tisdag 16 september 2014

Toves tisdag - Dagens

Förra veckans bild med fråga: Ser du ansiktet? Ser du jordklotet? Mormor -  inte min alltså - har fantasi så hon ser ansiktet och jordklotet i den. Det är smukt som dansken säger!
Viola ser ett hav, bränningar slår mot kustremsan.
Gunilla är den mest jordade av oss för hon såg en väg och en cykel, det känns tryggt.
Veiken ser att bilden ligger, och kan ana horisonten! Mitt jordklot! a
Musikanta lutar åt Veikens seende, men bekräftar att med fantasi kan man se lite vad som helst ...
Skrivmoster, som vid avsyningen var trött,  tyckte sig se en uggla och en liten vit nalle, det passar in på mitt ansikte - det jag såg i bilden alltså. Jag fann också ugglan, men så flög den i väg.
I mitttankerum skulle titta några gånger till, men hon har inte återkommit i frågan så hon får se vad hon vill. I dagens bild från 2 september såg hon svallande hår!
Det finns också en stupbrant slät bergvägg. Vi ser i syner!

Dagens läge:
I fönstret.

Ska se ut genom det och se vad jag ser.  Inte vad jag tror  mig se utan det jag ser.
Ser jag inget så får jag göra något annat. Putsa de kanske?

Dagens reflektion:

Mormor sa att fönstren var hemmets spegel.  Nu har jag en i badrummet och en i hallen, så det räcker ju i och för sig. Speglandet har miskat i det här hemmet.
Hon hade något själsligt för sig också med dessa spegelfönster, men jag undrar hur hon tänkte där?
En blank själ? Klar i skallen?
Ögonen var själens spegel  sa hon också.
Blanka ögon är antingen täcken på feber eller galen förälskelse.


Dagens ordspråk: 
Tänk på många saker, men gör en sak i taget.
William Shakespeare

Dagens bild med fråga; 
Ser du? Jag ser ...





8 kommentarer:

  1. Han var nog en klok man han Shakespeare...
    Och bilden... ja här kan man se mycket... ju längre jag tittar ju fler figurer framträder... en fågel med stor näbb, en gubbe med smalt ansikte och skägg. En ängel med stora vingar.. eller kanske en galjonsfigur... ett troll... en stor krabbklo...
    Spännande bild!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, den ena bilden efter den andra framträder .. kram!

      Radera
  2. Jag ser gubben med en lång haka. Han ser trött ut. Svårt att se om han har blanka ögon. Jag ska göra som WS säger. Klem Bosse

    SvaraRadera
  3. Som sagt - bilderna flödar här! Bra att du följer WS, det gillar jag. Försöker hålla mig till det själv. God klem til deg :)

    SvaraRadera
  4. Spännande bilder... :-)

    Hoppas att du har blanka ögon av rätt anledning!

    SvaraRadera
  5. Bilder är spännande, tror jag är lite nojig på det för tiden :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det liknar en UGGLA. Den har stora runda ögon och mun.
    Ögonen är absolut själens spegel.
    Har du tänkt hur naturligt och avspänt man kan se in hos vissa människors ögon. Man kan känna sig lika obekväm då man tittar in i vissa ögon som ger dåliga energier. Man ser mycket genom ett par ögon.
    Soliga kramar från mig!

    SvaraRadera
  7. Härligt! Ja, jag har tänkt att vi möter genom ögat, ibland blir det bara så bra - och raka motsatsen vissa gånger!
    Vi ser mycket :) kram på dig

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...