje dag ...
      Kram

      Radera
  13. Oj, vad mycket vackert, och kloka ord du har skrivit här !!
    Måste nog läsa några gånger om detta inlägg !

    I allt som händer har vi alltid ett val och det är hur vi själva ska reagera på det. Men här ser jag det storartade, ljusa och goda som finns i dina inlägg !

    Ha din dag idag en ljus och trevlig dag ! En stor kram till dig !

    SvaraRadera
  14. :-) jag fick läsa igenom några gånger själv också ... Jo vi har val att göra, tar lite tid att lära sig ... Tusen tack Amanda!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ja, här inne är det aldrig tråkigt.
    Man får nästan hålla i sig när du får upp farten i ordlekar och aforismer.
    Paulo Coelho är mästerlig han också, liksom du!
    tack för härligt inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men se så roligt!
      "Publiken" roar sig ;)
      Det bara kom förstår du ...
      Tack och kram!

      Radera
  16. Jag skriver bara en sak. DU ÄR FÖR HÄRLIG TOVE! <3

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...