lördag 25 oktober 2014

Lördagstema Lampor/Lyktor

Musikanta 's sista tema i oktober är Lampor/Lyktor.

Tack för dina roliga, trevliga och nu sist ett "upplyst" tema!
Övriga som skriver tema finner du t.h i menyen.
Ta dig gärna en runda runt till alla för att läsa allas tolkningar.

Nästa temageneral (den som sätter tema) vet jag inte i nuläget vem det är.
Det löser sig.  :)

Lampa är alltså en anordning för belysning. Själva ljuskällan är en glödlampa. Därnäst må vi ha en kontakt som ger ström,

alltså elektricitet att stoppa lampsladdskontakten i. Om vi har det så omvandlas elektriciteten till ljus. Om inte strömmen är inlagd, eller på annat vis "lyser" med sin frånvaro så förblir det mörkt.


Lösningen då heter stearin, paraffin eller talg.  Samt en ask



Armatur, ljusrör är ju också lampor. Du väljer lampa/belysning  efter behov.

Lykta
Cykellykta, bak och fram, mycket viktigt att ha! Att se och bli sedd är i toppklass.

Ficklampa, vilket på norska heter lommelykt. En sådan hade jag som barn och låg under täcket och läste, då det skulle vara släkt. Strömkälla är ju batterier.
Modellerna är många, liten, större, störst och några till.

Stall-lyktan. Ser för mig bilden av skuggorna i ladugarden hos djuren, konturerna och de glänsande ögonen då bonden med fru går i kring där inne med lyktan tänd.

Tomtelykta hade jag i flera år en fin röd stående ute kring juletid. Den blev faktisk borta. Tomten hade  nog användning för den.

En bild som dyker upp är av en äldre, mycket äldre var hon, en sjuksköterska som jobbade på en långvårdsavdelning i slutet på 70-talet. Hon hade svart dok,  platta svarta systerskor som klapprade lite, svart klänning med vitt förkläde.  Hon hade lyktan tänd då hon anlände till avdelningen för att tjänstgöra nattetid, samt då hon gick sina ronder för tillsyn av de sjuka. Mitt första möte med henne glömmer jag inte.

Ljus har olika funktioner.

"Min" lampa tillhör kategorien trevnad. Ful som stryk och vacker om en dag. Jag faller ofta för den kombinationen.
Den är från mitt barndomshem. En gång hade den en original skärm, som det brändes hål i. Farmor fixade en ny. Den skärmen kom på avvägar. Det är mycket som kommer bort på avvägar. Jag har provat många typer och det blev den som nu sitter på som jag gillar bäst. Fast helt nöjd är jag inte.

Tänder en Liljeholmens gör jag ofta. Ljus utan ström ingen lampa, men ljust blir det ju.
Önskar samtliga vars ögon som tittat hit en trevlig upplyst helg! Och glöm inte klockan!

14 kommentarer:

  1. Tack Tove!
    Det är alltid bra att bli upplyst om att vintertiden infinner sig och att
    man kan vara glad som har så många lampor att tända när det mörknar alltmera.
    Ett härligt frejdigt, med glimten i ögat-inlägg från din sida. Jag känner mig inte bara upplyst utan också upprymd av det du skriver.
    Ha en skön dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Karin! Jag kände en liten lysspjuver i mörkret .... och se det blev upplyst och upprymt.
      Kram :)

      Radera
  2. Detta var det roligaste på länge via att gå med i denna temagrupp. Kanske någon av oss nya får bestämma tema eller ...
    Läckert att ta med kontakten *tumme upp.
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, jag har varit med sedan mars. Det har blivit mycket aha - flera resor, njuta text och bild - och kommentarerna.
      Jag får mycket inspiration av temagänget!
      Nu har jag varit runt och fått med att du tar taktpinnen, det blir bra det.
      * Spanande tema* ...
      kram o trevlig helg

      Radera
  3. Lampor och ljus ÄR nåt jag gillar. Så mysigt så.
    Ha en fin upplyst helg nu fina Tove .
    Kramkram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du också ha!
      Jag glittrar i ljuset och du får en upplyst kram! Glitter och stänk sprider sig ... haha ...

      Radera
  4. Många fina kopplingar till ljus och lampor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kopplat var det här :) bli ljus ...

      Radera
  5. Spanaren är det som förhoppningsvis blir nästa general för lördagsbloggen. Underbart inlägg - helt toviskt som vanligt. Det är så roligt att läsa alla inlägg som alla är olika. Ditt är nog det mest unika hittills!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tema är ett sant nöje! Glad blir jag över ditt toviskt - :)
      Tusen tack för unikt också. I den gruppen är jag inte ensam :-)
      Hoppas söndagen blir upplyst för dig - den är nog redan det kom jag på :)
      Kram till dig!

      Radera
  6. Bara älskar ditt temabidrag den här veckan... upplysande var namnet!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Anki :) ..ja vi älskar ...bild och text och det som upplyst oupplyst smög sig in ..


      Fin dag till dig och en kram :).

      Radera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...