tisdag 20 januari 2015

Toves tisdag Dagens

Morn morn! Går det bra med dig?
Farten i huvudet är just nu uppe i en femma på skalan.
Var ligger din fart?
Farten avtar mot eftermiddagen till, det är normalt och således är allt frid och fröjd.
Fast det är det inte, för vi är så olika, du känner säkert till systemet a och b - människors inbyggda system i sig. Morgonpigg, kvällspigg, nattuggla eller inte pigg alls. Opigg.

Mina terminalglasögon - heter det verkligen så? De som jag använder när jag läser samt gör mig nytta av  pc -systemet,  du kanske har sådana själv?
De är repiga, fetfläckiga, sneda och de är bara så ljuvliga att ha.

När jag gjort ren dem så ser jag nästan världen med nya ögon ... av bara farten.

De har dessutom den egenheten att skruven lossnar så höger glas hoppar ur.
Nej, vänster är det visst, fast det spelar ju ingen roll ...  det ska  hur som sättas dit.

Det tar allt från 0,5 sek till 5 min. Det sista är det rätta.
Varje gång detta händer så tänker jag att jag nog borde testa synen för de vanliga glasögonen ser inte den lilla miniskåran som den lilla mininyckeln (det heter inte nyckel) ska passa i när jag miniskruvar till.
Eftersom jag har bara två händer så kan jag inte nyttja förstoringsglaset heller.

Finpillrigt!

Det är med livet i stort som det är med livet i smått, - det märks att jag rätt så länge nu är inne på eller i livet som fenomen, samma vad jag tänker på eller skriver om. Säkert ett naturligt tillstånd i min ålder!
Vad tror du?

Så  står att läsa i Norran i dag:
För 50 år sedan 1965:

"Under vintern var det flera skogsägarfruar och skogsägarsöner i Hebbersfors som studerade skogsfrågor. De lärde sig mer om bland annat virkesförråd och bonitet".

Skogsägardöttrarna står det inget om. Alltså fanns de inte?
Skogsägarmannen ansågs troligen kunna detta av bara farten!

De hade nog farten i huvudet, tio på skallen - skalan menar jag.

Dagens ordspråk/citat:
Om du bara får ändan ur vagnen behöver du inte ta dig i kragen.
Okänd.

Dagens bilder;



Bra att ha perspektiv på synvinklarna ...

16 kommentarer:

  1. Jag kör på fyran just nu. Var är det du har fotat, är det läsk på bordet?

    SvaraRadera
  2. Fina konstverk du har gjort!
    Morgonpigg och mest alert då.
    Ha det /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstverket gjorde sig själv ... men jag fotade ciderspillet :)
      Kram

      Radera
  3. Haha, så igenkännande detta med glasögonglas. Det har hänt att det ena lossnat och jag funderar varför jag ser så suddigt. Så småningom uppenbaras det hela då fingret åker igenom bågen då jag ska rätta till ögonen på näsan. Då har jag nog bara fart ett i skallen.

    Jag gillar din positiva inställning angående fettfläckiga glasögonglas. Lika ofta som de rengörs, lika ofta världen blir som ny och man kan njuta av alltihop igen! Du ser verkligen det positiva i det triviala!

    1965 skriver du - är det sant att det inte är 1865 du menar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) 1965 ... med glasögonen nyrena med två fastsittande glas!

      Radera
  4. Jag är precis likadan - irriterar mig på sådant som skogsägarsöner och inte döttrar. Vad gäller glasögon har jag åtminstone sex par i omlopp. Två par terminalglasögon (ett par vid datorn och ett par vid pianot) två par läsglasögon (ett par vid tekoppen på köksbordet och ett par i handväskan) och två par vanliga. Ett par på mig och ett par i reserv om de jag har på mig skulle gå sönder.
    Som väl är är jag närsynt så jag ser alldeles utmärkt på nära håll - behöver inget förstoringsglas.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då 6 par ... smart lösning!
      Glasögonkram :)

      Radera
  5. Det du spillt liknar en glad drake på sista bilden ,-)))
    Du slog huvudet direkt på spiken i din kommentar till mig ,-))) Precis jag vill leva livet levande ,-)
    Så rätt!
    Min fart ligger väl på 1 1/2 just nu ,-)
    Dagens ordspråk gillar jag ,-)))
    Pillrigt med dina läsglasögon, mina läs är billiga , och blir lätt lite sneda ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll styrfarten där du så länge du behöver min bloggvän! Roligt du kom in en sväng! Din tolkning av bilden är helt klockren - precis vad jag sjäv såg om jag roterade bilden!
      Styrfartskram :)

      Radera
  6. Tror du liknar Hjo-Hjo för han har gasen i botten hela förmiddagen. Sedan lugnar han ner sig efterhand.
    Ha det!

    SvaraRadera
  7. (H)jo (H) jo blir mitt svar och visslar på inandningen ..... skulle vilja se Hjo-Hjo's reaktion då :)

    SvaraRadera
  8. Hejsan svejsan Tove ...
    Glad, trots glsögonproblem ... men med den "spillda" figuren så käckt viftande går nog det mesta som en dans. Den får mig att tänka på de små figurerna som finns illustrerade i böckerna om "Gubben Pettson och katten Findus", små spännande varelserr som man får leta efter runt kanterna i bild ... :)

    Att vara beroende av glasögon är annars inget jag riktigt förlikat mig med. I ca 8 år har de varit ett absolut måste. Ett enda par fungerande har jag, privat. Och ett par terminalglasögon på jobbet. Skulle mitt enda par gå åt pipsvängen så står jag mig slätt. Det gör mig nervös så jag måste nog iväg till optikern för att åtminstone skaffa ett par extra i reserv.
    Tyvärr kan jag inte bara gå in på macken och köpa billiga förstoringsglas. Synfelet behöver mer än bra förstoringshjälp.

    Kramis

    SvaraRadera
  9. Jag har läst så lite av Pettsson och Findus så de figurerna har jag missat. Det tog sin tid för mig också att vänja mig vid glasögon, men nu har jag haft det i nära 20 år så det är normalt. Kan vara smart att ha reserv, jag har det i mina förra. Började med mackens jag med. Snart uppe i full styrka så då blev det optiker.
    :) Vi *ses*

    SvaraRadera
  10. Just nu lever jag efter devisen: Vad ska vi hitta på idag? Fast lite upptempo måste man ha! Glasögon är ett elände. Varför är dom alltid smutsiga? Elände, visst - men helt nödvändiga. För mig i alla fall!

    SvaraRadera
  11. Den devisen är ljuvlig! Upptempo ger drivet som vi behöver :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...