lördag 11 oktober 2014

Lördagstema - Höst

Musikanta har valt ut Höst.

Hösten, ja , den årstiden då det mesta ska vissna av, återvinnas i jorden, i trädens grenar och ljuset blir avlöst av mörker. Naturen ska vila sig.

De inledande färgerna skänker vacker lyster, djupa och vilsamma. Gå sakta i det timme efter timme. Det blir påfyll för det ännu mörkare som kommer i november.


Jag tror jag har ett personligt/privat förhållande till hösten. Att få bli satt till vila, jag menar alltså livsslutet, en höstdag, gärna sol, men en storm går också an.  En grå aska efter flammornas lågor.


Vi får också hösttid, milde tid så skön den där timmen är som återkommer efter borttagande under våren.

Det dukas bord inomhus, det tänds lys som lyser upp och skänker ro. Skördetid. Äpplen. I Arvika- trakten kokas kålsoppa till Marknaden som är "Märten" Hej på märten! Det luktar kål i alla trapphus, och som bekant så doftar ju kål då den blir "förädlad" i märtenstinna magar... Nå ja.


Utan hösten skulle inte de andra årstiderna belönas på samma sätt tänker jag.


Hösten är en *bluefeeling* tid ...





Höstvisan ... "skynda att älska, dagarna mörknar minut för minut" ... däri ligger vemodet, starkt som skört ... "kom trösta mig en smula" ...




En underbar tid för en bok, en lyssnar CD, en film, mys under filten ..... musiken ...umgås

Höst till förberedelse för den ständigt återkommande grönskan - och ljuset
 igen!

Alla temabloggare finns th.
Hälsa på hos de ;)

18 kommentarer:

  1. Hösten, en förberedelsetid - just så!

    SvaraRadera
  2. Mysigt skrivet om hösten.
    Hösten är V som i vilsamt och som i vemod läste jag i en tidning, och kan bara hålla med.

    Ha en JÄTTEFIN lördag nu Tove.
    Lördagskram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. V som i vila och vemod, jag minns du skrev det så :) Trevlig fortsättning på måndagen! kram

      Radera
  3. Där fick du med många djupa funderingar som jag blev berörd av till de fina bilderna. Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det bästa Bosse :) Måndagskram till dig

      Radera
  4. Vackert höstinlägg, Tove ... Jättefina ord till jättefina bilder!

    Har du sett mitt meddelande på FB?
    Var inte rädd att säga att det inte var vad du hade tänkt dig. Jag gör dem annorlunda om du vill, men beskriv då gärna din inre bild av dem ...
    Jag vill att du ska tycka om "dina ögon", men jag gör inte de gröna förrän du kommit med feedback på dem jag gjort ... ;)
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Tack för det! Jag har svarat dig på FB nu! Prima arbete du gjort!

      kram

      Radera
  5. Jodå, visst har hösten sitt berättigande. Tror det skulle bli lite långrandigt med 35 grader för jämnan.

    SvaraRadera
  6. Så fint höstinlägg och så vackra bilder! För mig är hösten ingen vila. Det är tvärtom en tid fylld av aktiviteter. Jag har ju hand om en kör som har många framträdanden - vi har redan börjat att träna julsånger, haha.
    Jag tycker sommaren är ganska tråkig när ingenting händer, men så är jag heller ingen naturmänniska.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tro det det är full rulle ja.
      Du sjunger och står i denna årstiden.
      Kram till dig!

      Radera
  7. Ja, så är det ju! Förberedelse för kommande tider. Det är säkert därför det känns så lugnt inom en, så stilla och skönt. Naturen är så vacker just nu så det nästan gör ont.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen så, Karin!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fint inlägg och vackra bilder. Och visst får hösten finnas. Det är bara det att det som kommer efter den kan vara lite påfrestande. Långa, mörka, kalla månader innan ljuset återvänder. Om jag fick välja skulle vi stryka november, januari och februari ur almanackan. En vintermånad räcker!

    SvaraRadera
  10. Så kan det visst upplevas. Många har det tungt. Ljuset är godare mot oss, vi mår ju bättre då. Här uppe är ju vintern lång, när ljuset återkommer kommer alla ur sitt idé, är lättpratade och mer tillgängliga. I år önskar jag snö :)

    SvaraRadera
  11. Underbart höstinlägg Tove! Härliga höstbilder också... den med trädens spegling i vattnet är som en tavla :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tusen tack, Anki.:)
    Spegling är vackert och "förstorar" bilden neråt, typ ...
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...