onsdag 22 oktober 2014

Brevet

Här kan du läsa Amalia Frusteruds brev till Beata Friwolter. Här kommer Beatas svar.

Bästa vän Amalia!

Tänk att våra liv skulle bli så olika. Faller ödets lott på en eller väljer en själv? Jag minns våra diskussioner på mitt flickrum, du följde ditt öde redan då. Starkt  och envis!

Förlåt mig att jag inte har svarat tidigare. Men här har det varit fullt upp.
Min älskare, ja, det är ju bara till dig  jag omtalar honom på det viset, konstnären du vet, eller har jag inte berättat om honom?  Jag pratar inte om den tunnhåriga nu. Han var alltför krävande. Gillade inte att jag rökte och trivdes på krogen. Han dansade visserligen som en Gud, men nog är nog. Swingpjatt tror jag det heter. De är underhållande. Charmiga. En stunds förgyllare.

Min nuvarande har tjockt svart lockigt hår. Mycket stilig!! Hans stora utställning har taget all min tid. Han har tjänat en förmögenhet!
På några penselstreck!

Men det är fantastiska tavlor min älskling målar! Nå, inte allt begriper jag ju, men vad gör det?
Förmodligen är det hans avelshingst. Du läser väl in humorn hoppas jag?
Dessa fantastiska middagar som följer; dessa goda viner, förr att inte tala om den goda cigaretten till kaffet och likören! Av en annan beundrare jag har fick jag ett läckert munstycke.
Samtalen ligger på hög intellektuell nivå. Jag blir så inspirerad!

Mina skriverier har fått ligga i byrålådan, men min älskare hävdar att jag gärna får hålla till i hans ateljé. Han har kontakter och kan "hjälpa mig med att komma på tryckt" erbjuder han.

Här har jag har lite betänkligheter, ville ju helst själv stå för mina kommande utgivningar!
Inte så attraherad av att i skuggan av en man tacka för erbjudanden. Han tycker naturligtvis att jag är lite korttänkt i detta. Mer kan en förmodligen inte begära av en man.
Jag säljer inte min själ.

Bästa Amalia, du borde komma hit ner, Frankrike är underbart! Naturligtvis bor du hos mig hela vistelsen. Behöver du pengar till resan?
Varma tankar till dig i ditt slit, du bidrar på ditt sätt till det samhälle vi lever i. Jag på mitt. Du är jordnära, jag är kulturell.

Nu måste jag sluta, min snygga älskare ska bjuda mig på ny garderob. Självklart tackar jag ja. 3 veckor framåt ska jag finnas på utställningen, då han åker på konstresa.

Ta gott vara på dig!
Bästa franska hälsningar
 Beata Friwolter.
"Je taime"


15 kommentarer:

  1. Ja, se det var ett annorlunda liv än Amalia Frustrerads! Vilken fantasi brevskrivaren har... Självständig, emancipierad, kvinnosakskvinna... Som tar emot en garderob. Va, hur stor kan det tänkas att hon blir tillägnad - med enkeldörr eller blir hon välsignad med en garderob med pardörr??? ;-) Ska hon hänga in sina klänningar där? Den självständiga kvinnan låter sig köpas med en garderob. Haha, min franska är inte så bra hoppas jag du inser ;-)

    Vilka fenomenala hjärnvindlingar med fantasi du har, Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå; vad franskan anbelangar så är den obefintlig hos mig med. Fantasin tyckte att en fransk en hörde dit. Enkeldörr eller pardörr :) ja, vi får väl se Viola vad det monde bliva om hjärnvindlingarna fortsätter vindla sig :)
      Tack för att du läser! Det gläder mig! :)

      Radera
  2. Började läsa det här brevet och trodde det var på riktigt... Kollade sedan länken på brevet hon svarade på och tyckte att stilen var så lika... Sen förstod jag att det är en och samma skribent.... Härliga du som bjuder oss på sådana tankar! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, det var ju roligt att upptäcka sammanhangen eftersom.... roligt att du gillar det jag skriver i hop! :)
      Kommer att lägga till dig hos mig förresten ;) vi ses

      Radera
  3. Åh..det var ett härligt målande brev. Tack för det.
    Torsdags kram till fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du också gillar det tant Glad!
      Torsdagskram som räcker till fredag till tantgladvän :)

      Radera
  4. Tänk att få börja morgonen med franska laddade intima brev. Jag har alltid varit svag för det franska. Önskar dig en fin helg Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Je sui la proffesiur ... kolla inte stavningen på sista ordet.
      Trevlig helg min vän!

      Radera
  5. Så himla skönt skrivit. Älskar det här "gammalmodig" språket och hennes välformulerade ord och sköna distans. Tack ! :-)

    SvaraRadera
  6. Tusen tack! :) Är nog också lite "gammalmodig".

    SvaraRadera
  7. Åh Tove, jag ryser ... för att du är så skicklig! Det är otroligt svårt att tänka sig att det här skulle vara sprunget ur ditt huvud ... bara sådär!
    Underbart, härligt, skönt ... :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Sprungit ur mitt huvud ... :) joo faktisk ...
    Tusen tack min vän!
    kram

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. En kulturell och en jordnära men två väldigt starka kvinnor känns det som. Vilka härligt målande brev! Man slungas bakåt i tiden :-)

    SvaraRadera

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...