fredag 26 december 2014

Lördagstema I handen

Ibland händer saker på bloggen .....
Under tiden jag skriver så beter sig den allsmäktige datorn besynnerligt! Den står och hoppar, bokstäverna tar tid på sig att komma på print. Jag sparar för att kolla upp en sak. När jag ska återgå till arbetet så ser jag i inlägg att jag har fått en kommentar ... ?? Dessutom så är ett antal besök registrerade!!!??
Naturligtvis kollar jag på visa blogg .....tänker; hoppsan har jag publicerat av misstag??? ... men jag kan inte hitta inlägget på bloggen, ej heller kommentaren.
På min mejl hittar jag kommentaren.  Så synlig har den varit .... Var det måhända en liten kortslutning i samband med att jag letade bilden på hjärnan?? Överhettad datorhjärna?

Det är inte så lätt att hålla det en inte har i handen!
Uppdatering: när jag nu just 27/12 kl. 09.41 publicerat inlägget är kommentaren synlig
- den som  kom i går!
Undrens tid är inte förbi - jisses - en får hålla i handen ....

Sista tema i december som pettaskarin gett oss är I handen.
Du hittar de temaskrivande t.h i menyn.

Hjärnan - är en slags smart sak vi har i våra skallar, Cerebral Cortex  (hjärnbarken) "förmedlar till handen"
- bilden från Wikipedia
I handen ...
Manus (latin)... är i människans kropp den övre extremitetens ändorgan.
Kommer osökt in på en annan ända vi har, den är placerad på mitten i oss, väl dold, berör ämnet i handen på så sätt - det är svårt att hålla det en inte har i handen.


Ändorganet har fem fingrar - digiti manus:
Tummen - pollex. Tummetott
Pekfinger - index. Slickepott.

Långfinger - digitus medius. Långeman.
Ringfinger - digitus anularis. Gullebrand.
          Lillfinger - digitus minimus. Lilla Vickevire.  

Minimus Vickevire är ju så söt!
Så lagom att klia sig i örat med, fast doktorn en gång sa att inget mindre än armbågen ska användas till det.

Mellan pollex och index utgör ett mått. 
  
Pollex mitt i handen, alltså en opraktisk utgåva av digiti manus. Vi är många som har den utgåvan. 
Pincettgreppet - tumme och pekfinger i skön förening.

Index - förutom pekfingret, återfinner vi i matematiken i betydelsen diskret variabel som skiljer olika element i en vektor eller annat matematisk objekt. Diskret är ju inte pekfingret direkt, åtminstone inte då det används i själva pekandet. Utpekandet.

Vidare är index ett tal som anger kvoten mellan värden inom samma kategori till exempel  brytningsindex eller konsumentprisindex.
Ytterligare en index; del i mer omfattande publikationer där nyckelord listas i alfabetisk ordning tillsammans med en sidhänvisning för att underlätta sökandet i publikationer; register.
Tänk så betydelsefullt det vi har i handen.

När vi skriver för hand med penna används hela handen. 
På skrivmaskin och dator används alla fingrarna.
Manus skriver manus.
I handens fingrar producerar minsann i samarbete med Cortex!



Bilden från Wikipedia
                                                                                             
Snickartumme! Har tumme med snickerier .... pollex med  hammar och spik. 

 Håll mig i handen. Ta mig i handen. 
Ha hela världen i sin hand. 
I första hand. I andra hand. I sista hand.

                          I handen höll jag mina barnbarn. Det är så fint det där då de kommer  med sin lilla hand och lade den i min. Vi gick där hand i hand. Så tryggt och gott. Hand i handen.  En liten hand i en stor hand.    
Känsel i handen, att stryka någons kind. I handen finns fingertoppskänslan. I handen finns värme och omsorg för vår nästa. 
Jag har hållit i mångas hand i deras sista stund i livet.
En sitter där med sitt eget liv i handen och för en stund den hand som avslutar sitt.

I handen finns kraft att öppna en burk. I handen väger penseln lätt. I handens fingrar kommer det ut musik då fingrarna får kontakt med tangenter 
 och strängar.
I handen finns också ilskans kraft. En kraft som slår till. 
I handen har jag virknålen, garnnystanet och stickorna. Synålen. Tråden och så boken .
Bättre en fågel i handen än tio i skogen sägs det.  Det kan ju hända.
Bättre tre frukter i magen än en i handen.

Tack Karin för dina tema som jag fått reflektera, klura över och skriva om! Cortex behöver utmaningar.
Olgakatt tar generalskapet i januari, i skrivande stund vet jag inte vad det blir.  Jag har de inte i handen.
                               

23 kommentarer:

  1. Tummetott säger man ju också. Och slickepott och långeman och lilla vicke vire. De andra kommer jag inte ihåg. Snickarpollex känner man ju till.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du en egen snickarpollex kanske?

      Radera
    2. Lustigt att kommentaren slank igenom. Snickarpollex - jodå.

      Radera
  2. Tack Tove!
    Som vanligt får du till det på ett ypperligt sätt. Du bara spinner på som katten och plötsligt sitter allt där det ska, i handen.
    Tummetott, slickepott, långeman, gullebrand och lilla vickevire var ramsan jag läste som barn. God fortsättning önskas! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D
      Fingerramsan gillade båda mina barnbarn. Ock jag själv :)
      God fortsättningskram

      Radera
  3. Vilka fina handen-funderingar. Och visst har du hand med din blogg, även om den tar några krumsprång ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tumme upp för de krumsprång som onekligen slipar hjärnan - och datorn kanske :) Finns i handen ....

      Radera
  4. Haha...
    Du är för rolig du glada Tove. Nu fick jag mig ett skratt.
    Visst kan bloggen leva eget liv ibland hehe.

    Ha en tokbusskön helg nu.
    Tummen upp för dig.
    Kramen är från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Jag har en busskönhelg,
      tummen upp för dig
      kramen är från mig ... Tack busa!

      Radera
  5. Ja, du Tove... ibland lever datorn ett eget liv. Jag såg ditt inlägg, det som försvann... skulle kommentera det, men då fick jag ett error... lite konstigt hur det kan bli...
    Måna härliga tankar och funderingar - ett intressant inlägg som alltid :)
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ... det försvunna inlägget som fanns ... :D
      Önskar dig det samma .... en fin dagkram

      Radera
  6. Nytt igen på din blogg och nu med massor av böcker och fin vinterbild.
    Det man inte kan hålla i handen ska man släppa i väg *sant* Mycket bra sagt av den personen som sa det före du *ler* Var det en doktor eller inte? Något som du vet?
    Jäklas din blogg med dig på detta vis *inte kul* och inte går det att hålla kvar i handen heller/ kram

    SvaraRadera
  7. Det fick bli en ny ram kring orden som jag roat mig med ... uttrycket har jag med mig från Norge, vet ej var det kommer i från i ursprung. Tycker nog mest det blev lite kul det här med datorn; så vida det inte blir ofta, handen räcker inte :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Gillar blogginlägg som får mig att börja grubbla och klura lite. Tack och tummen upp. Njut nu av de två sista dagarna för i år. Nu har vi snart ett helt nytt roligt bloggår framför oss.
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, kul du gillar det! Vi ses i 2015 blogg :)
      Kram

      Radera
  9. Du är verkligen en ordens mästare när det är som bäst. Klurigt, underfundigt och igenkännande. Underbar känsla med barnbarnens hand i min. Härliga minnen väcks till liv. Så fint det var här med böcker och den fina vinterbilden :) Varma mellandagskramar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Gunilla! Roligt få besök av dig igen! Kände för en förändring här.
      :) Varm kram

      Radera
  10. Så mycket intressant om handen och alla fingrar! Men är det bara jag som vill säga SKOMAKARTUMME?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att du tittar in! Skomakartumme känner jag igen, men det fanns inte i huvudet då jag skrev. Så nu gör vi tumme skomakar snickare! :)

      Radera
  11. Birgitta Andersson sjöng en gång att hon var glad fötter, men jag är nog gladare över ett fantastiskt verktyg i har: Händer! Dom finns där hela tiden och lyder minsta vink från ägaren.
    Det händer att jag får en liten hand i min! Det känns tryggt!
    Ha det så gott. Hoppas ditt gamla år avslutas på ett bra sätt och att det nya blir bättre!

    SvaraRadera
  12. Verkligen! De små händerna är ljuvliga i våra större! Gott slut gott nytt till dig. Vi ses!

    SvaraRadera
  13. Mycket underhållande läsning Tove, som vanligt ... Dina reflektioner är oslagbara :)

    Vet du att det finns tå-ramsor också. Måste få nämna några även om det här specifikt handlade om handen ... Några varianter för tårna:
    - Stortån, tåtån, tåtilla, tillrosa och lillepinken (från en barnbok jag har, och som jag läst för mina barn)
    - Stortån,tåtån,timpen,tampen och lilltyta (från nätet)
    - Lilltåa, tålilla, tillerosa, knoppknosa och stordimpen upp i vädret! (Säger man visst i värmland.)

    Och tårna får även vara med i en kill-ramsa som mina barn kiknat av skratt åt.

    Tåtisse, fotbisse, benborre, knäkorre, lårvecken och lilla vällingsäcken (man följer med i ramsan med handen, och killar lite extra när man kommer till vällingsäcken ... hhi)

    PS! Bara så du vet, jag har inte glömt dina ögon ... ;) De kommer!!!

    SvaraRadera
  14. :) Men du, kan inte minnas att jag nånsin hört dessa fina tåramsor ..så roligt få dom av dig! Tack!
    Ps. Det är ok med mina ögon :-)) . de kommer ..
    Kram

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...