söndag 21 september 2014

Blogg Bloggare Bloggast

Denna söndag ska jag hylla bloggens existens till skyarna!

Nära himlen alltså .. mångfald
till kreativitet, till unikt existensberättigande, till glädje, till nytta, till kunskap, till ögats fröjd, till sinnets vara och varaktighet, till ångestdämpare, till uppvaknande, till tröst.
Till - varo.
Vem vi är, var vi kommer ifrån, till vad vi är på väg ... spelar ingen roll. Språket har vi ju ... jordnära, flygande, svävande realistisk. Kläm till med en dröm!

Läs kritisk, sa min svenskalärare i Värmland. Skriv kritisk sa min norskalärare  i Norge.
Skriv inte mer än du behöver, skriv kort, skriv bra grammatik och tänk på vad du uttrycker.

Ta en bloggvila, ta den tid det tar. Når så behövs.
Skit i bloggen om så behövs.
Komplement i mitt liv är bloggen, blogg som är en slags dagbok, ett kåseri. Ett skriv, en berättelse, en bild ... ett meddelarforum.
Av och på-knappen reglerar flödet.

Bloggtorka talas det om; jag funderar: Är bloggen ett måste, ett beroende, ja, då är ju inte torkan behaglig.
Bloggångest.
Nej, det hoppas jag då inte.

Skål i saft och eller vatten, eller vad du vill fylla glaset med om du vill fylla det alls ...
Kommer på Jacobs Stege, klättrar upp och höjer mitt glas mot himlen .. skål ta mig fan ...





26 kommentarer:

  1. Så mitt i prick du beskriver bloggandets olika sidor. Bloggandet har jag funderat över till och från och alltid kommit fram till hur mycket jag gillar det trots bloggtorka och "the real life". Tack du fina bloggvän som berikar mitt liv:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då berikning .... håll tillgodo kära du! :) Berikarkram till dig också!

      Radera
  2. Du är så duktig, intressant, rolig, kreativ, tänkvärd ... som skribent. Gillar verkligen dina skrivna ord. ☺/Mona Guttke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Mona, du har berikat mitt liv med minnen från Åmotstida! Så det så!! Avståndsnära kram för det!

      Radera
  3. Jag har bloggat sedan 2006 och det händer att jag då och då drabbas av bloggtorka ... men det beror mest på att jag kanske är lite informationstrött och ngt dränerad. Men sen kommer kliandet i fingrarna tillbaka igen. Skrivandet och bloggande är fantastiskt med tanke på att andra kan läsa ens tankar och funderingar vilket är som en morot ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morot, äpplen, päron, glädjen är också att läsa andras- en bonus på sitt eget skrivande. Välkommen hit! Du vill får ett besök av mig också- :)

      Radera
  4. Härligt inlägg. Jag tycker om att ta bilder men är ingen ordkonstnär som du så jag är nog inte en bloggare i egentlig mening. Tycker mest om att läsa andras bloggar :) Ha en fin söndag och kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Att ta en bild - som du gör väldigt bra - är ibland mer bättre än orden! Roligt du tittar in. Bildlig kram!

      Radera
  5. Bra svensk- och norskalärare! Ett kritiskt sinnelag är kanske inte alltid så kul, men vinner i längden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ju! Dock håller jag mig inte alltid till det - :)

      Radera
  6. Härligt hääääärligt inlägg.
    Så bra du beskriver bloggvärlden
    Det skålar vi tamefaan i....

    Skåååååååål☕. Kaffe bidde skålen i😆.

    Ha en skön måndag underbara rara bloggvän.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skååll och tack för att vi bildar, läser och skriver oss alla! Kaffekram :)

      Radera
  7. Underbar headerbild *gillar*
    Gillar det du säger om Jakobs stege *ler*
    Låt och leva och leva i livet och göra det som faller oss in med att blogga eller inte blogga *ler* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för headergillat! Lev och låt leva kram :)

      Radera
  8. Vilken härlig hyllning till bloggen. Jag tror att många svensklärare av den gamla stammen har tagit död på åtskilliga elevers skrivglädje. De skulle vända sig i gravarna om de läste något som heter Bloggar. Måndagskram Bosse

    SvaraRadera
  9. Det gör de nog ... glädjen är störst,bäst och vackrast i skrivet ... :)
    Måndagskram efter mottagandet åter till avsändaren.

    SvaraRadera
  10. De orden var då mitt i prick. Att läsa andras bloggar, är att lära sig skriva sin egen blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så absolut .. och frihandsa lite ... :)

      Radera
  11. Hej och tack för din kommentar hos mig! Trevligt att hitta till din blogg!
    /SA

    SvaraRadera
  12. Hej Tove!
    Vilket intressant och klokt inlägg du bjuder på! Det gav mig flera bitar till mitt eget "bloggpussel".
    Hoppas du får en fin dag! Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att få göra en bit ....och kul du kom hit :)

      Radera
  13. Absolut mitt i prick, blogga eller inte blogg det är INTE den stora frågan. Blogga RÄTT för dig eller mig....är det.

    SvaraRadera
  14. Tack för detta! Trevligt att läsa dina svepande tankar, svart på vitt. Du lyckas på något sätt få till texten så som det ofta är inne i huvudet ... ett farande av tankar och funderingar. Vi som läser får en chans att ta de där tankarna och reflektera över dem ...
    Suveränt ... :)

    SvaraRadera
  15. WoW ... det ser ut som att "tankesvepet" landar läsligt och leder till fortsatt reflekterande... nöjd bloggare! :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - I väskan

Mina mesta väskor är ryggor, Lilla och stora Kånken. Behändig att ha på ryggen, kan bäras som väska, tål blöta och rymmer mycket. Inne...