lördag 10 januari 2015

Lördagstema Romantik

olgakatt , vilket fröjdefullt ämne du har valt  denna lördag:
Romantik!
Det blir ännu mer romantik om du tar dig en läsrunda hos lördagstemagruppen.
De har en stadig plats t.h på sidan här.

Rom - huvudstaden i Italien.
Rom är ju också en starkdryck som kanske gör en romantisk och skapar en romans ... obs. att detta med största sannolikhet hör till gruppen pseudo. (På låtsas)
Antik - av latin, 'forntida, gammaldags'.

Till den gruppen hör nog jag, forntida gammaldags.

När jag växte upp fanns i Norge en liten skrift, som hette Romantik, vill minnas det var i A5 formatet ... noveller av det romantiska slaget om den högsta nåbara kärleken, samt en liten frågespalt. En riktig lurendrejare .... som om det var verkligheten.


Här kommer lite fri-plock från nätet:
En formulering i Wiktionary  )den fria ordlistan (Wikipedia) om romantik:

Det att uppleva starka känslor av förälskelse och sexuell attraktion under speciellt gynnsamma förhållanden.

Här på familjeliv.se fann jag Vad är romantik?Vad är romantisk? Där hittar du vem som skrivit ner svaren sin mening.
Försök förklara ordet med en mening .... Svårt.

Dessa valde jag med tanke på definitionen ovan:
"En känsla med knypplade spetsar, mjuk under fötterna under solskenshimmel"
Mycket vackert tycker jag ...
"Sinnessjukdom"
Mindre gynnsamt, men ljuvligt kanske ....
 "En social konstruktion beroende av tid och rum"
Stor sanningshalt, mindre känslig ...
"Förberedelser inför fortplantning"
Verkligen .... eller?

Nu finns ju tidsepoken Romantiken, ett stort och intressant ämne som säkert finns i våra gener - och i det sociala arvet .... är romantik måhända genetisk?

Min oldemor, min mormor, min mor och jag har vissa gemensamma  nämnare då det gäller romantik.

Förälskelse är när
resterna av falukorven hamnar i diskstället istället för i kylskåpet.

Den klassiska bilden av romantik är de två förälskade sittande vid bordet, mitt emot varann så det djupa i ögonen seendet uppnås
köttet är aningen blodigt
vinet fullt av smaksensationer
den mörka chokladen
till efterrätt
djupröd ros på bordet
rosblad strödd på sängen
livet kommer liksom kärleken vara i evighet känslan
 - i skenet av en kandelaber
- till  musik i romantisk ton vald av de älskande

Kroppkakor och röd kräm med mjölk leder inte i första hand tankarna till en romantisk måltid ...

Eftersom tiden går....
romantiken är inte så synlig kanske, men kan dyka upp när som helst ...
som i samförstånd när löständerna plockas ut och läggs i glaset  på nattduksbordet ...

Bilden fann jag på dent.opleg.com











22 kommentarer:

  1. sista bilden kanske inte var så romantisk :)

    SvaraRadera
  2. Det bästa med romantiken är att med rätt person går den att plocka upp även till kroppkakor och mjölk, efter åratal... men det kräver ansträngning, medvetenhet och närvaro i nuet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt i det! :) i de små stunderna i nuet ... de är inte helt "gratis" alla gånger...

      Radera
  3. Haha, vilken humoristisk och oväntad avslutning med löständer...fast tillsammans med ordet samförstånd - tänker jag att romantiken förvandlats till kärlek.

    Fin beskrivning av ordet romantik.

    Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romantiken är nog mer kärlek vid "löständerstadiet" ja!
      Fin helg till dig också!
      Kram

      Radera
  4. Skrattar så tårarna rinner och stora magen guppar. Så sant, så sant med löständer och allt. Romantiken går alltid över till den stora och sanna kärleken då man ska se och puffa på varandra för att utvecklas och må bra. Tack för ett bra inlägg /kram

    SvaraRadera
  5. :) Tack för kommentaren ... se och puffa på varann för att utvecklas och må bra ... :)
    kram

    SvaraRadera
  6. Vilket fullkomligt underbart inlägg om romantik! Tack, tack!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det finns romantik i allting, även i ett glas med löständer....eller utanför glaset ska jag kanske säga. Det viktiga är att hålla liv i romantiken. Däremot förstår jag inte det romantiska med att ha korvrester i diskstället istället för kylskåpet men det uppenbarar sig kanske mitt i allt :). Tack för härligt inlägg!

    SvaraRadera
  8. Ingen romantik i korvresterna i diskstället, men tillståndet förälskad påverkar och gör en distraherad ..... :) ....

    SvaraRadera
  9. Men blomblad i sängen...? Om någon kom på den knäppa idén skulle jag troligen backa ut lite försiktigt. Eller ta ut lakanen och skaka dem. Och därmed skulle nog romantiken vara väck.Fast vad vet jag – det har hittills aldrig hänt mig.

    SvaraRadera
  10. Mycket romantiskt inlägg! Jag har fått lära mig en hel del att t.o.m. löständer kan vara romantiskt...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. :) Det visste jag inte själv heller för än det dök upp så att säga.. :)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken avslutning på detta romantiska inlägg. Du är la för go. Kram Bosse l

    SvaraRadera
  13. Oj, jag har aldrig hört talas om romantiska löständer, men vi har ju olika tycke och smak. Bra att det finns något för alla!
    Romantik ska vara kännas mjukt och skönt! <3

    SvaraRadera
  14. :) som sagt smaken är som baken ... oj då inte så romantisk det heller.. :) <3

    SvaraRadera
  15. Så sant att romantik kan vara olika saker. Äldre människor som hållt ihop genom livet utstrålar en viss romantik, tycker jag. Den där totala tryggheten med varandra. När jag och Karlsloken blir gamla, hoppas jag att vi sitter brevid varandra (inte mittemot) för det tycker jag är romantiskt!

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...