lördag 5 juli 2014

Hel och ren Nivea


Jag slölyssnar på radioen.  Skönhetssalonger, hudterapeuters företag går bra. Att vara vacker och felfri ligger långt framme i vår tid tydligen.

Kom att tänka på min mormor som  använde brunkräm för att dölja sina pigmentlösa partier i ansiktet. Parfym? Jo, minsann Coco Chanel no 5.
Min mor behöll pigmenten livet igenom.
Hon använde inte parfym vill jag minnas.

Båda dessa kvinnor använde Nivea till ansiktet och kroppen i övrigt.
Mormor på kvällen, mor på dagen.
De båda tvättade ansiktet morgon och kväll i kallt vatten.
Smink behövde de inte, de log lite blygt och sa att de var "naturlig pene". (alltså naturligt vackra/såg bra ut).

Tänk att det betyder så mycket att vara vacker! Hel och ren sa både mormor och mor skulle räcka långt.
Min farmor hade samma inställning.

För min egen skönhet - det vackra infälld i det begreppet så är  jag "mer söt av mig". Oseriöst nog för att vara seriöst. Blygheten som arvsynd.
Nivea till fötterna och torra händer. Parfym -- nja det varierar.

Skönhet för mig är att vara bekväm i kläder och sko.

Och det känns ju på smått vis detta med utseende och den uphängdhet i det vi har. Jag tänker då närmast på vår omvärld, naturen, unioner, och flyktigheten i den.

Konsumtionen som ska gynnas så vi överlever.
Vet du, jag tror en kan slita ihjäl sig och behöver få vara vacker för att stå ut.
??

Nu har jag snärjd in mig i mycket här märker jag - ett slags "statement" på det lilla och det stora är väl troligen den första tanken med skrivandet i dag.

När skönheten kom till byn ....                                      
Reklam tänker du kanske?
Inte då!
Det handlar om traditioner
Kroppen är frisk.
Hel och ren.
Skön -t



4 kommentarer:

  1. I min barndom då fixade ju Nivea allt och det har jag börjat tro på igen och den blå burken ska det vara Hi hi Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Hej momor! Så roligt!! Tack för din kommentar!
    :)

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken flitig bloggare du har varit senaste dagarna. Jag skulle vilja kommentera allt, men det får räcka med den här ....

    Jo, det är konstigt det där med skönhet. Eller vikten av att få känna sig fin ... duga till ... Antar att det främst handlar om att "duga" i andras ögon, för jag är rätt så säker på att jag inte skulle bry mig alls om jag var ensam på planeten ... Då skulle jag gå ut i moder natur som jag är skapad, och inte bry mig ett jota, annat än om hälsan möjligen ...

    Men nu finns det en mängd presumtiva möten med andra, och där ska man på något sätt hävda sig. Vi människor är ju inte ensamma om detta. Det räcker att titta sig runt i djur- och växtrike för att se att hela vår tillvaro handlar om att göra intryck på något sätt, vare sig det handlar om att locka till sig någon eller något, eller för att skrämma bort någon eller något ...

    Vad vi än tänker om utseende - vi människor med vår "intellektuella" hjärna - så kommer vi nog aldrig att klara oss helt ifrån det biologiska arvet ...
    Jag kan ibland ställa mig frågan, vilket är egentligen värst? Det att vi strävar efter skönhet, makt och status ... eller ... det att vi med vår förmåga att föreställa oss saker, grubbla, tänka och känna en massa, lägger in mer i det än om vi bara reagerade reflexmässigt.

    Nu är vi människor, och fungerar utifrån det. För att inte belasta oss med komplex kanske det bara finns två alternativ. Antingen backa bandet och bli djuriska igen, eller ta ett jättekliv framåt i evolutionen och bli av med djuret helt. Den här blandningen som vi är tror jag kan vara väldigt förvirrande ... ;)

    Lite filosofi i ämnet skönhet, så här på lördagseftermiddagen ... hehe

    SvaraRadera
  4. Tack Louise för denna filosofiska kommentaren. I bland blir ett inlägg komplett/fulländat med kommentar! Så nu denna gång! Jag har läst den flera gång! BRA :)

    SvaraRadera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...