lördag 16 augusti 2014

"Verdens Gang" ... vandra vidare ...

Vilket även på svenska betyder Världens Gång. Tidningen som torde vara en csensationsvariant typ Aftonbladet el. Expressen.

Tänkte du kanske på den beslutsångest som kan uppstå i valet av vem ska jag välja?
Relaterar du till Hasse o Tage, Gösta Ekman?
Fint, då är du på spåret direkt.

Men nu gällde det Verdens Gang! Troligen ett sidospår; så växla om och följ med mig:
Helgemagasinet 9 augusti i VG bjuder följande: Portrettet.
Först hittar jag:

Bilden från VG,Helgemagasinet 9/8 d.å

Oscar Wilde...bild också från VG, Helgemagasinet 9/8 d.å







I rennesteinen ... från rännstenen - 









Spåret är Pushwagner, Bildkonstnär/popkonstnär av större mått, jag hade ingen aning då min syster pekade ut hans målningar på Skuret, i storförmat, Tjuvholmen, Oslo.
Min syster sände mig också artikeln från VG:
Här är omslaget på videon jag köpte på Tjuvholmen, en utställning i mindre förmat - videon  också visad på K-Special Svt 1. Fra Rennesteinen til stjernene:

... när jag såg denna fick jag en bakgrund till bildkonstnärens popkonst budskap ... fenomenal
Bilden från VG. Han heter Terje Brofos,
 född i Oslo 2 maj 1940. Hariton Puchwagner är konstnärsnamnet ... 
När det gäller sinnena hörsel, syn, smak, känsel så gäller följande för bildkonstnären/popkonstnären:



Lyssnar på ...  Jazz



Ser på ...  Kvinnor


Smakar på ... Vodka & Cola


Känner på ...  Pulsen




Om jag nu har väckt din nyfikenhet på vederbörande, om du nu ville se hans tavlor, om du vill veta mer om  "fenomenet" så sök vidare;  vandra vidare  - världens gång.

Utställning: Tomelilla Konsthall tills 17 augusti vilket ju är i morgon!

9 kommentarer:

  1. Fan vet om jag håller med Oscar Wilde. Kul att se hur norrmännen definierar honom - irsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Nu dog ju Wilde´n 1900 - så tiden kan ju ha förändrat rännstenen så trädtopparna är närmare ... norskan är ett härligt språk! Morokul!

      Radera
  2. Den som söker, han letar. Gammalt djungelordspråk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Den kommentaren satt fint! Norges konstdjungel ... :-)

      Radera
  3. Så synd det är alldeles för långt ifrån mig. Men annars....

    Söndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag såg hans konst på Tjyvholmen i Oslo så var jag inte överbegeistrad, men nu iefterhand verkligen - för långt för mig också! Måndagskram!

      Radera
  4. Jag måste medge att detta är inget för mig. Jag är mer åt fina färger och fina motiv istället. Men smaken är som ba...
    Kramen.

    SvaraRadera
  5. Jag är född nyfiken så jag kommer nog att söka vidare även om jag inte kan gå på utställningen.
    Ha nu en fin Måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt vara nyfiken! Sök så finner du om det är något för dig! Fins måndag också till dig! :)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...