lördag 18 oktober 2014

Lördagstema Just nu

Dagens tema Just nu.
Musikanta är för närvarande temageneral. Det är ett spännande tema just nu.
Th. i menyn ser du alla temabloggare.
Även denna gång har vi en ny med oss: Välkommen Spanaren!

Termometern visar på minus 12 just nu.  I detta nu 4-5 småfåglar trippar tunt i blomlådan och hackar, väntar på sin tur till talgbollen. Just nu lyser kråkorna med sin frånvaro.

Just nu skriver jag.
Thomas Ledin sjöng i början på 80 talet "Just nu".
Tydligen kan en ha e-post adress .justnu
Just är adverb, likaså nu.
Just nu kom jag på att .... jag kanske ska gå på jazzkafé idag.

Här och nu, just nu, njuter jag den varma tekoppen,  jo då, fast jag skriver, men skjuter undan datorn just då - en aning har det att göra med  mindfulness. Att för närvarande vara i medveten närvaro. Nära vara bara.
Det är bara tekoppen och det jag upplever just då.

Just nu bryter solens strålar in genom fönstret, ljusa ljuset och ljusa skuggor.
Just nu kom jag på att ... just nu kan jag inte komma på något mer, för tillfället

Naturligtvis slog jag upp i svenska akademins ordbok och fann, två betydelser/bruk:
Nu ' - nu och då, emellanåt, då och då.
Nu - just nu fick jag ett problem - hur göra en liten tvåa, en "upphöjd tvåa"?

Nu struntar jag i det för jag kom just nu på att det så tydligt framgår av texten.
Just nu kom jag också på att stavandet av text är så enkelt, klart bruk av bokstäverna. Norskan däremot är krångligare; tekst.
Just nu - akkurat nå -
åter till nu "upphöjd" 2:
I ett nu, plötsligt, i ett huj.

Hittade en synonym på norska för akkurat nå - inntil nå.

Intill nu så har det flutit på, nu avslut flyt.
Plötsligt, i ett huj  är för närvarande temat slut, men återkommer om en vecka. Upplyst lär det bli! Läs oss då!
En just nu bild från i sommar. En tom druvklase i ett köksglas.




14 kommentarer:

  1. Så härligt du har fått till dagens tema. Just nu kommenterar jag på din blogg. Just nu är så kort egentligen och pågår hela tiden så det är inte helt lätt att skriva om just nu, för när man skriver så går just nu om och så är man i nästa just nu sekunden efter.
    kram från virrhönan Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ena just nuet avlöser det andra,så kort!
      Du är då en sansad virrhöna Karin! kram

      Radera
  2. Fånga dagen - JUST NU!
    Vi är lite inne på samma tolkning.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir roligt läsa hos dig då! Far dit på stuts :)
      kram

      Radera
  3. Vad bra att du skjuter undan datorn när du dricker te! Både för närvarons skull och för datorns. Jag känner en ung man som spillde kaffe på sin ganska nya och mycket specialutrustade dator, med en hel del jobb i. Den gick inte att rädda...

    SvaraRadera
  4. Så trist det blev, och så mycket av jobb som försvann, du milde tid så synd.

    SvaraRadera
  5. Tackar!
    Fin text + bild!
    Varit i torpet och fick snabba oss hem pga. snön/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tack! Snö här med, men blev blött.
      kram

      Radera
  6. Just nu har jag njutit av ditt härliga inlägg!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      En fin vecka önskar jag dig!
      Kram

      Radera
  7. Fantastiskt fint inlägg! Jag blir så glad över den respons jag fått på temat. Tyckte att det var svårt att skriva om eftersom "just nu" gick så fort över.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid! Jag gillade skarpt detta tema!
      Just nu går fort över :)
      kram

      Radera
  8. Fantastiskt fint inlägg! Jag blir så glad över den respons jag fått på temat. Tyckte att det var svårt att skriva om eftersom "just nu" gick så fort över.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt ... en gång till ... :)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...