lördag 1 november 2014

Lördagstema Skugga


Spännande tema denna månad har senast tillkomna  spanaren gett oss!

Idag SKUGGA, vilket jag nu kl 08.45 upptäckt inte är helt korrekt, skuggor ska det vara. jag hoppas på att temagivaren godkänner mitt snedsprång  ;) gjordes  i skuggan av skuggot...

Kolla åt höger så ser du övriga temagänget, klicka dig på vandring, de klicken ger en kick!

Min första tanke var låten The Shadow of Your Smile, Shirly Bassey's version ...
en känslomässig tolkning av skugga är att det kommer bredvid eller efter något ljust, underbart, vackert som tonas ner skuggan som är en mörkare variant vari nedstämt vemod, kanske hopplöshet döljer sig.

"Hen levde i skuggan av sin partner".
I mobbingfall finns många skuggor.

Skuggor en mörk kväll bland träden ter sig spökligt, döljer det en vålnad, ett skrömt?
Skuggor ger vackra formationer!

Shadow's , gitargruppen, nu har  jag beställt en ny cd för den gamla är faktisk utspelad.

Sol som går i moln, försvinner bakom träd, eller om vi söker oss ifrån solljuset, ger skugga, skugga ger svalka. Vi suktar efter svalka en varm sommardag, och söker skuggan. Fika, lunch eller middag i skuggan, en god bok, en hängmatta  - god skugga.

Skugga är ett svagare upplyst område än omgivningen.


Tre filmer har titeln Skugga.
Den första Premiär1953  - svart vit. Jag har sett den, det svart vita ger ju fantastiska "skuggor i skuggan".
Handlingen: en bokutgivning av en bok i en annans namn gör sig med tanke på skugga.
Carl Henrik, Kenne Fant skrev manus och regisserade,  hans långfilmsdebut.
Georg Rydberg och Eva Dahlbeck spelar huvudrollerna.

Kenne Fants bror, Georg Fant var en tid gift med Maj Fant.
'Denne' Fant, var en rysligt grann skådespelare (Landstormens Lilla Lotta) var gift 6 gånger, med andra ord i  och ur skuggor kanske?
Maj var hans tredje hustru.

Hon gav ut 1994 boken "Att bli mamma till sin mamma", som handlar om när hennes mor fick Alzheimers sjukdom.
En sjukdom som tar en in i skuggan av sig själv.

Maj Fant fick också ett skugg-likt öde, hon avled i ALS, men hann  1994 ge ut boken "Klockan saknar visare". Hon dog 1995.

Maj gav  den ensamlevande  kvinnan ett ansikte, hon gick ensam på restaurang på kvällstid bl.a -  med ett glas vin dessutom - inga skuggor i garderoben här. Hon sa det var en smula tryckt stämning vid parborden.

Nu träder jag  ur denna del av skugga...

1964 produceras också en film Skuggan, en kortfilm, 10 min. Musik: Ulf Björling

2005 kommer nästa Skuggan.
Handlingen: En man är rädd för vad han ska göra med sin ilska.
Som sig bör så söker han upp en psykolog - psykologi är lite skuggigt eller???
Psykologen ger den rädda mannen en bok till hjälpen:
Mannen som bar djävulen på ryggen.

Verkligen skugga!!!!
(Undrar om jag ska se den)?

En ishockeyspelare finns Stefan "Skuggan" Nilsson. En rask en i fullt ljus som med klubban jagar pucken och med sin skugga glider omkring och skuggar, vips gör han mål, eller snor pucken så det inte blir mål
Skugga i tavlor ger liv.

En skugga kvar att beröra, dennes betydelse i psykoanalysen. Ska det va' nödvändigt?




1875 föddes i Schweiz CG Ljung! Freud - ni vet psykoanlysens fader, han med drifterna och drömmar - dennes lärjunge blev Ljung, men självständig nog att inte gå i skuggan "av sin mästare"
Jag använder här Wikipedias ord;
Skuggan är ett omedvetet komplex, definerat som undertryckta och förnekade egenskaper hos det medvetna.
Skuggan har både konstruktiva och destruktiva sidor. Den är destruktiv i betydelsen att skuggan består av allt det den medvetna personen inte vill acceptera hos sig själv. Den är motsatsen till våra medvetna egenskaper. En godhjärtat människa skulle exempelvis ha en otrevlig och ondskefull skugga.
En skugga far över mitt ansikte ... min kommentar
Skuggan kan  också vara konstruktiv genom att influera oss positivt. För att inte projicera skuggans egenskaper på andra betonade Jung vikten av att försöka släppa in skuggan i sitt medvetna, i viss mån. Enligt Jung hanterar individen skuggan på fyra sätt: förnekande, projicering, integrering, och/eller transmutation; omvandla till ett annat ämne -  
Han var ju inne på astrologi och alkemi den gode Jung, min kommentar.
På grund av dess "motsatsuppbyggnad" symboliserar skuggan oftast i drömmen av en mörk figur av samma kön som drömmaren.
 Undra på att vi har sämre dagar, sånt jobb vi har med det att konstruktivt stoppa in det destruktiva  i rätt medvetande, vårt eget omedvetet, absolut inte i någon annans.


 nu ...som avslutning .. en synonymsymfoni

skuggsida 
                          1)avigsida, frånsida, den sämre sidan, medaljens baksida  

2)norrsida               
               skuggning                               skepnad       vålnad
                  färgskiftning             nyans
     gengångare falskbild                illusion             medaljens baksida                                              seriff            kulör                             konturbild     
                                 vrångbild        avtoning          skuggbild 
                                                                           silhuett              schattering
                                                        
              solskydd                   dimmgestalt
                                                                                         
                                                         
Vi ses nästa vecka i tema; Nyttigheterna!



















18 kommentarer:

  1. Så bra du har gjort ditt tema!
    Fina bilder, musik, film, böcker osv.
    Maj Fant, är det verkligen så långe sedan hon dog. En färgstark kvinna.
    Jung och allt annat som du räknar upp. Gillar verkligen ditt inlägg med allt!
    /kram

    SvaraRadera
  2. Under tiden du kommenterat har jag gjort ett tillägg i inlägget, jag skriver om skugga, tema var ju skuggor - men du har godkänt mitt snedsprång. Tack sa mycket! Kul att du gillade det jag skrev!
    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Oj! Vilket fantastiskt uttömmande inlägg på veckans ord... intressant!
    Ååhh... The Shadows... en fantastisk grupp - såå bra!
    Tack för ett spännande inlägg och Tack för dina ord hos mig :)
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki för det, jag gillar det uttömmande tror jag ... :) det är så roligt spännande då jag skriver för det liksom finner sig :)
      Kram

      Radera
  4. Här flödar skuggorna! Fantastisk exposé!

    SvaraRadera
  5. Härliga skuggor Tove.
    Så fint inlägg du gjort.
    Ha en fin lördag och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skugga skugga på väggen där sig mig vem som skuggigast är ;
      Ha det fint!
      Kram tills nästa gång vi skrivs!

      Radera
  6. Du har verkligen täckt upp det här temat väldigt ingående. Jag var här och kikade i förmiddags, men då hade jag inte tid att kommentera. Min tolkning är inte alls lika utförlig, men det är väl tanken med det här, att man ska kunna se på temana på olika sätt.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ibland flyter det på ... :)
    Det är så det är med tema, i bland blir det mycket, i bland lite eller inget. Det står en fritt och är utan prestation på ett trevlig sätt.
    Har nyss varit hos dig också :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Maj Fant blev utsatt av en stalker, hon fick honom till slut att lova att låta henne vara ifred om han fick ett nakenfoto av henne. Hon skickade en bild där hon var spritt språngande naken och låg på en skinnfäll framför en brasa i en stor öppen spis och hon var ca sex månader gammal.
    Det lär ska ha fungerat.

    SvaraRadera
  9. Så mycket fint och lärorikt du bjuder oss om skuggan!
    Osökt tänker jag på ett uttryck som min mor använde nu och då och som jag inte förstod då...det föll en skugga på min grav, sade hon.
    Nu vet jag vad som menades. Det var någonting som påminde om tider som har flytt och som man plötsligt minns när man får se någon eller något, vara med om
    Ha en fin helgfortsättning!
    kram

    SvaraRadera
  10. Tänk så mycket det ligger i det din mor sa! .
    Kom att tänka på låten Låt inte din skugga falla här, tror det var Ann Louise Hansson. La ingen skygge falle på de döde hörde jag som barn.
    Kram och ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  11. Oj, så mycket information, minnen och påminnelser ... :)
    Mycket intressant.

    Det tydligaste minne jag har av Maj Fant är hennes talkshow på 90-talet. Minns ett program rätt så väl, där hon intervjuade ett par äldre personer, om hur det var att vara nära livets slut. Mycket intressant, och faktiskt rätt så tröstande. När hon själv var klar med egna frågor brukade publiken få ställa sina, och jag minns att någon frågade den ena äldre herren, i det specifika avsnittet, om han var rädd att dö. Det var han inte längre, sa han, och menade att man blir liksom mer och mer trött med åren tills man känner att det inte gör så mycket att få somna in. Han räknade med att den trötthetsprocessen skulle fortsätta så att det när det var dags skulle vara helt okej att dö.
    Det var ett fint avsnitt från hennes "pratserie" med panel och publik.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Visst var hon en pärla Maj! Hon berörde livet och dess avslut på ett så varmt och förtröstansfullt vis. Hon var också engagerad i bostadspolitiken vill jag minnas?
    Vår tids fenomen att "skugga bort" avslutet är inte av godo i mina tycken.
    Tack din kommentar!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ja, med ord som skuggor kan man komma vida omkring.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...