tisdag 6 januari 2015

Toves Tisdag - Dagens brukare ...

Årets första Toves tisdag. Väl mött

Uppstigningen blev av. Radio Skval avstängd.
Klockan tickar. Tidig morgonstund.
Trettondagen är här för att brukas.
Brukar du dagarna?
En brukares bruk av bruksdagen.
På bruket.
Bruksliv.

Brukare ja, en som är berättigad till stöd och service enl. LSS. Eller SOL.
LSS - Lagen om stöd och service är styrande och anger uppdraget tydligt. God vård!?
SOL -  är en ramlag och lägger ribban för äldreomsorgens vara eller icke vara. God vård!? Godtycklig kan tyckas.

Först hette det patient. Som på sjukhus. Så blev det vårdtagare. Omsorgstagare. Kund var på tapeten också. Biståndsmottagare. Användes så vitt jag vet aldrig.
Så kom brukaren in i bilden och är i bruk.

Den som avgör rätten till att få omvårdnad, stöd och service, hemtjänst  är en biståndsbedömare. Behovsbedömare. Brukar lagen.
Bedömer enligt  paragraferna.
Har du tur så kan du bli beviljad en promenad. Visst är det fint, det naturligaste i ett dagligt liv få komma sig ut.
Nu finns det ju så klart de som inte varit så mycket ute i sitt friska liv heller då. Brukat livet på annat sätt.

Kommer i håg från min första tid i äldreomsorgen, då arbetsterapin fanns som en naturlig form för aktivitet på boendet. Kvinnan ansåg att hon slitit hela sitt liv, nu var hon på hemmet för att få njuta vilan innan det var dags för avfärden.

I ett äldreboende jag jobbade på 90 talet så var de boende hyresgäster. Beläget  med sjöutsikt, egen altan!
De betalade själv sina hyror till HSB.  Mottot var: Lev så friskt som möjligt fast du är sjuk.
De boende var hyresgäster och vi som jobbade där "serviceanställda", tidvis med händerna på ryggen.
Det var en utomordentlig fin form för god äldreomsorg, tillräckligt med personal och fri vilja och medbestämmande för hyresgästerna.
Ett Landstings stolthet, kommunen gratulerade och stora ord föll över detta så framtidsinriktade goda boendet.
Dryga tre år efter storordsbruket tog kommunen över; Ädelreformen blev bruklig.
Långsamt, mycket långsamt monterades det goda äldreomsorgsbruket ned.
Vi gick från överbruk  till underbruk. Bruksvikten påverkades för att till slut bli helt bruksviktlös - och nedlagd. De kvarlevande  fick vara med om en ofrivillig bruksflytt. Ingen stans fanns det reglerad i lag? Typ brukligt vid flytt?

Dagens ordspråk;

God vård är "godtyckligt" och bunden till var och ens upplevelse av det goda. Brukargott!
//Undertecknad.

                                                          Dagens bild;



Stjärnhimlen lyser över all bruklighet , några guldkorn finns alltid -
om än det motsatta oftare är tydligt - brukligt fast obrukligt





23 kommentarer:

  1. Underbart foto! Måste se mig om efter detta glitter eller ...
    Nu kan vi verkligen säga att det var bättre förr.
    De som kom från fattigdom till att få pensioner och bo på pensionärshem med olika tillval var lycka. Flytta till äldreboende med bra mat + fika + personal som räckte till alla + olika saker att göra i hobbyrummet var lycka. Förresten varför ska vi göra oss till och skaffa namn så att vi nästan vrickar tungan av oss när vi säger det?!?! Bra inlägg tjejen /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Lite glitter piggar upp, jag är så förtjust i blått. Kanske kan jag använda de där i en tavla är tanken.
      Det där med bättre förr är ju relativt - men så kan det vara i vissa saker. Ålderdomshemmet med hemlagat mat, umgänge och hobby om så önskades, inflyttningen bestämdes av den äldre själv. Om personen blev sjuk blev det inläggning på sjukhus och krävdes det fortsatt vård så blev det på långvårdsdavdelningen.
      :) kram

      Radera
  2. Som av en händelse har du också tänkt på äldrevården idag, liksom jag har gjort.
    Det är skrämmande så liten respekt det visas de äldre och äldsta som väntar på att ta avsked från livet...det är ju tack vare dem vi har det bra. Jag blir bara förbannad, ledsen och lite till på det. Men vad hjälper det? Kanske någon i min närhet men inte så mycket mera, men om vi är många bäckar små så kanske vi lyckas att få till en stor å. Jag menar en bättre värld där de äldre visas den respekt de bör ha och få, ett värdigt liv. Ha en bra trettondag Tove! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sånt sammanträffande Karin!
      De byggde landet, så visst så sant!
      Mina tankar och känslor ligger nära mig eftersom jag jobbat så många år med äldre. Det har blåst många vindar under de åren. Mitt yrkesliv vilar däri.
      Kram :)

      Radera
  3. Som vanligt ett mycket bra inlägg ... men för mig ganska känslosamt. Du vet säkert varför ...
    Men det är som det ska. Jag vill känna när det handlar om vissa saker. "Bruka" mina känslor så de inte stelnar och dör helt ...
    Tack för detta Tove, hur sorgligt det än är ... :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Lollo; jag förstår varför det blev känslosamt för dig ... känslobruket tack för det sköna ordet .... :) är nödvändig i livets svåra frågor. ....
      Kram

      Radera
  4. Oj, det här inlägget är känsligt. Jag har jobbat inom äldrevården i Norrland på ett litet ställe, som undersköterska. Det var på 90-talet och jag upplevde att det fanns inga större missförhållanden. Naturligtvis hänger allt på personalens goda vilja. Enstaka individer kunde vara lite oprofessionella ibland, men det var undantag. Många av patienterna var så dementa att det var svårt att se någon mening i deras liv (jag menar det- upp i rullstol med lift, patekost, avföringen fick man plocka ut, ingen kommunikation alls...)och det går förstås inte ersätta anhöriga som personal.
    Jag har läst om dåliga saker inom äldreomsorgen, och de ständiga besparningarna. Man är ju oerhört utsatt som "brukare". Bra att man fortsätter diskutera den här saken. Och ett stort eloge för alla som jobbar inom äldrevården dag som natt, och gör det så himla bra! Det är inte alla gånger dessa människor får det tack de förtjänar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja, det är känsligt! Personalen, som det var tillräckligt av på 70- 90 talet har alltmer fått dansa på en tioring, den finns ju inte nu länger men symbolisk, för att få ihop det så bra som möjligt. En brukares livskvalitet vilar ofta i händerna på personalen.

      Radera
  5. Eftersom man numera inte kommer in på äldreboende utan att vara tillräckligt sjuk kunde man gott få kalla dem som bor där för patienter. Och boendena kunde kallas sjukhem. Svårare blir det med dem som bor hemma med hemtjänst. Måste de f ö kallas något speciellt?
    Min familj är lyckligt lottad som har vår 95-åriga mor på ett utmärkt kommunalt boende med väldigt bra personal. Man hoppas ju att skräckhistorierna i medierna är tragiska undantag. Jag hyser den största beundran med alla som tålmodigt arbetar i äldrevården och får tåla så mycket påhopp när de gör sitt yttersta för att ordna tillvaron för ibland ganska besvärliga gamlingar. Jag vet "uskor" som får stå ut med tafsande snuskgubbar och förfärliga tillmälen av sådana vars demens inte blivit av trevligare slaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott att du lyfter fram det som är bra! Media blåser ju upp och det är lått att tro att det är BARA dåligt. Det finns ljusa områden även i det svåra. Tänker att balans bör upprätthållas så "sakligt som möjligt". Inget är bara antingen eller det är både och. Välkänd det du skriver om vad "uskorna" kan råka ut för. I en sådan stund sätts ens profession på hårda prov!

      Radera
    2. Kom på att sjukhem var beteckningen på de boenden jag jobbade på i flera år.

      Radera
  6. De gånger jag spelat på äldreboenden har jag alltid blivit förvånad över att personalen är så fantastiskt trevlig och tålmodig med sina "brukare" som jag för övrigt tycker är ett förfärligt ord. Patienter, som Olgakatt föreslår, är mycket trevligare ord. För det är ju egentligen vad de är, de personer som måste bo på ett äldreboende eftersom de inte klarar sig utan hjälp.
    Tänkvärt och fint inlägg som vanligt!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personalen gör ett jättejobb. Och du med när du spelar! En musikstund att känna igen sig för de boende - patienterna :)
      Tack för din kommentar!
      Kram

      Radera
  7. Det här inlägget väcker mer tankar än vad jag hinner teckna ner. Jag jobbar inom äldreomsorgen några somrar under tidigt 90-tal. Då fanns det utrymme att ta ut de äldre på promenad, åka och handla och tom ta en fika....plus allt det andra nödvändiga några år senare hade all den där kvalitetstiden försvunnit och det fanns inte ens tid för det nödvändigare. Idag har jag sett en skrämmande utveckling när jag studerar den omvårdnad de äldre som bor i Malmö kommun inte får. Jag undrar hur det går för alla de äldre människor som inte har några anhöriga eller som har anhöriga som inte bor på rimligt köravstånd...
    Brukare - jag önskar dem alla ett bättre 2015!

    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer in i ditt Brukare - jag önskar dem alla ett bättre 2015!Tack för din kommentar och för de tankar du får ... de du delar med dig!

      Radera
  8. Det vart så många ord för mig nu...........att jag känner mig helt vilse i pannkakan.
    Men brukare.......Tycker det låter så fel.....som nåt ting, en sak.....vet inte vad. Men lite omänskligt nästan.
    Tack Tack för braiga inlägg. Jag snubblade lite här och där bara. Men det var bara orden som ställde till det.

    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i .... många ord att gå vilse i pannkakan här :)
      Tack för att du kommenterade!
      "Snubblebrus" är vad det är :)
      Kram x flera :)

      Radera
  9. Så mycket bättre många hade det förr.
    Nu har många brukare det svårt, det gör mig arg o ledsen hur det har blivit.
    På många platser är det inte mänskligt.
    Rätten att få bestämma "något" i sitt liv är omöjligt.
    Så ska det verkligen inte få vara.
    Ha det fint KRAM Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för detta! Rätten till självbestämmande, tolkas på annat sätt ibland.
      Och så är en fråntagen sin identitet.
      Många känslor flödar i detta sammahang.
      Kram och ha det fint du med :)

      Radera
  10. Jag jobbade på ett dagcenter tidigare och då var det många diskussioner om man skulle säga brukare eller? Jag tycker det känns konstigt att överhuvudtaget använda ett annan namn än deras egen. Men jag förstår att det behövs ett gemensamt men det kändes inte bra...Intressant inlägg.
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en kan ju undra. Men som du säger, det behövs en benämning då det ju faller under sekretess bl.a. Så är det ju flera delar av vård/omsorg som representerar patient/brukare/elever.
      Kram

      Radera
  11. Jag har jobbat som personlig assistent i några år innan jag gick i pension. Ordet brukare används inte här av oss utan omsorgstagare, vilket jag tycker låter mycket bättre än brukare.
    Så rätt i detta att det var bättre förr i äldrevården. Men ännu längre tillbaks var det ännu sämre än nu, får hoppas att det blir bättre igen.
    Kram från Skogsfen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det minns jag att fanns i diskussionerna - omsorgstagare.Vårdtagare fanns också. Det blåser förändringsvindar ständigt.

      Kram

      Radera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...