tisdag 9 december 2014

Toves tisdag - Dagens

Hoppsan tisdag igen; jag tänker i text - på frihand.
Utomhus sved kylan i kinderna, ögonen  tog in sol och vacker barfrost blandat med rimfrost inramar en skön promenad. Mina långa promenader kan vara i släkt med Ingmar Bergmans demoner. Längt ut i släkten.
När demonerna fryser  ihjäl kommer en förnöjsamhet i sinne och kropp.

Annars lyssnar jag till radion, bakar matbröd och lägger in sill. Lasse Bengtsson ni vet "morgonsoffjournalisten" från tv4 som bröt upp och for till Afghanistan, han är god att lyssna på i de intervjuer han ger.
Inte skulle jag tacka nej till en middag med honom.

Det är skönt att bara lyssna. Inga synintryck som tar bort en del av uppmärksamheten på innehållet. Jag har märkt att jag har en tendens att sitta och kolla om det framkommer några ticks eller annat småmänskligt som vi alla har.

En vippande finger på nästippen, dra sig i haken, svänga omärkligt med armen, gestikulera, klia sig i örat, smacka med tänderna eller något annat mera sofistikerat, eller osofistikerat för den delen.

Hörde just på nyheterna att den goda modiga unga dam Malale som fått del av fredspriset, att det funderas i banor om hon är för ung för att kunna bära upp priset ... milda tider tänker jag, hon har ju burit  upp sitt liv hittills!
Men det kan bli för mycket för oss alla.

Ett ord som jag tycker det klingar lite extra om är prokastinera!
Jag prokastinerar bara vid vissa tillfällen, och jag väljer de med omhu.
Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra idag! Det är i det som valet i omhu sker.

Omhu er troligen norska och med betyder att begrunda väl, tänka igenom innan beslut.
Sova på saken.

Nu har matbrödsdegen jäst till sin dubbla storlek. Lagen till sillen är kall nog att hälla över sillen.

Dagens ordspråk;
Genom att försöka med det omöjliga når man högst graden av det omöjliga.

August Strindberg.

Dagens bild med fråga;

Ser du något fel i denna bilden?






6 kommentarer:

  1. Nej, ser inte.
    Apropå "En vippande finger på nästippen" kan jag rapportera att jag såg en sädesärla vippa omkring på Strandpromenaden igår. Är det möjligt? Men jag såg inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, inte såg du fe l... en GTBG-are som förflyttat sig till Vättern .. ser inte fel ... vipp vipp! Så du såg inga fel du :)

      Radera
  2. Ser lite trassligt ut... Men i övrigt inget fel som jag kan se.
    Ha en fin vecka! /SA

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen aning vad som skulle vara fel med denna fina bild. Ser nåt längst ner i högra hörnet som ser lite annorlunda ut men inget som kan vara fel??? Spännande höra vad du menar :) såna här bilder kan verkligen sätta igång fantasin.

    Tack Tove för de fina orden i bloggen, det värmer. Ha en skön torsdag och varma julkramar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen åter min bloggvän! Du har upptäckt en annorlundahet ... :)
      Bilder som en går i gång på ... :)
      Bildlig kram till dig...

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...