torsdag 4 september 2014

Tvätt

Tvätt - du ger mig så mycket - först få smutsa ner mig -
Så få slänga i korgen -
flytta över till påsen för vidarebefordran till tvättstugan -
tvättmedel ska med. 
Detaljerna , fördela den redan sorterade tvätten i respektive maskin - minsann tre stycken!
Dosera tvättmedel. Programmera, trycka på knapparna.
Så uppstår det ljuvliga surret och så fascinerande när det rullar runt där inne. Så härligt att det finns glas så en kan se in!

En gång satte jag mig ner på golvet och tittade rakt in i snurret, väl ägnad för en stunds meditation. Mindful blir en vare sig en vill eller inte - du är i stunden här och nu!! Andningen sköter sig själv. 

Bovärden kom in den gången:   
- Jaså, sitter du här? - Jag sitter här och njuter, svarar jag.
- Ja ha ja .... han tassade ut igen ... 
Ibland får en bjuda på sig själv.

Så kommer utplocket ur maskinerna. 
Skaka, sträcka, in i tumlaren för skrynkelbefriande och heltork av handukar. Ja, jag använder tumlarn endast för det!

För att inte tala om processen i mangeln!
Godaste ovanifrånkommande makt, det är så ljuvligt! 
Placera plaggen, sedan släta ut!
Sätta i gång och höra dunket.

Så kommer själva hängandet!
Ute på terrassen vid fint väder, och innomhus vid fulväder. 
Brusa Högre Lilla Å ....

Avslutningen, att vika, eventuellt stryka som är utmärkt till musik, cd bok eller tv-program. 
Och slutligen in i skåp, garderober och lådor!
Åh strykjärn och strykbräda, jazzigt befriande få stå där. När ångan puffar ut och det blir så läckert! Opera Ernman! 

Börja om från början .... igen. Ödessymfonien!

I dag blev politiker både tvättade och manglade ... skrynkelbefriaren vägrade dock fungera ....
Ja, jag släppte i media också ....  
Känn doften!                                                                                                                    



Om du trodde du skulle få se ordningen i mina skåp  och lådor ...
Nej, vet du vad !

2 kommentarer:

  1. Jag har lite otippat gått och förälskat mig i mangeln i tvättstugan i hyreshuset där jag bor. Det blir så fint!

    Men det finns andra som ser annorlunda på det där med tvätten. Den där lilla skildringen längst ner av Sanna Levelius älskar jag (http://www.karinenglund.com/2014/02/tvatt/).

    SvaraRadera
  2. Jag minns ditt fina inlägg från Lördagstema tvätt; det är besöksvärt!. Måste dra på smilbanden, för något kändes igen i tankevindlingarna då jag skrev "om". Min första blogg som jag lyckades radera, och inget sparat. En lär av misstagen!

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...