tisdag 30 december 2014

Toves Tisdag - Den sista d.å

Hur är det med dig läsarn?
Något kilo tyngre kanske? Varit bortrest? Haft alla hos dig? Eller varit för dig själv? Jobbat är det ju många som gjort! Sverige ska hållas på fötter! BNP tar bara till hälften ledigt, knappt.

Hur som så dök årets sista tisdag upp så här blir det att producera ett inlägg. Datorn beter sig som vanligt, normal efter lördagens bravader, vad gäller mig själv så såg jag i spegeln att jag också såg ut som vanligt, normalt:; Äldre förstås, men det är ju normaltillståndet nu mera.

För 14 år sedan var jag på återträff  "30 år sedan vi slutade årskurs 9".
Du verden som vi sier i Norge, så gamla många blivit!
En kort stund förundrades jag över detta tills jag kom på att jag själv också blivit äldre!
I minnet satt ju den åldern där vi sist sågs.
Endast en lärare var sig lik, men hen - första gången jag använder hen  - hade varit äldre redan då.

Det hände sig så på den festen att jag återsåg en man, som jag trodde var en lärare.
O nej, så icke - vi hade suttit sida vid sida i skolbänken på tyskan!
Där satt alltså "ljuvligheten", men jag såg den inte ... vilken tur att vi blir äldre ...

Minnet, fröken Olberg, minns du det?

Fenomenet kärlekstycke uppstod och världen snurrade till, alla som erfarit hur det tycket låter en stiga upp bland molnen, känna sig upprymd och glad vet!
Ljuvlighetens ljuvlighet är fantastisk att uppleva.

Nu blev det som det blev och jag fick erfarenheter i att lägga till i mitt liv. Det som faktisk bygger livet att leva på, lägga till nytt samt reflektera över, för så att upptäcka att allt inte är som en har trodd - det är då spegeln ljuger!
Har du märkt det kanske?

Nyordlistan har kommit, jag minns ett ord från den förra året.

Twerka -- hm -- :) skaka rumpa. Helt underbart frågar du mig; om den skakar så har inte åldern gjort en sämre ... ja, själva rumpan är ju äldre, men rörelsen är tidlös!

"Jag kastar mina ben i himmelens höjd, mitt hjärta var tog det vägen"
Sven Ingvars med toklåten Jänta o ja...
I min ungdom var jag allvarligt kär i sångaren för hans hjärta växte ..... så också mitt ...
Även den kärleken gav med sig, men inspelningen från Hultsfredsfestivalen det året det begav  sig - (har glömt det) har jag i öronen när jag motionsgår. Taktfast gång med inslag av sång och danssteg.

När jag reflektionsgår, eller njutgår har jag inget i öronen.

Har du  skaffat dig attefallshus? Kompletterad friggeboden?
Fotobombar du?
Jag trodde jag gjorde det för jag har ofta kamera med på njut - och reflektionsgående, fotar allt i den yrvakna fota-morgonens  nyupptäckta fotoglädjen, "ser allt två gånger" kallas den filosofien, - men när jag kollar nyordslistan så är det inte så fotobombningen sker.
Förresten så är inte den morgonen längre aktuell för jag upptäckte den glädjen för ett år sedan! Då har det väl blivit förmiddag nu då i fotodygnen.

Och så var det där med en, istället för man. En bör ... man bör...
Jag älskar en! 
"Ökad användning: alternativform till det generiska pronomenet man"
Så står det i Nyordslistan.

Själv använder jag det, för i mitt tycke så är det mer personligt. Troligen blandar jag ihop dessa pronomen så de blir personliga.

Gurlesk får avsluta detta tisdagsinlägg: feministisk strömning med inslag  av både gullighet och groteska element.

Dagens ordspråk;

Ditt liv er deg gitt til odel og eie, bruk det fornuftig i passe mengde med mye kjärlighet.
//Undertecknad.
(Obs: Inte helt säker på att det är bara mitt)

Dagens bild;

Druvklasens stjälk  blir naken då 
druvan efter tramp och lagring  blir vin
- som livet
Tack för alla besök och kommentarer!Tack för allas bloggar som jag får ta del av för humor och glädje, allvar, inspiration, nya ord och nöjet av de! För att inte tala om alla bilder runt om i landet!
                                                             GOTT NYTT  bloggår!

22 kommentarer:

  1. Tack själv, goa och fina Tove :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv fina Tove. Jag är så glad jag är nyfiken av naturen och får för mig att kasta mig in och hälsa på nya bloggar . Har inte hittat din blogg annars..
    Tack härliga humoristiska och allt vad du är Tove. Din blogg är mysig, trevlig spännande och har nog allt tycker jag. Du är bred i tänket vad gäller väl att skriva inlägg.
    Tack själv för detta år och för att jag hittat dig som bloggvän. Nu ska vi ha det lika roligt nästa år i blogglandia.

    Kramar och GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) kram TantGlad! Ett nytt bloggår är nu igång! Nu kör vi!

      Radera
  3. Gott slut och gott nytt 2015 Tove!
    Häftig bild på den uppätna druvklasen!!!
    Jag har varit närvarande under julen, ja frånvarande från de (a)sociala medierna ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Kul du gillar bilden! Så skönt med närvaro under julen, frånvaro från de sociala medierna ... allt med måtta .... ;-)

      Radera
  4. Finurliga filosofier så här i elfte timmen på året som hastade förbi!
    Gott nytt år på dig å, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) .. det hastade verkligen förbi det här året ... nu tar vi nya tag!

      Radera
  5. Tack själv, för fina inlägg och tankvärda ord.
    Och ett riktigt gott nytt år!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Du är alltid en frisk fläkt i mitt kommentarsfält. Fortsätt att vara det, please! Inte lik någon annan heller. Inte heller ditt inlägg idag. Roligt och tänkvärt.
    Kram från Ingrid som önskar dig ett Gott Nytt År 2015 med många toveord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då ... friska fläkten tackar för dessa - Inte lik någon annan heller ... :)
      kram och nu kör vi 2015!

      Radera
  7. Twerka nytt år för mig *tack*
    Njutgår, reflektionsgår *wow-ord*
    Fotobomba var inte som du och jag gör ... ser allt två gånger ;.)
    Du har så mycket som intresserar mig och tack för det!
    Vindruvsskelettet *underbart*
    Gott Nytt År fina ordvrängarevännen/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa twerken :) Härligt att du gillar mitt ordvrängeri! Du har ju en viss vri du med!! :) kram inför 2015!

      Radera
  8. Tack för alla dina fina kommentarer och gott nytt år!

    SvaraRadera
  9. Det är alltid lika roligt att titta in hos dig Tove!
    Egentligen vet jag aldrig vad som väntar i ditt filosoferande och det är spännande
    men också klokt, för livet är ju precis så som du oftast beskriver det.
    Nu ser jag framemot att träffa dig här och hos mig igen under året som kom till oss för några timmar sedan.
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Tack för det :) jag vet inte själv heller då jag börjar skriva .... :) det blir vad det blir, men visst skriver jag livet så som det kan te sig och har blivit min "verklighet".... det är mitt driv fantasi ... vi ses 2015 så klart ..
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vägar Tove de sätter igång något hos mig, jag syftar på fotot högst upp. Träden lite på sne vägen som nyfallen snö gett ett vitt och spräckligt mönster,kanske av djur, kanske av människor eller av hemliga väsen. Himlen blå med lätta skyar men längst bort ett hot mörkerväder är på ingång....underbart foto.
    Gott nytt år på dig Tove önskar Skogsfen.

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket, den bilden tog jag snett med flit, och din tolkning ger den "sin rätta väg".
    Gott nytt vi ses!

    SvaraRadera
  13. Den "killen" visste han att du trodde han varit en lärare ,-))
    Ja hur kul det är att träffa någon klasskompis, har bara träffat en.
    Konstnärsbild av druvklasen utan druvor, första gången jag ser den så, fint ,-)
    God Fortsättning på 2015.
    KRAM KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  14. Han fick ju veta det :)
    Det är så roligt att fota!
    Kram på dig, ses 2015

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...