tisdag 15 juli 2014

Bilderna i burken

Nyttigt sägs det vara 

Det är/har varit så att jag alltid är i mot från början.

Videon, gick väl an att hyra den stora tunga  lådan för speciella tillfällen. Men inte köpa och få en sådan frestelse av farlighetsgrad 10 på en skala som slutar just på 10. Vad var farligt? Försoffning och avtrubbadhet.

Att jag hade ett val fanns ju inte på den tiden. Senare så läste jag en kurs på distans och behövde video för att se cd- skivor med kursmaterial.

Tv var jag negativt inställd till, medveten om av och på knapp. Den fördummar ju!
Fast min barndomsupplevelse av TV då suddiga testbilden var fantastisk, för att inte tala om alla "antenn på taket" ändringar. Walkitalki genom fönstret i dåligt väder. Minnenas ljuva släng av visst vemod. Far min och jag, syster min också.
Far åt barkbröd under andra världskriget ...

Dator! Gränser fanns ju! Hade det som ämne på handelsutbildning för alltför länge sedan. Inget betyg skulle ges så jag minns endast läraren  som var frälst på ämnet.

Likaså mobil.
Aj aj aj!
Min första längre resa ensam i bil skulle göras och jag fick ärva en ... det gick an.
Tryggt. Det tog en del timmar att lära mig användandet.

Men min skepsis besannades då jag skulle ringa upp resmålet och berätta hur längt borta det var - än så länge. Inget resultat.
Körde vidare och var nära köra av vägen då den där som låg på sätet bredvid plötsligt ringde och rösten säger: Du har ringt oss?
Har jag?
Jag hade slagit fel nummer och det fanns ingen täckning då jag ringde upp.
Just så kände jag mig då- några skuggor skuggade mig
vad var det jag sa ...

I dag har jag bara mobil.

Det gick som det gick, nu har jag allt, och i datorn finns dessutom alla bilder, jag som aldrig skulle ha en modern kamera, nej tack, glädjen att gå och hämta ut inlämnad film på fotoaffären var oöverträffad bästa alternativet.
Även en  ängel får sin fasta grund förändrad
Det avslagna bladet  ....

Jag är som jag är; här har jag låtit orden flöda för att visa några bilder jag har i burken - det går så då jag setter mig ner framför datorn och låter hjärnan själv sortera och placera bokstavskombinationerna. WWW passar bra.
Det är sant, jag är en pratkvarn - nu på print.

Två fåglar
badar i rosa på bladig kvist 

9 kommentarer:

  1. Hej Tove,
    Tusen och åter tusen tack för besöket hos mig och de snälla kommentarerna. Jag har hört talas om dina underfundiga texter och härliga inlägg av min syster Gunilla (gunwah) men nu först kom jag mig för att kolla och det stämmer verkligen.

    Du har så rätt om tekniken. Jag har också stått frågande inför alla dessa moderniteter men har allt eftersom plötsligt varit ägare till de flesta. Ser också nyttan av säkerheten med mobilen tex vid bilturer och fb som jag aldrig skulle bry mig om är ett bra sätt att hålla kontakt med avlägsna vänner och släkt. För att inte tala om datorn som jag verkligen gillar både för bloggen och när jag fotograferar. Ja du ser......... Och sen får man så fina bloggvänner som en bonus med guldkant.

    Ha en riktigt skön sommar. Kram/Eva

    SvaraRadera
  2. Jag glömde ju du har fina foton också :)

    SvaraRadera
  3. Men hej, var god dröj omkoppling sker :) - så du är Gunillas syster du - ja ännu roligare blir det ju att du också tittar in hit!
    Samma här; använder FB för släkt o bekanta längre bort - och för bloggeriet som ju blivit min plattform för att skriva, och få ny kontakter utifrån det!
    Vi ses igen! Besökt Gunila idag också - men hälsa ändå - ni bor ju så nära :) kram

    SvaraRadera
  4. Ja, det var värst så avigt inställd du är/var till nymodigheter. Järnvägen var också farlig på sin tid, och bilen förstås. Själv var jag tämligen oförstående till mobilen i många år, förstod inte nyttan och nöjet med att prata i telefon. Nu har jag en iphone och trivs med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilen i nuvarande fingerstrykande tappning har jag än inte givit mig på ... men det kommer nog, det med?!

      Radera
  5. Jag är både för och väldigt mycket emot datorer Hur tänker hon nu undrar du? Jo, jag gillar datorn på jobbet och här hemma förstår verkligen underlättnaden i arbetet hos alla arbeten men blir j**ligt förbannad då jag hör att hela skolvärlden förväntar sig att det finns en dator i alla hem. Vilket det ju inte gör och det innebär att den stackars eleven inte har samma möjlighet som alla andra. Det är klart att man ska få lära sig hantera en dator i skolan men att den måste finnas i hemmet för att klara av skolan då säger jag i det bestämdaste NEJ eller så får skolan helt enkelt låna ut en dator men så går det ju inte till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu behöver jag inte undra mer, - det slår fel då det förväntas en dator i hemmet hos ALLA. På mitt barnbarns skola, fick de egen dator nu i 6.e klass. Tack för besöket HeLena :)

      Radera
  6. Jag ler och känner mig träffad på alla dina punkter. Så där anti är jag alltid först. Det finns dock en sak som jag fortsatt att ha på mitt sätt. Ska visa det på bloggen i höst. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det väntar jag på! Fortsatt sommarkram :

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems Weekly Photochallenge - Låst

Är det låst ja, då är det ju låst. Inget framför, inget bredvid, inget vid sidan och inget bakom - jo, baklås-t Om  en ska låsa måste en...