fredag 8 augusti 2014

Hopkok

I dag blir det rakt från hjärthjärnan eftersom det dimper ner. Skriver i tankens vindling.

Solens hälsning:
Tillfälligt mellan eller bakom moln.

Tv´ns hälsning:
Mat o dryck, nyheter, branden förstås, alla som har upplevd att bli glömt, inte få informationen i tid, den personliga tragedin, de som går på marken och gör det farliga krävande jobbet med slangar som ska utläggas, varmt och farligt med allt de drar i sig - och de kan brinna inne - ute.
Men det är helikoptrarna som får mest uppmärksamhet.
Alllt det goda kommer i från ovan - i allafall regnet.

Filosofisk refleksiv hälsning:
Jag har alltid varit vän med det fenomenet som vi lever i har minst två perspektiv. Från markens alla rötter och det  ovanifrån.
Det som finns däremellan är det liv vi människor lever.
Krigets vindar blåser här och där. Ofattbart och ändå inte. Onda och godas krig.

En gammal brandbil drar två norrmän på tur i  - till Mongoliet.

Skrattet och gråten krockar ofta, som i en svartvit film, finns inget bättre - det är i skuggorna mellan det svarta och vita som nyanserna i pastell, stark olja och akryl,rött, grönt, gult, blått för att inte tala om alla blandingars ljuvlighet + en blyertsspets i grått som träder fram.
Färgläggning av ett liv!

I bland smyger sig en förnöjsamhet in bland kaos, hopplöshet, misstro och eländets elände - inte vet jag vad som gör det. Glädjen är det ju förstås!

Jag vaknar, benen bär, ögonen ser, smak och lukt, räkningarna betalda, mat för i dag och flera därtill. Vatten i kran, tvål och parfym mitt i allt, snacka om lyxens ytterlighet!Några att tycka riktigt mycket om. Och mitt skrivande ....

Dock med ett kognitivt hinder som begränsar arbetsminnet och inlärning.
Det är som ett funktionshinder. Allt tar tid, stresskänslig > allergisk.

Behöver använda en avknapp titt som tätt.
Som nu!

En bild, två bilder .... mångfaldens värld










4 kommentarer:

  1. Många tankar i ett inlägg, precis som "dagen" ser ut för många av oss.

    Ska läsa vidare på din blogg.

    SvaraRadera
  2. Ja tänk, i skuggan mellan svart o vitt där finns de starkaste färgerna - de som gör livet så spännande! Vad mycket vi har som gör oss lyckliga och glada! En tanke som blev väldigt stark vid ett kafferep med tre tjejer.......

    SvaraRadera
  3. Ja, men du, jag har ju just läst det på FB, blir ju helt rörd då jag får vara med fast jag inte var det! Helt underbart och tack för besöket här. Undrar vad ni sa? :)

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...