fredag 19 september 2014

Brevet

Kära god vän Beata Friwolter.

Först tack för dina rader som kom för ett tag sedan.
Jag har haft att göra och inte varit så skrivkry senaste tiden.

Ladugården tar sitt av min vardag och mannen min han har också fullt upp.

Kossorna ska mjölkas två gånger om dagen.
Jag tar morgon. Han kvällen.
Det är ett evigt ut och in och dra i spenarna.
Glad är jag naturligtvis över deras sprängfyllda juver. Smör, ost och mjölken då förstås, ska på bordet. Det är som en cirkel det där.

Så kommer det ju grisar. En av suggorna fick 7 kultingar, låg i hjäl två av dom.
Kossorna får ju också kalvar som bekant.

Hästen våran får inget avkom här på gården, men i granngårdarna fröjdar hagarna med föl.
En spänstig en, våran häst, ynglar fritt och anses bäst i klassen avelshäst.
Det är mannen min som leder hästen till uppdragen. De har ju en viss gemenskap i avelsfrågan de där två.
En gång lurade jag mannen min och gick iväg med hästen.
Grannbonden var tveksam, men jag stod på mig, finare föl har inte avlats här i socknen. Men det är det ju bara jag som tycker. Det tiskades och viskades , men mannen min  är av den goda sorten, tack för det, han flinade och drog sig i skägget och undrade om jag villa ta avverkningen i skogen till vintern - också.

Ston, kon, suggorna med flera samt kvinnorna får stå för resten av livet. Nu var jag naturligtvis orättvis. Den har sin gång, rättvisan.

Baka brödet gör jag ju själv. Dega mig hit och dega mig dit, knådvalsen fastnar i halsen, men  slit-tårarna som blandar ut degen gör brödet luftigt och gott, mannen min säger så, fast han vet ju inget om slit-tårarna!

Matt-tvätten gick svint i år nere i bäcken. Nya skrubb-borsten är bra, men den gör ju inte jobbet själv.

Att jag inte längre kan yngla som förut är en gåva från Gud själv. Kroppen min vilar upp sig, men det är endast på det området.

Nu ska bordet dukas, soppkoken luktar klart.
Imorgon blir det fläsklägg och rotmos.
Vi har folk inne för höbärgningen, de äter som få, så det fick bli en extra brödbak i veckan här.

I mitt ansiktes svett  hälsar jag Dig allt gott för dagen och för framtiden!

Hälsningar
Amalia Frusterud

11 kommentarer:

  1. Man kan bara sucka och tycka att det är skönt att det är en annan tid nu...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en annan tid nu. Lite annat pussel dock att få i hop.
      Kram

      Radera
  2. Du har en avundsvärd fantasi, Tove. Blir så imponerad varje gång.
    Eller är det inte fantasi? Är det ett riktigt brev? Det går aldrig riktigt att veta i det du skriver. Du får med alla de där små detaljerna - och känslotonerna - som gör att det upplevs så äkta.

    Önskar dig en fin helg.
    Kramis

    Önskar dig en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt du tycker så. Gädjesprid i kroppen. Tack!
      Fantasi har jag tydligen gott om, har haft det sedan barnsben sägs det. Fantasi är det, det bygger inte på en verklig historia, ett hopkok av sånt jag fått till mig via böcker och historier. Lite av min egen själ får plats - känslotonen .. tack tack
      Kram o trevlig helg till dig med.

      Radera
  3. Undrar vad Beata svarade... bor hon kanske i stan.. tror inte hon mjölkar kor i alla fall! Tror hon röker, går på krogen ibland och dansar med någon spännande swingpjatt.......kanske är hon lite förälskad också.... kanske får Amalia ett svar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan du elajka ... det må jag säga ... joo, ett svar ska följa ... , du tenderar nära kan jag säga. Riktigt kul att få din kommentar! :) :)

      Radera
  4. Oj då, skulle ju varit en liten ögonblinkning....men men inte blev det det inte...

    SvaraRadera
  5. Hon känns alldeles autentisk Tove, förstår av kommentarerna att du skrivit brevet, kändes som ett gammalt brev du hittat nånstans! Nu ska jag läsa svaret :-)

    SvaraRadera
  6. Finns inte så många gamla brev i mitt liv - så jag skapade några :-) vänskap och olikheter är ett tacksamt ämne ... Tack Anna!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...