fredag 14 november 2014

Skröner o sanning

Skröner o sanning, det är med det som med livet - vare sig en lever här eller där.
Värmland i mitt  hjärta, utifrån mina egna upplevelser och tankar.

Hyllning till länet med mycket skog, Klarälven, Vänern, Glasfjorden, långa avstånd bitvis, glada människor, skrivare, målare, vanligt folk samt annat löst folk  i fantastisk natur.

Jag bodde där i Arvikatrakten från 1974 till 2000.
Mitt vuxna liv tog fart i brukskulturen i Åmotfors. Då var jag gift och blev mor till min son.
Mer märkvärdigt än så kan jag inte uttrycka det.

Jag utbildade mig och var en hejare på att tycka till. Numera tycker jag bara. Allt har sin tid och det är ljuvligt och slitigt nog så.

Att jag till sina tider är ett gränsfall har sin naturliga uppkomst i att jag växte upp nära gränsen, sedan gick jag över den i kärlekens tecken. En finurlighet när en annars blev född kan en säga.

Förutom solen i Karlstad som ständig skiner grant, även i molnen dold -
så finns himmel och sjö som står varann nära - de hör i hop så enkelt är det. Bergstoppar, skog och mark faller som in i tillvaron av sig själv. Och passar där.

 Sonny Orebjörk heter fotografen, en beundrare till mig - det funkar så i Värmland.
 Himmel speglar sig i Lövsjön, i Bôrtan
 ... vilket på rikssvenska  stavas Bortan, närmare bestämt i Gunnarskog utanför Arvika
Han bor numera i Träske .. på kartan står det Treskog.

Blanda inte ihop det Träske med norrlänska träsk.


Nå, så har de en benägenhet att "ta det te vêcka" vilket ju i sig inte alltid   är så åtråvärd. 
De "lôver å lôver" - ibland faller det bort till förmån förr ett annat  "lôvande", vilket ju ändå torde vara ett gôtt skäl att någon inte får utförd sitt om hjälp behövs .... men nya veckor dyker upp även där!

I Skillingmarksparken dansade jag. En viss romantik, eller vad det  kallas det där fenomenet  - fanns i sättet  "å tale på" när de träffes:
"Hôss ârre, är du nô i bôksera".
Jag begrep först inte ett dugg, när jag begrep så begrep "je kan je sâgge" ..

"Johan från "Ärrderbole" är i skolan. En ny fröken anländer.
Upprop:
Finns Johan här?
Ja.
Var kommer du i från då?
Johan svarar:
Från "ârrdêrbole".
Fröken:
Hur stavar ni till det?
Johan tänker länge och svarar sedan ..
Det stavar vi  âlldri nå te.
Alderbolet alltså.

Nästa skrönor o sanning utkommer om en vecka, då blir det om "kônstnârêr i bûskêra" - de runt sjön Racken, Rackstadkolonien. Rackstamuséet.

Hôll te goer gôttfôlk!





10 kommentarer:

  1. Fin beskrivning ,-)
    Värmland är vackert, bilden otrolig!
    Du har dina ögon öppna för det vackra hemmavid.
    Många blir hemmablinda ,-)
    Har ju sett att du är Norska, Norge är ju otroligt vackert ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemmavid är numera Västerbotten, och jo, jag är norska från början ...
      Ser det vackra även här; Norge är speciellt, men Sverige har också sitt :)
      Ha det fint kram till dig också min nyfunne bloggvän :)

      Radera
  2. Det är inte ett måste att åka långt bort för att upptäcka det vackra! Man måste bara öppna ögonen ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt; för mig har det aldrig blivit mycket resa. Men det som finns omkring det ser jag ... en näst intill lycklig upplevelse ... :) en vardagslycka...
      Även här i Västerbotten...:)

      Radera
  3. Värmland har jag kommit att besöka först på senare år. Inser att det har varit en brist i min bildning som först nu blivit åtgärdat! Gillar dialekten men får ibland fråga om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen brist då du upptäckt det .... :) jag kommer skriva mer så kom gärna tillbaks om du önskar så!
      Dialekter är fantastiska, på min färd från min hemby i Norge till Värmland och så hit så finns såväl likheter som olikheter, utan att fråga om kommer en inte långt :) gläder mig att du hälsar på!

      Radera
  4. Värmlänningarna prater så könstit. "Hôss ârre, är du nô i bôksera". Ja du, inte vet jag. Vad det betyder. Fast här i Skaraborg pratas det också lite knepig dialekt
    God kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog ârê kônsttg så rätt du har i det - men klarar du franskan på Medborgarskolan så klarar du nog ... om du läser vad som följer efter det där med "bôksera" ... en utmaning? :) Hôss ärre? Hur är det?

      Radera
    2. Trevlig lördag tillönskas herrskapet i Hjo!

      Radera
  5. Kul att få veta mera om dig *tack*
    Vilken vacker bild *wow*
    Svårt med dialekter ibland och även att stava rätt.
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...