måndag 22 december 2014

Spontan bjudning




Den vita tysta vackerheten har nu anlänt. Kyla, knarr och stjärnklar himmel.
Det vita ligger uppskottat som bomull på kanterna av gångväg och väg. Gnistrande i solen på dagen, gnistrande i lyktornas sken i mörkret.
Det finns ett vaket vilande nu, där jag går. Träden är klädda i vitskrud, en ringlande småsvängig gångväg blir så mjuk, det känns andäktigt att gå där. Känner igen det från förr, men ändå är det som på nytt.

Igår ringde min bror som inte är min bror på riktigt.
- Vill du komma å äta gröt och blöta hos oss vid 18 tiden?
Så träffades vi alla, mina parvänner, de två paren som kysstes på min terrass då vi hade surisfest i augusti.

Blöta är dopp i grytan.  Hårt tunnbröd doppas i skinkspadet, med skinka till.
Mycket gott.
Tillsammans. Småprat. Storprat. Värme. Skratt. Gemenskap.
Spontant!

Vitt tyst och vackert!

10 kommentarer:

  1. Alltid roligt med spontanbesök! Det blir en del såna nu i juletid; plötsligt ringer det på dörren och så står en kär vän man inte sett på länge där. Härligt! Själv är jag snart på väg till en sån visit med en symbolisk klapp.
    Ingen stress, bara mys!

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en spontan trevlig träff med symbolklappen, bara mys :)

    SvaraRadera
  3. Låter fint det där, med blöta och gemenskap.
    Du får ha en God Jul!

    SvaraRadera
  4. Så fint skrivet. Lika vackert som det du skriver om ... Det är inte utan att jag längtar lite efter snö nu, för här har inget kommit. På sin höjd lite frost i gräset. Idag var det +6 grader och sol. Jag gick ut och torkade av några fönster utifrån, i bara en långärmad T-shirt ...
    Det blir ljusare med lite vitt på backen, så ett tunt lager skulle inte vara så dumt ...
    Kramis

    PS! Fick problem att publicera den här kommentaren som "I mitt tankerum". Provar med mitt google-konto i stället. Märkligt? Det gick ju bar med den förra kommentaren?
    Nu klickar jag på "Publicera" så får vi se hur det går ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det gick ju bra, ser det ut som, men jag får fortfarande inte använda wordpress?

      Radera
    2. Underbart med snö, det är vackert, och så kan vi vara ute och åka pulka jag och lille man. Ibland krånglar det med kommentarfunktionen. Har märkt det även hos andra på blogspot också. Vet inte varför.
      " Lika vacker som det du skriver om" skriver du - det var bra uttryckt Lollo! Tack för den! :)

      Radera
  5. Så kul att du har hittat dig en bror som inte är en bror ... men känns som en bror ;.) Blöta av skinkspad är nam i nam, namn /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brorsan min är en god brorsa!
      Blöta dopp är gott!
      Kram

      Radera
  6. Du beskriver det så vackert och fint! När jag är ute i snö och kyla, så vill jag bara bort därifrån. Jag har bott i Schweiz, men det hjälpe inte alls. Vackert, javisst, men lika kallt som i Sverige! Ha en fin fortsättning på julen!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...