måndag 29 september 2014

"Itte no knussel. Marte Svennerud"

Jeg tar opp tråen fra forrige mandag 23/9 og fortsetter lystfyllt der jeg slapp;
Her kommer julenovellen som Barbra Ring skrev; 

Jeg leste den for lenge lenge siden i Leseboka mi som jeg hadde på skolen. Husker jeg var imponert av denna dama. 
Der jeg vokste opp på Setskog i Akershus fylke sa vi også "itte og je" 

Fortellinga/novellen har sitt sete i Buskerud et sted, du finner fylket på kartet  her:
www.sv.wikipedia.org/wiki/Buskerud_fylke

Direkte sitert fra novellen som jeg fant igjen på nettet:
www.historieboka.no
 Rik og barnlaus satt Marte Svennerud, landhandlersken, på Svennerud gård og holdt bygdas töyler  i si hand. 
 Kunne folk betale, inndrev Marte  Svennerud ubarmhjertig  like til siste öret. Kunne de ikke betale, slo hun en strek over  hele regnskapet. "Itte no knussel", sa Marte Svennerud. 
Så hendte det like under jul at lärer Hansen döde, og enka satt igen med sju uforsörgede  - i reine armoda.
Presten sendte liste runt for å få penger til begravelsen og til å betale husleia. Lista kom sjölsagt först til Marte Svennerud; den oppmerksomheten skyldte bygda henne.  Men videre kom den heller aldri.  
 Den gick tilbake  til presten med den påskrift:
 "Je bitaler itte no knussel Marte Svennerud".  
 Så lite knuslet som Marte Svennerud var, så  sparte hun alltid på d-en i Svennerud.
"Det der kunne bare en i bygda ha skrevet, og det er Marte Svennerud" sa  presten - han satte et komma etter bitaler.
Så lot Marte Svennerud spenne for, benka sin mektige person på baksetet, og fyllte hele sluffa med små og store poser fra butikken, og så kjörte hun på kondoleansevisitt  till lärer Hansens enke.
Hvis noen etter den visitt hade spurt lärer Hansens barn om hvordan det vakreste kvinnfolket i verda så ut, så ville de alle sammen ha forsikret  at hun hadde tre haker og små lyseblå öyne - sånn som Marte Svennerud.
Men lille julaftens morgen glei lärer Hansens enke i kjellertrappa, falt ned og slo seg så hun döde fra barneflokken noen timer etter.
Fortsettelse fölger om en uke ....


4 kommentarer:

Tack - så roligt du hörde av dig!

Månadens fotoutmaning - Reflektion

Amanda Jona  inbjuder till Månadens fotoutmaning. Reflektion är för mig en filosofisk spegling i mitt inre över vad som hänt eller annat...