lördag 3 januari 2015

Lördagstema Min musik


God fortsättning!
Att börja det nya årets tema med "min musik" är ju en ynnest!

Nu svänger Olgakatt taktpinnen och tar ton  här är hon .... idag blir det "som musik" att läsa, vem vet, du kanske hör också; hur som så hittar du övriga som skriver tema t.h i menyn.

Musik är omfattande, stort, vackert och ibland gräsligt, skänker liv, hopp och tro och just det där att vara till ....
Musik är mångfald.
Musik för mina öron, min själ i vardag och fest. Andras öron likaså.

Musiken i en begravningsstund är så gott som salig, lyssna till Tröstevise instrumentalt på kyrkorgeln är närhet i frånvaro till den som saknas.

Bred dina vida vingar .... Var jag går i skogar berg och dalar .... Härlig är jorden!
Oh, what a beautiful morning ....
Bluberry Hill ....

Mendelsons bröllopsmarsch brusar, gästerna reser sig och in kommer bruden ...  för att inte tala om alla andra bröllopsmarcher som bruden kommer in till ....
Högtidsmusik är högtid!

Lille vakra Anna om du vil ...... höre meg med sjel og hjerte til ...
Bröyte seg ryddning i svarteste skog, plass til en stue og mull till en plog.

Musik ska byggas utav glädje .. men, det är mycket vemod och melankoli i musiken också. I dur och moll är som i nöd och lust.

Själv är jag inte musikant på så vis, men jag sjunger gärna.
Diktar egna visor och gapar på i min ensamhet. Sveper med rösten ... Den har blivit sämre, rösten alltså, eftersom jag tidvis får medicinera min astma.

I Norge har en denna sång:
Syng med din rustne stemme og unnskyld ikke ditt gehör
skulle det sidemannen skremme det skal mer til at han dör. Den ligger väl i tonläget med svenska; att alla kan sjunga ungefär.

Den senaste texten jag gjorde är - den har jag glömt. Men det går som en dans att göra en ny...
Är sång musik? Sång är mer texten som parar sig med musiken.
Komponera. Kompomiss? (inte stavfel) Kompa? Ackompanjemang.

Nu har jag gjort en ny: Om du stannar hos mig, stannar hos mig så länge jag andas ....
Den sången är tillägnat "Inge Harman".

Mycket musik och texter är tillägnade eller handlar om kärlek i partnerskap av alla de slag! Det är bra, det kan behövas.
Kom att tänka på Porgy and Bess; I´ve got plenty of nothing ....

Dansband ... jag säger bara dansband .... dans är mer än bara dansband, men att bjuda upp eller bli uppbjuden till en riktig god tryckare; det är  .... och när jag skriver det så är jag på 80-90 talet, då dansstilen var stiligare än nu.
En var nära på avstånd och kunde ta ut svängarna ... tryckaren hade stil!

Nu ska en gnussa och gnugga och som kvinna ska en typ rida på ett manslår.
Se för er korta jag med näsan i armhålan på ett svettig gnussare .. fytte rakkern säger man i Norge.
Nå, så kom jag visst på avvägar  här .... lätt gjort som sagt i den positionen.
Uppdatering efter postandet; Detta är vad jag upplever, de som dansar och upplever glädjen i det sättet att dansa är det väl unnad och det är ok för mig!

Vivaldis årstiderna tar mig på fötter igen!
Bach för meditation!
Eller denna

Körsång. Opera. Jazz. Rock, Jerka ... Beatles. Visor. Sven Bertil T. Contry and Western.
Melodifestivalen kan jag vara utan. Idol lika så. Så mycket bättre ...


Sving it magistern!

The opening med Ane Brun hittade jag i Kurt Wallanders sista film, spelat av Krister Henriksson där Wallanders demens blir så tydlig. Jag älskar den låten för att den har den blandningen av hopplös hoppfullhet.
Lyssna om du vill ..

Wienervalser,  så gärna så gärna. För mig ut i dansen och låt min vida kjol svänga kring mina ben .... svepa ...
Kolla här (från träningen,i verkligheten har jag en blå klänning)

Åge Alexandersen: Mykje lys och mykje varme tro og håp.
Ulf Lindels: Öppna landskap.
Ta mig till havet ...
Instrumentalt, Shadows.
Gitar. Piano.

Vad jag blir riktigt tänd på är Saxofon ..

Trumpeten -
härifrån till evigheten.
Kontrabasen. Ja tack, hela orkestern! Fiolens späda styrka.
Flöjternas vackra finstämd i högan sky.
Dirigenter är underbara i sina medvetna viftningar och kroppsspråk därtill.
Musik i blodomloppet...

Leif Kronlund. Ingmar Nordström. Arja inte minst Arja, Sara Brightman ....
Sinatra.
Gammeltjoa gillar jag, vals, schottis hambo med flera. Avestadforsens brus.
Bao´s orkester med Helen Sjöholm och härligheten själv Tommy Körberg.

Lyssna på klassisk, det sänker stressnivån avsevärd och det skänker vyer inombords i sinnesro och annat vackert!
Fick följa min mormor och morfar på riktig opera; Den norska opera. (den gamla).
Ja, det finns ju riktiga opera i det här landet också .... minns min andäktighet. Men inte vad jag såg och hörde. Operetter är mjukare.
Musikaler är musikalisk.






Några av mina skivor





Jag hörde en låt på radion ...
Ly är norska och det innebär att söka skydd och finna tröst...
en längtan mot nord  sjunger hon om ...


Till sist är vi med en kort stund på invigning av Operahuset i Björvika, Oslo, 
Ingrid Björnov gurglar O mio babbino caro 

https://www.youtube.com/watch?v=CFKUPCTvb9E

26 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Vilket underbart inlägg!! och "The Opening" är ju bara fantastisk!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! The opening har vi gemensamt.
      Fina låtar hos dig också, har nyss varit dit :)
      Kram

      Radera
  2. Oj, oj här var det många gobitar som du har fått med i ditt inlägg. Fina musiksnuttar som du hänvisar till. Blev nyfiken på Vocal for meditation och måste googla på det. Som jag sa du fick med mycket i detta inlägg som gillas mycket *tack*
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! testa Vocal ... den är helt ljuvligt!
      Kram

      Radera
  3. Det känns som att "Din musik" är stor och viktig för dig. Ett gediget inlägg. Bredd och mångfald syns det mig ... :)
    Lördagskram i solsken :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktisk betyder musik i de flesta former mycket för mig, det blev klart då jag skrev :) Tack för lördagskram i solsken min vän!

      Radera
  4. Här blev det en långdans med mycket glädje i dansstegen. Tack för det Tove!
    Jag håller med Lollo här ovan, bredd och mångfald finns det här.
    God fortsättning på det nya året! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,långdans är ordet ... som jag sa ovan till Lollo, det betyder mycket för mig.
      Kram

      Radera
  5. Så är det ju med musik: lugnande, tröstande uppiggande! Som ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, så är det med musiken! :)

      Radera
  6. Musik är nog livet ,-)))
    Så många härliga låtar du fått med, många av dom tycker jag så mycket om, Lilla vackra Anna är en favorit ,-)
    Ha en skön Söndag (imorron)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik är livet ... alla de olika "sorterna"
      Nu är det söndag ... den ska njutas
      Kram kram :-))

      Radera
  7. Musik är läkning, utveckling och inspiration; det är vetenskapligt bevisat! Fråga Töres Theorell! Fantastisk kavalkad du presterat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan musikaliskt namn :)Tack!

      Radera
  8. Ååh... Tove... vilket härligt inlägg! Vilken härlig musikalisk mångfald!
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Nu sjunger jag ..
      Tonkram o ha en skön söndag du med Anki :)

      Radera
  9. Oj vad jag gillar ditt inlägg, ditt utlägg , din fantasi att leka med ord...som flätar ihop en helhet .
    Din smak, din tolkning .
    Gnugga på dansgolvet.....nänä...Det gillar jag inte. Men dansa ÄLSKAR jag till bra musik.
    Musiken man lyssnar på beror på sinnesstämning tycker jag.
    Ha en skön och gokväll nu fina Tove.

    Kramelikram.

    SvaraRadera
  10. Inlägg och utlägg, där satt den! :) Du är för god att skriva du med! Sinnesstämningen har stor betydelse,enig med du där!
    Svingjazzig kram

    SvaraRadera
  11. Tack Tove för Ane Brunlåten från Wallanderfilmen. Där fick du med en härlig blandning från ett mycket brett ämne som alltid legat mig varmt om hjärtat. Musik. Dansa tryckare med någon som man spanat in var inte dumt. Mindre bra var när någon annan hann före och bjuda upp. Kvällskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart med musik i alla variationer ... dans likaså :)
      Aftonkram och tack för titten :)

      Radera
  12. Det finns musik i alla former som får mig att rysa dock inte jazz.
    Kramilikram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte heller jazz för 20 år sedan, tonerna i fel ordning eller ingen ordning... men så fanns den bara där ...
      kram :)

      Radera
  13. Det var värst... Det var många musikanter och låtar. Musik är viktigt och kul, kommer man rätt går det rakt in i hjärta och kropp. Omedelbar på ett annat vis än andra konstformer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng där med omedelbar ... :)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...