lördag 6 september 2014

Lördagstema Kartong

Välkommen till Lördagstema efter sommarlovet!
Mina temabloggvänner hittar du längst ut till höger.

Kompositör för septemberteman är jag
13/9 Kudde
20/9 Knas
27/9 Kappa

Tema 6/9 uppstod som sko i kartongen -
Skokartongen.

Jag tog en tid bort all kartongemballage i affären, tycker det är onödigt dra hem det som ändå ska slängas = återvinning.
Ett slags minimotstånd på slösande av energi mm - ja, ni vet!
Efter en del samtal med affären om deras lagerplats osv - så har jag tydligen resignerad. Jag bär hem kartonger numera.
Sedan bär jag de till återvinningen.
Om jag inte spar dom till vettigt bruk.

Som  att lägga brev i, de med rött snöre omkring. Foton. Skatter. Skrivhäften.


Faktasök på Wikipedia:
En kartongs ytvikt överstiger 170 gram per kvadratmeter. Papp har en större ytvikt än 400 gram per kvadratmeter.
Sällan tänker jag på detta. Aldrig, när jag tänker efter.

På pappersbruket i samhället Åmotfors i Värmland där jag bodde några år, tillverkades mycket pappersmassa, blekt, oblekt.
Kommer i håg doften. Följde vindens riktning och var till vissa tider olidlig, men det gav många arbetstillfällen, och att ha upplevd brukssamhället ger troligen perspektiv på kartong ....

Läser in mer fakta:
Nyfiber eller returfiber ...kemisk tillverkning, sulfit-eller sulfatmassa.
Mekanisk tillverkning, bestruken eller obestruken  yta - det var intressant - vit eller brun baksida, jaså jaha ja.
Fiberskikten kan vara ett eller flera.... kraftliner kallas ett av skikten - de andra står det inget om....

Material:
FBB -falskartong av nyfiber av mekanisk massa, mycket stark.

SBB - solidkartong - det må vara en solid kartong - byggs upp av blekt kemisk massa och ger utmärkt bildåtergivning - fotopapper ...

WLC - bestruken returfiberlådå- eller kapsel. Kapsel, det visste jag inte.
En lågprisvariant, en lågstyrkevariant, och den är lågpresterande även hygienisk.
Det där blev inte helt rätt, den uppfyller inte alla hygienkrav.
Ja ja, så kan det ju vara - ?

Svenska Akademins ordlista:
Benämningen kartong används också ofta för papplåda eller kapsel. Kartong kan alltså vara antingen en låda(behållare) eller ett material.

Den bästa kartongen jag vet är den som innehåller böcker. Inuti kartongen alltså.
Och äggkartongen icke att förglömma! Proteinrikt. Hygienisk.

Innehållet i denna kartonglåda  gav ordning -
den är nog av den bestru
kna typen
Faktasök igen:
Kartonage: Limbunden bok med pärmar av tjock kartong.
Igelkottens elegans i i kartonnage; den är bestruken och har förmodligen kraftliner.

Kapaskiva: 1957 började skivan säljas av Monsanto under varumärket Fome-Cor.
Onödigt vetande, men har jag satt tema så har jag. Det är en lätt hård skiva med en kärna av polystyren, ytskikt av kartong. Här flödar storlekar, tjocklekar och färger. Utmärkt är att montera bilder på kapaskivan och att bygga arkitekturmodeller! Ett vanligt medium för presentation  bland arkitekter och designer.

Där gick det upp ett ljus för mig; Färger på kartonger är alltså kapaskiva.

Wellpapp: från tyska welle; våg, vågig papp med pålimmat papper på båda sider, liner/planskikt. Bra att göra lådor av, den är stötdäpande och väl ägnat för förpackning.
FCT-värde anger dess förmåga att klara ett plantryck. Det mäter flutingens styrka - förmåga att motstå hop-pressningen. Återvinningsbar till 100%.
Bilden är från Wikipedia - 
kuriosa om wellpapp:
För 14 år sedan återvanns i Norge 90% av all wellpapp.

Pappskalle.
Wellpappvågor.







14 kommentarer:

  1. Jomen visst kan väl skoaffären kunna ta emot (dvs behålla) skokartongen? Jag lämnat alltid mina kvar i affären och de brukar acceptera det. Men det är något som jag alltid gör där det går i hopp om att det kanske blir någon ändring på förpackningsexcesserna. (Men just skokartonger är ju rätt funktionella, annars skulle skorna kunna bli rätt deformerade). Återbruk av skokartonger?

    PS. Tack för grundlig kartonginformation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll tillgodo med informationen; intressant det där med att behålla kartongen att det funkar och inte funkar. Deformerade skor, nej tack, Jag återbrukar också skokartonger, bra till förvaring.

      Radera
  2. Tack för att du redogjorde om ämnet, jag orkade inte.
    När det gäller förpackningar så försöker jag också lämna en del kvar i butiken. I synnerhet de där elakartade, reumatikersäkra plastförpackningarna. Jag brukar hänvisa till mina kravliga händer och be expediten öppna förpackningen åt mig. Elakt men skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det passade ju utmärkt då! Jag kom på att jag visste så lite så blev det inlägget till! :) Elakt, befriande elakt tycker jag!

      Radera
  3. Kära hjärtanes vilken kartongforskning du gjort! Högeligen intressant! Tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt ovan, jag kom på att jag visste så lite, så då blev det ett helt inlägg! Roligt jag bidrog!

      Radera
  4. Här hos oss så är det sessorna som tar hand om skokartongerna och återanvänder dem till allehanda förvaringsaskar. Inlägget fick mig att läsa informationen om och om igen. Fick intrycket att... det hade jag ingen aning om, när det gäller kartong. Tackar för informationen.

    SvaraRadera
  5. Till sessornas glädje! Som sagt jag hade själv sålite kunskap så därför blev det så informativt. Kul!

    SvaraRadera
  6. Jag har alla mina skor förvarade i skokartonger. Det blir ordning och reda i garderoben. Sen använder jag aldrig några andra hemma än Schollssandaler. Ibland hittar jag skor i någon av mina kartonger som jag inte hade en aning om att jag hade.
    Kul tema - får se vad det blir av nästa. Det blir nog också lite sent eftersom jag ska upp till Stockholm och barnbarnen i morgon.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Du har en relation till kartongerna, smart och vilken överraskning då ett par dyker upp!
    Ha det fint med barnbarnen!

    SvaraRadera
  8. Tack Tove! Jag har lärt mig massor. Igen!
    Själv har jag en särskild kärlek till kartonger, askar, lådor och det finns en del i mina gömmor fyllda av allsköns härligheter. Alltid är det lika roligt att titta in i kartongen som bara finns där någonstans och överraskar med innehåll som har glömts bort.

    SvaraRadera
  9. De ger ju små glimtar av liv och minnen, där de finns någonstans ... bara det!

    SvaraRadera
  10. Gillar heller inte att saker och ting packas in i onödan, i lager på lager med papp och plast. Resursslöseri helt enkelt. Fast just skokartonger gillar jag, då de är så praktiska till just förvaring av olika slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överens i packfrågan, undantag skokartongen! :)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...