lördag 8 november 2014

Lördagstema Nyttigheter/na

Denna damen är den påhittiga för tema i november.
Övriga skrivare finner du till höger i menyen, och precis som varje lördag så säger jag; besök de gärna!

Nu behöver det ju inte vara på lördag då, utan de har öppet dygnet runt annars också.
Ett bra sätt att få sig en nyttighet, besöker du flera blir det nyttigheterna.
En blogg är ett exempel på individuell och kollektiv nyttighet ;) Nytta med nöje ;)

Allt som är onyttigt är onödigt. - ?!
Nyttigt är nödvändigt. - !?

.... en tomatbit kvar  i skålen....

Nyttigt respektive onyttigt ligger hos enskillda individen? 
Individerna som alltså är vi; som befinner oss i en omvärld, den närmaste med familj och vänner, jobbet, samhället, landet, Eu och som om inte det vore tillräckligt, så finns vi ju i världen på kringrullande jordklot och universum därtill.

Individ  är att betrakta och beskriva som personer, således en människa ... som i grupp också blir en nyttighet
Vi har ju en kropp och en själ; 

Om jag äter en ekologisk banan, nippar till en glas ekologisk vitt vin, samt dricker ett glas frisk källvatten till det, njuter en tavla på vernisaget och finns som en i mängden ... med ögonkontakt, avslutar vernisaget med kramar och/eller tar i någon innan, jag går en lång promenad hem,  träffar jag  på någon som behöver hjälp så hjälper jag, därefter lägger mig tidigt och sover gott - nyttigheterna som pärlorna på halsbandet.
Så uppnår jag nytta med nöje ... 

Om jag återbrukar, källsorterar och dessutom låter bli att flyga så mycket, lever utan bil, går och cyklar mäst, duschar snabbt, spar på energin med att släcka ljuset där jag inte är --- se för er en öppen planlöst etta där detta sker --- 

Hur nyttigt är det att vara så mycket på datorn då! Hur nyttigt som helst - det är som med tv och allt annat som är nyttigt men fort blir onyttigt - kolla efter av-stängningsknappen. Sitter oftast i samma som på...

...en chips kvar i skålen ....

Kollektiv nyttighet, har vi ju i typ Wikipedia, andra uppslagsidor och tidksrifter,tidning, böcker. Skattepengar icke att förglömma. Sjukvården. Försäkringsbolag. Studieförbund. Skolan, kollektivtrafiken, utbildningsmöjligheter och säkert något annat livvsiktigt som jag inte kommer på  just nu ....

Det var det!


22 kommentarer:

  1. Fin headerbild!
    Jättefint inlägg om nyttigheterna och du fick med enormt mycket som är så nyttigt att vi kanske glömmer av det *ler* Fina bilder och helst den med tomaten. Ha en bra dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!
      Trevlig helg och kram :)

      Radera
  2. Bra tolkning som vanligt Tove!
    Nu ska jag se om jag kan få till någonting.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid för det!
      Fortsatt trevlig helg- kram

      Radera
  3. Ja, du har sagt det ungefär som Hamlet sade...att vara nyttig eller inte vara
    Allting är relativt, även i nyttigheternas sammanhang, men visst är det viktigt med hållbarhetstanken bakom det hela för hälsans skull, för miljöns skull och för många andras skull. Att vara mån om sina nyttigheter är på sätt och vis också att visa livet respekt
    Ha en god fortsättning på helgen Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite onytta gör nyttan :)
      Du har så rätt i det med respekt för livet att måna om det nyttiga som vi vill behålla ;)
      kram

      Radera
  4. Oj så mycket nyttigheter ,-)
    Läckra bilder ,-)
    Får till nyttigt jag också, det behövs ,-)
    Ha en härlig Helg KRAM Primrose ,-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det rosa flugan :)
      Fin helg till dig också, kram

      Radera
  5. Kollektiva nyttigheter! Bra att du fick med det. Jag hade tänkt att skkriva om det men hamnade på ett helt annat spår. Men det är ju så viktigt att vi - alla – inser att vi har nytta och glädje av det som vi kommer överens om att finansiera tillsammans. Inte minst på kulturområdet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) bra att du fick med kulturen, var det livsviktiga jag inte kom på i det kollektiva!

      Radera
  6. Det här tål att fundera på känner jag ... Kan säkert bli en och annan nyttig tanke i alla fall, även om jag inte lyckas med så många andra nyttigheter ... ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttig tanke växer till sig ... :) onyttig har också ett värde :)
      kram

      Radera
  7. Livskvalite är nyttigt, och nyttigt kan även vara det onyttiga då.
    Nyttigt ÄR allt man gillar vill jag tro på eller??....
    Fast att äta grönt och äta ekologiskt är ju RIKTIGT nyttigt.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det;
      Kram tantglad å ha en fin söndag!

      Radera
  8. Härligt inlägg och sköna bilder! Och tänk så sanna ord du skriver!
    Jag var lite sen med mitt inlägg, men nu finns det på plats :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit förbi dig, :) ..... Det är verkligen roligt skriva och hitta bilder ;)
      Tackekram till dig!
      Vet att ny nyttig njutning är på gång när jag nu kommer över
      :)

      Radera
  9. Vilken härlig bild med tomaten kvar i botten på en skål! Otroligt effektfullt! Det är inte dumt att förena nytta med nöje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog den bilden hos mina vänner i Värmland... de hade en skål tyckte de ... tills de såg bilden av vilken vacker skål de hade! ;)

      Radera
  10. Titta in hos mig i morgon för jag har nämnt dig lite kort i min blogg/ kram

    SvaraRadera
  11. Många nyttigheter blir det, men svårt att ibland att veta gränsen; för mycket nyttigheter kan ju också bli onyttigt.

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...