tisdag 13 januari 2015

Toves tisdag - Dagens

1965 tillbringade kvinnan över tre dygn per år hos damfrisörskan och skönhetsexperten. Dessa dygn kostade mannen 700 kronor.
Enligt expertisen var skönhetskuren ett bra medel mot stress.
Så läste jag i Norran igår.

Det var väl rasande bra gjort av den man som hade sin fru hemma och skötte barn,  kök och hushåll. Liten rödstrumpefason dök upp i mig ....

Spa-vistelser och behandlingar har  nästan samma syfte idag, priset har  ökat, men det är ju inget ekonomisk problem för kvinnorna är ju mer jälvständiga idag.

Hur som så torde efterfrågan och tillgång harmoniera såpass fast det skiljer 50 år. Frågan är kanske mer hur få tid?
Men eftersom dessa verksamheter finns i mängder och klarar sig så går det bra med tiden som kunden har.
Undrar hur många män och/eller kvinnor som står bakom verksamheten?

Har någon av mina läsare varit hos en manlig skönhetsexpert, en spa-man?
Faktum är att jag aldrig besökt en sådan anläggning. Frissan går jag till.

Idag köpte jag första numret av Dik Manusch. Se människan.
Tidningen säljes av tiggare.
Kvinnan jag köpte av prisade både mig och det som finns i himlen! Kysste min hand och tackade så länge jag hörde henne. Göra någon glad gör glad.

Annars går livet sin gilla gång; på affären idag fick jag tillfälle att småflörta lite, romatiken från i lördags satte sina spår eller så var det en astral influens som dök upp.

I övrigt pågår livet ....

Dagens ordspråk/citat;
En stor humorist är rolig när det passar honom.
 En halvstor humorist är rolig när det passar publiken.
En liten humorist är rolig när det inte passar sig.
Runer Jonsson, författare
(1916 - 2006)

Dagens bild;

Den här mannen har pengar ... här vaktas guldet ...














20 kommentarer:

  1. Vilken bra citat! Jag fick massor av spa-behandlingar som present när jag fyllde jämnt, och uppskattade varenda en av dem. Inte en enda spa-man träffade jag på. Men känner några manliga frisörer och kosmetikförsäljare, uppskattade och duktiga (homosexuella alla).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manliga frisör har jag heller inte varit hos, men det är nog en tillfällighet att det inte blev en man ... :)

      Radera
  2. Jag går och klipper mig ungefär fyra gånger om året - helst hos min mycket trevlige och manlige och snygge frisör uppe i Stockholm. Duktig är han också och lägger ner sin själ i att det ska bli snyggt trots att jag är en gammal dam. Jag har aldrig heller besökt ett spa.
    Kul med en liten affärsflirt - det piggar upp!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gammal dam? Vi har den aldern vi har :) den följer livets gång. Fint att ha en sån frisör ... proffs tänker jag!
      Småflirt har sina goa inslag, ja men visst. ...
      Kram

      Radera
  3. Jag har inte sett till nån försäljare av den nya tidningen ännu. Men i Malmö har jag köpt de hemlösas tidning Faktum flera gånger av just rumäner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt Situation Stockholm när jag varit där och =Oslo i Oslo, den prenumererade jag på en tid då det var möjligt.
      Vettig satsning och mycket att läsa!

      Radera
  4. Spa-man var roligt hehe.
    Jag går bara på henmaspa...har bubbelpool.
    Men på ansiktsbehandlingar går jag på då å då.
    Frissan går jag till flera ggr om året. Är faktiskt mycket noga med mig själv. Skämmer bort mig mycket. Älskar ju glamour som du förstått vännen ....hihi.
    Det med humorn gillade jag. Jag är nog det sistnämda hehe.

    Kram du härliga bloggvän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glada glamour tant .. hi hi .. ha ha den sista varianten ja .... jag med ibland, åtminstone med att brista skratt vid fel tillfälle.
      Kramar

      Radera
  5. Mannen från 65 ville nog ha applåder också, tänka sig sååå omtänksam han var då. För frun hon var ju bara hemma hela dagarna och vilade sig. Det bor nog en rödstrumpa i mig också ;)
    SPA har jag och en väninna varit på ett flertal gånger, underbart. Min man och jag har varit en gång. Jag har fått massage av en man på Varbergs SPA, så de finns SPAmän. ;)
    Kramis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen ville han det år 65... du och din man tillsammans ..romantisk fint! :)
      Så finns det spa -män dessutom!
      kram från en rödstrumpa till en annan.

      Radera
  6. men kära nån - kvinnorna idag oxå min årgång med ett långt arbetsliv HAR LÄRT SIG ATT TA FÖR SIG - jag bara säger underbart - skynda det är så härligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det! TA FÖR SIG .... inne på det jag med :)

      Radera
  7. En SPA-behandling skulle sitta fint. Nu fick du mig att längta.... och sen fick du mig att Le. Jag gillar dina citat :)

    Ha det fint! Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja ....vad kan inte ett blogginlägg åstadkomma.... Längtans leende :)
      Kram

      Radera
  8. Går också hos frissan och det är det enda. Skrev just inne hos bloggvän Maskroskvinnan att det är det som är gratis som är bäst. I alla fall enligt mig själv. Promenader, naturen, hunden, kameran, skriva osv. Så klart så ingår äkta mannen i detta också. Bra att denna make såg sin kvinna *tumme upp* Läste att ungdomar inte vill ha WiFi i fjällen för där ska det vara lugn och ro *en fet tumme upp* Ha det /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt läsa om ungdomarna. Du och mannen utgör ett alldeles eget slags Spa tillsammans ... gott det :)
      kram

      Radera
  9. Skönhetsexpert - nej du. SPA-helger är nog mest för damerna. Hustrun klipper mitt hår, så här läggs inte många kronor på det heller. Trist? Tja. Sedan är det väl himla bra att kvinnorna kan betala för sig i dag. Tiggarna gör mig inte glad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla bra hustru du har ;) inte alls trist att hon klipper dig tänker jag...

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...