onsdag 21 januari 2015

Ansökan

Bästa instans i arbetslivet eller vilken kategori liv det nu må vara!

Härmed ansöker jag på nytt om A-kassa.
Vilket jag nu snart har rätt till efter Ert senaste beslut.
Jag bifogar alla nytillkomna  upplysningar. Upplysningar från förra ansökan typ arbetsgivarintyg och dylika utgår jag från att jag inte behöver komplettera.
På heder och samvete vänligen från den sökande själv.
**********************************************************************
Förra ansökan  fick jag avslag på, men det visste jag att det skulle bli så. Med avgångsvederlag utgår vare sig A-kassa eller sjukpeng.

Jag ansökte egentligen inte, men min myndighetsutövare, som ansvarar för att jag står  till arbetsmarknadens förfogande är en stark instans vars regler är viktiga att följa för annars kan jag förlora min SGI. Alltså förlora rätten till sjukpeng som  jag inte får före avgångsvederlaget upphör.
I sig är det ett orättvist system mätt med mina mått. Om jag varit politiker och suttit i riksdagen  så hade jag fått sjukpeng och fått behålla mitt arvode. 
Nu är det ju skillnad på Kung Salomo och Jörgen Hattemaker som min mormor sa.
**********************************************************************
Det som är ens styrka är det en faller på, men också den "bästa faktorn" att komma igen på. Komma igen till fullo som förr gör jag inte. Jag har försökt. Men ack,ve och fasa tillståndet inträffar.
F-kassan har beviljat mig sjukersättning på 50 %. På det sättet är jag lyckligt lottad!
AF och jag  har ett samarbete på den andra 50%' en.
************************************************************************

Vid telefonsamtalet jag nyss tog så ska jag inte alls ansöka nu. Så som jag tolkade brevet.
Nej, först om två veckor ska jag in i systemet via nätet, värdefulla upplysningar fick jag och vägen blev enklare, men varför stod det inte i brevet? Eller så har jag missat något i all information ...
Det är just en sån fråga jag ska skita högaktningsfullt i! Eller...?
Vägen blir till när en går ...

De handläggare jag stöter på vill jag ge en eloge för det bemötandet jag får. 
Jag är tydlig på att flagga när jag inte hänger med, det brukar påverka så vi kan hitta en förklaringsväg som jag kan följa.



17 kommentarer:

  1. Hoppas att det ordnar sig med sin ersättning. Har också förstått att det är väldigt komplicerat med att få de pengar man har rätt till. :-(

    Hoppas att du ändå har en skön dag! :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sköna dagar om än min situation till sina tider är jobbiga. Inte alltid hänger det att må bra i hop med att allt är "struket och klart" och livet går på räls .... det är inte antingen eller det är både och ..
      Kram

      Radera
  2. Det är väl så det är - skillnad på Kung Salomo och Jörgen Hattemaker. Bra uttryck tycker jag. Ska försöka att komma ihåg.

    SvaraRadera
  3. det är en djungel denna byråkrati

    SvaraRadera
  4. Herre min je, som min mormor sa när det blev alldeles galet. Kan dom själva hänga med i svängarna??

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hänger nog inte alltid med .. :)

      Radera
  5. Jag är glad att jag är pensionär med egen firma...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tänkt klara mig dit jag med ... till pensionen :) jag kommer ju dit om än på lite irrvägar först.
      Kram

      Radera
  6. Jag har sjukersättning och det blir på en heltid 65 % av en sjukt låg lön. Min granne och barndomsvän är sjukskriven men före det A-Kassa. Hon fattar nada vad de egentligen menar med allt. Hon ska besöka FK och reda ut en del saker och då även att få ut från vissa försäkringar. Att vara sjuk då ska man vara frisk. Bra att du får hjälp så att du klarar dig varje månad. Bra också att du frågar och frågar för utan att fråga så får man inga rätta svar/ kram

    SvaraRadera
  7. Det är svårt, men som sagt jag frågar så det går bra. Är ju om mig och kring mig och har som bekant inte direkt svårt med verbalt intellekt. :) Jag ska få ihop det :) Ligger mycket i det med vara frisk för att vara sjuk ... ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan det hoppade i väg ... mitt problem är vägen mellan den info jag får och till jag kan fånga upp det så det landar i hjärnan ...

      Radera
  8. Hu, sådant här är krångligt. Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för dig.

    Kram Christina

    SvaraRadera
  9. Shhh (hemlig rapport från fikarummet på AF. Handläggarna pratar bara om hur 17 man ska tolka reglerna och plötsligt har det kommit en ny regel igen och är det någon som haft ett sånt här ärende? Regelverket är hopskarvat och svårtolkat och dom har det inte lätt handläggarna som finns där för att kunna svara på allt.)

    SvaraRadera
  10. Shhh .... ( precis det jag fått erfara flera gånger när jag ställer frågor ... regelverkets hopskarv gnager, de konsulterar varann titt som tätt och klart blir oklart - igen)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...