fredag 12 december 2014

Saxat och klippt/Gåslärdom 1

Bilder är godast.
Hur mycket snor ryms i en bihåle?
Massproduktion av pepparkakor.
Nobels Fredspris.
Ernst K i julfarten.
Fortsätt kämpa.
Twerkar du nu för tiden?
Uppblåst mage?
Fotsvett?
Skrattar du på fel tidpunkt?

"En lektion från en gås"
En frisksinnad rolig kvinna som undervisade i Arbetspsykologi  då jag deltog i Spira Anställningskompetens förra hösten invigde oss deltagare i följande:

Dum som en gås säger uttrycket. 
Men gässen är ganska kloka och har en del att lära oss människor vad gäller samarbete och solidaritet.

Fakta 1:
När en gås flaxar med sina vingar skapar det ett "upplyft" för fåglarna som följer efter. Genom att flyga i V- formation blir flockens räckvidd för flygningen 71 % längre än om varje fågel flög var för sig.

Lärdom 1:
Människor som delar en gemensam riktning och en känsla av gemenskap kan komma dit de skall snabbare och lättare eftersom de har hjälp av varandras drivkraft.

6 kommentarer:

  1. Ensam är inte (alltid) stark!

    SvaraRadera
  2. Dikten , är det din status just nu! ,-)
    Visst är det så, att hjälpas åt "lyfter" på alla plan ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i - fast jag tänkte inte dikt då jag skrev, men ställde ju upp det så ser jag nu.
      Snitzig kommentar, tack för den :) kram

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...