måndag 1 september 2014

Systempåsen

Han tittar på mig.
Förvirrad.
Det är kallt, glashalt under snön. Systempåsen är inte helt tömd.
En del av innehållet finns i mannen.

Han är full. Berusad. Påverkad. Onykter.
Jag går fram och frågar  hur det går?
- Ser du dåligt?
- Ska jag hjälpa dig upp?

Han sitter med benen under sig. Han har inga byxor uppdragna över ädla delar.
- Fan jag skulle ju bara pissa ....
- Det är för kallt att sitta kvar, säger jag.
- Full är jag, men inte dum, säger han. Jag tar mig inte upp.
- Fast dumt att bli full innan jag kom hem, säger han och tittar ner över sitt misslyckande.

Han sitter en bit uppe i slänten i en brant nerförsbacke.
Jag vet inte hur detta ska gå för han är lång - och ranglig.

- Du får blunda, säger han.
 Ok, jag ska bara se till att jag står stadig, så får du ta tag i mig.
Han får min ena stav att ta fatt i som stöd upp.
- Du borde ha stavar som .... , han är aggressiv i rösten.
- Det har du rätt i, och du borde inte .... börjar jag ...

Det ser ut som ilskan gör sitt till att han tar i!
- Blunda!
Jag blundar såklart.
Det gör det så besvärligt så jag känner mig smått onykter jag med.

Efter flera försök så är han såpass på benen att han kan dra upp sina byxor.
- Färdig!

Det är då det blir lite ovisst på riktigt, han ser ut att ha glömt sin systempåse.
Ska jag eller ska jag inte påminna?
Påsen ligger strategisk en bit uppe i slänten.
Om inte han ska ramla igen blir det jag som ....
Fördel: Jag behöver inte blunda.

Efter ett raskt genomtänk kring det egna valet med mera, så säger jag:
- Men, har du inte glömt något?
- Trodde inte du skulle säga något, svarar han till min förvåning!

Jag hämtar påsen och räcker den åt honom.
- Tack damen!

Han lunkar iväg åt sitt håll och jag åt mitt.




8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo, jag är nog lagd åt det hållet - men det finns gränser :)

      Radera
  2. Medmänniska ut i fingerspetsarna *underbart att höra* Döm inte ut hunden med en gång ... sant uttryck för mannen var klipsk *så klart* / kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. TackTack!
      Klipskheten hör inte med "dumheten" alltid!
      kram

      Radera
  3. Viken underbar liten berättelse! De flesta hade nog bara passerat... blundat och gått förbi...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att det är en god upplevelse även om det den är "sårbar".
      Kram på dig!

      Radera
  4. Är det en sann berättelse detta?
    Målande! Jag ser det framför mig och får tankar och känslor som jag inte kan greppa riktigt.
    Detta är mycket bra skrivet, och jag tror inte att jag behöver säga mer ...
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Tack, tack, tack/glad - den är sann! Jag mäter 1.58 så oddsen var minimala på så vis. :)
    kram :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...