onsdag 2 juli 2014

Konsten och jag 1

Konst är upplevelse! Fria sinnets! Där och då inget vid sidan, inget framför, inget bakom.

Konst i Bonnstan i Skellefteå. Målarens hjärta och hjärna ut i händerna genom dopp av penseln i färghavets utvalda nyanser. Teknik eller inte.

Under en samling av blå tälttak samlas de med sina tavlor! Så mycket upplevelse till min stora glädje. Så många uttryck bilden har. Klart och tydligt. Diffust ibland.  Vad konstnären kände, tänkte och ville förmedla. Vad jag kände och tänkte.
Skissat före, ibland kommer det till under penslarnas stryk. 

Självlärda > autodidakta, kursade, skaparförmåga och inte minst viljan, ännu mer lusten. Jag frågade ingen om motivationen. Motivet däremot var oftast klart.

Vid Edelvik Folkhögskola i Burträsk finns konstlinje. Där finns också Ostens hus.  Ost är ju smakkonst!
Solvik  Folkhögskola en bit utanför Skellefteå har också konstlinje.

Fotona jag delar med mig är av amatörkvalitet.

Samstalen  med de olika blev en del av upplevelsen;


Anna Norström.
herkulesina@gmail.com

070 325 4269


Att lära sig måla kan ta bort den spontana glädjen, kom vi fram till.
Anna är självlärd.







Här är några av hennes tavlor


En vacker akvarell.



I mina ögon en förnöjsam seniorska med katt.










Mona Bruce
www.monabruce.se

070 239 14 79

Ta dig en tur in på hennes sida ....









Dessa valde jag fota





Kerstin Ahlgren
kerstin@ahlgren.de

 072 227 0717

Kerstin gick konstlinjen på Solvik






                                                                                                                                                             




Dessa tavlorna valde jag.
Solen gassade, skugga, ljus, tälttak och människor speglar sig.

Jag tycker det går an att låta vara så för det ingick i upplevelsen.







                                                                                                                                                       



Nu ger det inte konstnären 100 rättvisa i tavlan, så är det, men upplevelsen där och då påverkas inte.
Det var ju just så det var vid det tillfället.









 Här är Noah - Nils Olov Ahlgren
noah@ahlgren.de

+ 46 765 55 45 45 ahlgren.de

Om ett släktskap fanns här vet jag inte - men de satt tillsammans dessa Ahlgrens.

Han målar kaffemålningar, och satt med en pytts brunt och målade med tunn pensel drag i ny kaffemålning ...
Självlärd.                                                            









Denna tavlan stående i gröngräset ....

Stark affekt,  FUN FAN - de ligger nära de där









Konsten och jag 2  ... det kommer mera




4 kommentarer:

  1. Hej du!
    Här var det färg ska jag säga...härligt. Målar lite själv tycker det är sååå kul, jag är mer på en amatörmässig nivå självlärd. Tycker mycket om Kerstin Ahlgrens hängande blomma. Änglatrumpet?
    Kram från Skogsfen.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det är en änglatrumpet hon målat. Roligt att du också målar, det är ju upplevelse att göra det! Tack för besöket och kommentaren.kram

    SvaraRadera
  3. Många vackra målningar... önskar jag kunde... beundrar dem som har både ögat och handen för att skapa :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, det är så ljuvligt möta dessa människor med den begåvningen! kram :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Dryck

Att dricka - dricker - drack - har druckit  dryck. Glas och dryck hör ihop, gemenskap och smakförhöjare. Vatten är  särklassklassifierat ...