lördag 13 december 2014

Lördagstema Surrogat

Lördagstema Surrogat.
Karin på pettasbloggen är månadens general.

Övriga skrivare hittar du t.h  under Lördagstema.

Lite av ett surrogatfenomen i fri tolkning, tema menar jag. ? Hittar du inte rätt här så klicka vidare. Hittar du rätt så klicka vidare i alla fall för vem vet, kanske det här inlägget är ett surrogat?

Sur - behövs inte så mycket ord för det. Jo det gör det ju, men nu var det inte sur det skulle skrivas om.

Surr - ingen ordning, sorlig (ska inte var något g) röra, flyktigt struntens snack som icke är att förakta, struntet.

Surro hette en hund jag kände en gång. Kan en känna en hund? En hund, sa en gammal faster till släkten, är vad jag har för det blev ingen man, och heller inga barn. En nödlösning förkunnade hon och klappade Surro över ryggen.

Gat - början på gata, gatlopp, gatukonst, gatfest, gatflicka kan vara ett surrogat  för en nöden en ... (olagligt).

N(o)u - framför gat blir ju jätte gott. Tveksamt om det kan leda till surrogatisk mening?
Det börjar brinna nu ...
Tröstäta gott? Ersättning för något? Substitut?

Min mormor berättade om cikoriakaffe under kriget. Roten av cikorian är det som används.
Min farmor blandade bark i brödet. Undrar om de visste om det var nyttigt?

Mycket mer finns att läsa och skriva om surrogat, bakåt i tiden, nutid och framtid (surrogatmor)
I dag hoppar jag över det!
Håll tillgodo!
Vi läses i nästa tema Förr i tiden!
Glad och fin tredje advent!
Tomten kommer  snart - vilket troligen är ett surrogat? Men för vad?

Cikoria, vägvårda, blåbinkegräs, blåblinka, Jernört... kär blomma har många namn 
Bilden är från Wikipedia.



24 kommentarer:

  1. Jag hamnade i vanlig ordning först på etymologin. Sub rogare. "Underfråga", eller fråga i andra hand. Alltså andrahandsval, egentligen som jag ser det. Och den lite negativa klangen har det nog, surrogat, inte riktigt lika bra som förstahandsvalet, kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god vana du har Karin! Andrahandsval, ja, det är det ju på sitt sätt .. om inte förstahandsvalet finns? Eller att det finns, men visst kan andrahandsvalet vara bra, kanske till och med bättre för någon av oss, vi är ju så olika vi tvåbenta med hjärnor. I vanlig ordning så konstaterar jag/vi att ord är mångfald och springer ur något vi inte alltid flätar in, eller känner till. Patricia Tudor Sandahl bjuder ofta på "ordförståelse" i sina böcker.

      Radera
  2. Det är alltid lika roligt klumelurit att läsa dina klurigheter.
    En GLAD tredje advent och Lucia till dig.

    Lucia kommer med glädje och ljus, till varje hem och hus.

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om inte du är lite Lucia-ansk?
      Hela året?
      Lussebullekram :)

      Radera
  3. Fin julstämning på din blogg med din nya headerbild!
    Fint namn på er hund Surro *gillas*
    Tack för dina tankar kring surrogat/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu fick det bli en "lysbild" på headern :)
      Surro var en blandras och redigt bortskämd, om det nu är rätt uttryckt?
      Tack själv, nu ska jag göra mig en sväng till Piteå ....
      Kram

      Radera
    2. Va? Ha du varit i närheten av mig?
      /kram

      Radera
    3. Bloggbesök hos dig .... :-)

      Radera
  4. Intressant text om ordet surrogat. JAg kan också få för mig att nörda in på ord sådär.
    Klokt skrivet också om tomten, att tomten är ett surrogat. Det tål att funderas på för vad....

    Önskar dig en fin luciahelg!

    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, ja är tomten ett surrogat....
      Kram till dig också, kommer förbi hos dig vid tillfälle :)

      Radera
  5. Redig faster som förekom alla elaka kommentarer som "singlar" med husdjur gärna får.
    Om tomten är ett surrogat för något vill jag ha osagt men Lucia blev nog allt ett sådant för Lucifer, dvs djävulen, som härjade årets mörkaste natt. Ett snilledrag av kristenheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kunde svara för sig fastern. Lucia ja, och Lucifer ... !

      Radera
  6. Cikoriakaffe jo. Det är sådant jag läst och lärt hos Jan Fridegård tror jag. Nog var väl surrogattiden över när vi kom in i 50-talet? Vi hade aldrig surr hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föddes 54 och minns bara berättelser om cikoria.

      Radera
  7. Kul vinkling med uppdelning av ordet... du är alltid så klurig!
    Ha en fin kväll och en skön tredje advent!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, just det! Bark använde man också när mjölet inte räckte till...precis som bonden Paavo gjorde i Fänrik Ståls sägner. Nu vet men att bark är hälsosamt dessutom. Ett utmärkt surrogat med andra ord.
    Så fin din header är, julstämd så det förslår
    Det är roligt att smaka på ord, klura ut olika tolkningar osv.
    Du är en mästarinna på det och får till både det ena och det andra av bara
    farten.
    Cikoriakram på dig också Tove :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Headern är från förra året. Jag brukar köpa barkbrödsknäcke av en lokal tillverkare - ekologisk, verkligen gott också!
      Klurigkram och tack för mästarinnautmärkelsen bästa Pettas :D

      Radera
  9. Så trevligt du har tagit dig an den här veckans tema. Och blåklinten är verkligen älskad och vi har gott om den här på Gotland.
    Själv har jag haft så mycket omkring mig den här helgen, så fototrisset med några bilder från arkivet fick bli ett surrogat för lördagstemat.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Bra surrogat det Ingrid!
    kram och tack för titten!

    SvaraRadera
  11. Jag är mycket förtjust i Cikoria. Vi såg till att ha massor av Cikoria utanför vårt kaffekoppmuseum. Då berättade jag om när det användes till kaffe. Tyvärr har jag inte testat det själv. Är rädd för att det är lite surt.
    Julig header du har. Kram Bosse Lidén

    SvaraRadera
  12. Just det kaffekoppsmuseum ja ...du är av den kreativa sorten du Bosse, det passade ju bra med vackra Cikoria! Med lämplig rot!
    Kram på dig :)

    SvaraRadera
  13. Ett härligt klurigt inlägg! Rolig läsning - tack för det! Sitter med kaffemuggen i högsta hugg och är tacksam över att jag slipper dricka surrogat! :)

    SvaraRadera
  14. Tack för det! :) det jag vet om Cikoriasmaken har jag från min mormor som drack det för trivseln med några grannar! :)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...