lördag 15 november 2014

Lördagstema Änglagärning/ar

Spanaren är damen som satt tema denna lördag i november.
Undrar om hon är en liten ängel? Tänkt med ett leende ...
De andra skrivarna hittar du t.h under fliken Temabloggare.

I dag skriver jag rakt av vad min hjärna fritt associerar kring temat:

Änglagärning/ar.

Bibliska, mänskliga? Andeväsen? Andlighet? Övertro, undertro? Fantasi, verklighet?

Änglar har blivit ett kungligt fenomen, norska prinsessan Märtha Louise har kontakt med änglar och förmedlar den vidare. Hon är mer i änglaverksamhet än i kunglig nu för tiden.

Tänk när hon satt i norsk tv, iklädd lusekofte och läste sagor. Äventyr heter det på norska. Äventyrsprinsessan. Hon är en varm och glad person som gått sin egen väg.
Kanske var en ängel redan då i farten ... ? Änglagärning?

Mitt eget förhållande till änglar är något grumligt.

Det finns bara en änglafigur i mitt hem, en liten pojkängel. Jag fick den av mina barnbarn i julklapp.
Han hör ihop med Moder Jord.
De bor på min terrass sommartid, han har en plats uppe på blombordet. Änglar behöver höjden. Moder Jord sitter under bordet, nära knuten till jorden som hon ju är -
"nu sover de vintersömn tillsammans under i mitt terrassförråd".
Jag tror att de sover i
alla fall.
Jag virkade en boning åt den lille

Moder Jord här i poweryoga position
Virkade en filt åt henne

Det finns de som påstår att jag är en ängel ...
Det är så en säger i farten då någon plötslig befriar en från ett svårt problem,
kommer med en snabb lösning,  får saker att falla på rätt plats.  Allt blir så mycket bättre för en kort eller längre stund. Ibland utan att jag eller den andra har bett om det.

"Å - du är en ängel, tack snälla!"
Jag använder det ibland: Särskilt då Bemanningen kunde trolla fram en vikarie till arbetet! Det är väl inte en änglagärning, för den bör ske utan lön? Dessutom hade jag beställt en. Vikarie alltså.

En skyddsängel har du vare sig du tror det eller inte, sade en god vän till mig, själv har hon kontakt med sin. 
Jag har inte märkt min.
Änglavakt är det en änglagärning?

Änglagärning tänker jag, är att vara omtänksam på ett sätt som inte förväntar sig det samma tillbaks.
I medmänsklig skepnad göra gott. Det gör gott.

Kommer på att jag borde se om filmen Änglar finns dom med Christina Schollin ... som ju också har något med änglar att göra .. ? Jarl Kulle var ju  också med - ärkeängel kanske.

Änglar är vackra. De är det, en kan bli mild stämd. Sjunger vackert. Deras vingar ger rymd, de beskyddar, värnar och kanske frigör.
Finns det ondska hos änglar ....
En ängel kom nu svävande i rummet och viskade; nu räcker det, det är gott nog ...
så nu avslutar jag.




24 kommentarer:

  1. Skyddsängeln min - den känner jag occh den är jag rädd om margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit, och tack för din kommentar, jag får nog vara mer observant efter min skyddsängel!

      Radera
  2. Jag för min del tror att det finns en ängel inom var och en av oss, även om man
    kan tvivla stundtals...i all synnerhet när man tänker på all ondska som finns i världen.
    Skyddsänglar, ja, absolut!:)
    Ha det gott Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi föds som goda, jag tror nog alla om gott, men inte tänkt det som "ängelskt".
      Ha det gott - så också till dig!

      Radera
  3. Det finns nog änglar både här och där... änglagärningar görs också överallt i vårt samhälle.
    De är allt lika din pojkängel och min lilla flickängel :) Jag fick av henne av mina deltagare i en grupp långtidssjukskrivna... de tyckte jag var en ängel, sa de...
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tar fram min pojkängel till sommaren ska jag hälsa från systern hans ...
      Inte svårt tro du är en ängel för långtidssjuka ; inte heller i det dagliga :)Kram

      Radera
  4. Så trevligt du skriver om ditt förhållningssätt till änglar och jag håller med dig i det mesta. Änglar omges vi av hela tiden och änglagärningarna är många, men jag tror inte att jag har någon speciell privat ängelsom vakar bara över mig. Det vore ju nästan förmätet!
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Å så skönt att moder jord fick en filt under rumpan så att hon inte får blåskatarr. En änglagärning så god som någon!

    SvaraRadera
  6. Med hennes tunga värv så får en se om hennes blåskatarrfrihet!

    SvaraRadera
  7. Tack för att vi fick ta del av dina fina tankar om änglar.
    Ha en fin söndag
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Roligt att du hittade hit till min blogg!
      Fortsatt fin söndag till dig också;
      kram

      Radera
  8. Härligt inlägg om änglar. Mycket kan sägas om dem och jag tror att vi alla har skyddsänglar även om jag ibland undrar varför vissa människor drabbas så hårt. Var var skyddsängeln??? Tack också för de fina orden på fotosidan och roligt att vara din vän på fb. Varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Eva! Som sagt troligen änglar lite varstans :) Varma kramar till dig!

      Radera
  9. Goda och "änglalika" funderingar ... ;)
    Det sista ordet är inte sagt i saken, och den sista tanken inte tänkt. En oändlig källa till funderingar, dessa änglar ... vad de nu är och består av ... :D
    Något "ängliskt" finns det nog i mycket, både mänskligt och omänskligt ... :)
    Önskar dig många trevliga stunder med änglakänsla ...
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en god poäng där, inte sista ordet sagt eller sista tanken tänkt ... änglar finns troligen i så gott som alla människor och många lever med de - få se hur det blir med änglakänslan hos mig - :)
      kramis

      Radera
  10. Tjuvkikade på ditt inlägg igår! Vi har varit i torpet under helgen och ingen dator där. Du får då alltid till det med din text *ler* Jag ängel ... eller hur var det nu *fniss* Moder Jord så fin, var hittade du henne? Så klart ängeln var fin men Moder Jord ser vi inte så ofta nu för tiden. Du skrev mycket sant som jag tog till mig tack. Ny fin headerbild också /kram

    SvaraRadera
  11. Hur gör en då en tjuvkikar?.. på en blogg? :) Kikar in utan att lämna kommentar? Allt i besökarens önskan tänker då jag :)
    Moder Jord kom i min ägo då jag fyllde år 2013, Det finns en Sia på hennes bak, och hon är inköpt på något som kallas Jack.. tror jag ... här i Skeå - inköpt i osäkerhet om jag verkligen skulle gilla den .. jag älskar henne och namngav henne Moder Jord. Tack vare ditt tema så har de nu båda fått flyttat in från kylan och vet du hon har små små änglavingar på ryggen... Livet är fullt av överraskningar eller hur? :)
    Kul att du alltid uppmärksammar min header,!
    kram

    SvaraRadera
  12. Nog kommer änglar i de mest olika skepnader! Härliga funderingar, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ... jo de "uppenbarar" sig tydligen ...

      Radera
  13. När jag tjuvkikar så ser jag på din blogg via min telefon. Det är smått men är nyfikenheten stor så ;.) Väntar tills jag kommer hem för att svara.
    Har även Moder Jord små vingar *underbart* Bra att det får vara inne och sprida sin glädje till dig och även till oss andra. Gillar man foton så ser man också fina foton :-) Ha en bra dag där du nu är i veckan/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) så det var det viset ja - då blir det en smygkik ;) Tänk at jaghade glömt att Moder också hade vingar...
      Kram

      Radera
  14. Klart det finns änglar, sedan tycker jag det är upp till var och en att definiera vad en ängel är just för dem. Människor i ens omedelbara närhet kan ju också vara änglar och utför änglagärningar, och sådana kan man ju aldrig gå eller ge för många av. / Gnuttan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, det blir sällan för många av de gärningarna :)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...