tisdag 27 januari 2015

Toves Tisdag - Dagens

Kvinnan av Koftfolket  hälsar god dag!                            
 I dag går jag rakt på sak utan anledning  .. inledning


Dagens fråga;
Är du en bullerkus?              
Hur vill du ha din yoghurt?
Mild och fyllig eller frisk och krämig?

Nu blev det två frågor. Ställer en inga frågor får en heller inget svar.

Det är Norrmejeriers fråga bak på "fyrkantsmjölken" som ögonen såg då jag nyss kokade mig en kopp choklad.

För 50 år sedan den 22 januari så stod att läsa i Norran, ni känner nog igen den nu, den frisinnade länstidningen:
"Fyrkantsmjölken hade kommit till stan. Butiksbiträdet BG slapp nu hantera tomflaskor och flaskbackar i butiken. Dessutom höjdes mjölkpriset med 4 öre, vilket åtskilliga husmödrar ogillade".

Fyrkantsmjölken kostade då 1 krona litern.

O mjölkflaska o mjölkflaska ....

Ekologisk mellanmjölk kostar 10,90 kronor idag, vilket är lika med 11 kronor.
En får dricka med andakt o känsla om en nu dricker mjölk,vilket jag gör.

Dagens citat/ordspråk;
Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt.
Voltaire. (1694 - 1778)

Dagens bild:

Hoya Multiflora blomma som blommat klart  och föll ner på duken
vacker ...  vass 











28 kommentarer:

  1. Fyllig och krämig för mig tack ! :-)

    Ha en härlig tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vill att den ska vara smaksatt med vanilj eller blåbär. Sedan dekorerar jag med många nyttigheter. Lägger på min finaste kofta och sätter in den i mikron i fyra distansminuter. Asch! Det var överkurs på slutet. Ej riktigt sant. Jag har en tendens att youghurtskoja på gråa tisdagar i januari. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanilj min favorit.Alla nyttigheter är ju bra, koftan skön att ha ..

      Onsdagskram

      Radera
  3. Mild yoghurt med vaniljsmak är toppen. Det dröjde länge innan Arla, eller andra mejerier för den delen, fick fram en god och ätbar yoghurt. Vanlig naturell smakar inget vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanilj också här. Smaken ja den hägrar ju :)

      Radera
  4. Jag är väldigt förtjust i den osockrade grekiska eller turkiska varianten. Gärna med färska bär/frukter och nötter i.
    I övrigt går det bra med det mesta, men jag hoppar över de som producenterna själva lagt bär och frukter i. Blir för sött i min smak.
    Men en krämig vaniljyoghurt, ej söt, smakar också bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. .Den turkiska åt jag en längre tid längre tillbaks. Så kom Valio Vanilj in i mitt liv ... egen bärtillförsel är finemang :)

      Radera
  5. Har aldrig varit en mjölkälskare men tycker ändå att mjölk och mjölkprodukter är bra. Jämför man med läsk och öl så tror jag att mjölkpriset står sig med det eller ... Synd bara att inte bönderna får mer utan att de är tvungna att slå igen allt eftersom. Tycker det är trist att inte se mer kossor stå ute på sommaren. Fast nu går de väl ut och inte som de vill men syns ändå inte så mycket?!?! Fin bild! Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  6. Det händer mycket i bondelivet nu för tiden så och med kossor och köttproduktion.
    Ha det bra kram..

    SvaraRadera
  7. En annan kvinna av koftfolket hälsar dig!
    Föredrar turkisk yoghurt, ibland med egen smaksättning. Men till frukost gäller filmjölk, på sommaren ibland egen långfil.

    Bilden är otroligt fin och Voltaire visste vad han sa!

    SvaraRadera
  8. Koft koft :-) Långfil ja ... fillebunke ...

    SvaraRadera
  9. Voltaire var en klok man som myntade många tänkvärda saker !
    - Norran läser jag varje dag, och till lunch blir det Norrmejeriets hälsofil...Inte yoghurt ;)
    Du kanske anar att jag bor någonstans kring schtaan, och det är helt rätt gissat !
    - Hittade åt dej eftersom du skrivit några rader hos Åsa på " Himmelstäppan på smultronbacken" och nämnde Skellefteå !
    Svaret på din andra fråga om jag är en bullerkus är ; Njae...Bara när jag är på dåligt humör ;)
    Ha det gott , nu ska jag titta vidare här inne hos dej.
    Kram / Anneli


    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ en bloggfrände från utanför schtaan, så roligt! Välkommen :-)
      Bullerkus snappade jag upp i Byske... tack för svar och besöket!
      Kram

      Radera
  10. Bullerkus har jag aldrig hört förut, fick lov att googla. http://www.storumanbyar.se
    /media/gamla_dialektord_fr_n_pautr_sk_med_omnejd_2.pdf. Enligt denna källa skulle betydelsen vara bullersam man/pojke så i så fall kanske jag är en Bullerkusa? Nog kan jag väsnas lite ibland! Havregrynsgröt med mjölk är gott och lite sunt förnuft kan vara bra att ha!
    Kram och tack för fyndig hälsning! / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bullerkusa det låter bra ... jämställda är vi ju ;)
      Förnuft med gröten frodas :)
      kram

      Radera
  11. Jag har ingen aning om vad en bullerkus är, men det låter inte som något ord som passar mig. Svaret blir nej.

    Och vanligt sunt förnuft. sådant finns det alldeles för lite av... visst är det märkligt? Är förnuftet ens sunt eller vanligt när det saknas.... det kan man fundera över. Sunt förnuft är ovanligt i vår värld. Hoppas...och ber om att världen ska bli lite sundare och förnuftigare.

    Ha det fint! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog inte heller du är en bullarkus :) Det sunda förnuftet har onekligen en tendens att inte ha effekt -inte äns över tid - betänk Voltaire's levnadstid, rätt så länge sedan. Hopp och tro, försöker i det lilla ... förnuftigt eller hur? :)
      Kram

      Radera
    2. Ja, men visst finns det en hel del sunt förnuft ändå. Om man ser sig omkring finns det en hel del förnuft...
      Hoppfullhet är väl förnuft, tänker jag.

      Önskar dig en finfin helg!
      Kram Christina

      Radera
    3. Du har nog rätt i det , det varierar lite vad vi tänker på ... hur förnuftiga vi är :-) Hoppfull är nog känsla och förnuft i godt sällskap ...
      Kram

      Radera
  12. Hahaha ... du är lika härlig som alltid Tove ...
    "Bullerkus" var nytt för mig. Antar har rätt ... att jag inte är det, om min googling ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tror inte heller du är det...
      :)

      Radera
  13. Här jublar Gutamålsgillet över att ett företag som lyckats få patent på namnet "skyr" fått beslutet upprivet. Skyr (sur mjölk - filmjölk) ska alla kunna använda och skyr säger man inte bara på Gotland utan i Skåne också.
    Ja, det finns stora och små frågor, alla nog så viktiga.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  14. Skyr är ett fantastisk ord för sur-.
    Jag tycker det är så roligt med alla ord från när och fjärran i det egna landet ... helt nytt för mig.
    En liten fråga bidrar till en stor fråga ibland.
    Trevlig helg till dig också
    kram

    SvaraRadera
  15. Hej du kvinna av koftfolket! Vi dricker i stort sett ingen mjölk, men ost blir det en hel del. Nåja en del yoghurt slinker ner vid frukosten! :) Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Kvinna av koftfolket tackar! :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - I väskan

Mina mesta väskor är ryggor, Lilla och stora Kånken. Behändig att ha på ryggen, kan bäras som väska, tål blöta och rymmer mycket. Inne...